Finland har den bästa välfärden i världen

Den här tråden diskuterar artikeln Finland har den bästa välfärden i världen.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2009-10-29 20:31:00
/GunnarL/
f/ Det som skall klandras i första hand är krigets vanvett i sig självt! Kriget är människans yttersta förnedring! Jag har just läst en lång roman om Amerikanska inbördeskriget och fäst mig vid en dagboksanteckning från en menig soldat: "Jag kan inte beskriva förändringen och inte heller vet jag när den ägde rum. Ändå vet jag att en förändring har inträtt, för nu ser jag på en död man med ungefär samma känsla som på en död häst eller gris." Kriget är alltid förråande och beviset på människans upprepade tillkortakommande!
Inlägg #22: Postat: 2009-10-29 21:29:00
peter_
Ja, man måste bemöda sig med att sätta sig in i situationen innan man drar sina slutsatser. Under hela kriget hade Finland problem med ryska partisaner som i första hand angrep ensligt boende familjer, där oftast bara kvinnor, barn och gamla var hemma och slaktade dem på ett bestiaiskt sätt. Jag kan tipsa om en bok där vittnesmål från överlevande finns samlade. Det är nästan outhärdliga berättelser om hur partsianerna dök upp på någon gård på natten, konstaterade att det bara var kvinnor och barn hemma, katsdae in några handgranater i barnkammaren och sköt mamman och gamlingarna och tog sig hem och blev hyllade som hjältar. Naturligtvis fanns det risk för att den ryska delen av befolkningen i Karelen kunde delta i sabotageverksamhet osv. Vad som orsakade matbristen i fånglägren vet jag inte, men det var generellt ont om mat. Både för soldater och civila, inte minst i de direkt krigshärjade områdena.
Inlägg #23: Postat: 2009-10-29 21:30:00
peter_
Ryssarna tog ju med sig så mycket de kunde när de drog sig tillbaka och lämnade de civil i sticket. Hellre fick de svälta ihjäl än att fienden skulle få tag på något användbart.
Inlägg #24: Postat: 2009-11-05 16:17:00
YngveKarl
Till Carl Olof Schlyter.Jag kan bara ta emot e-post men inte skicka. Det är för mycket citat i artikeln om judarna. Allt kommer från Göran Rosenbergs bok Det förlorade landet.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...