| Inlägg #1: Postat: 2009-10-15 00:13:00 | |
|
Sunny |
Oj då:det gör mig alltid så frustrerad när datorn krånglar.
Alkolism har jag brottats med hela livet.Det är ju inte alkoholen utan min svåra ångest som är problemet.När jag fått bättre medecin o större sinnesro minskar behovet av alkohol drastiskt men efter några sömnlösa nätter i rad kan mig ta några glas vin i gryningen för att få sova.Jag var hos tandläkaren i dag:förr hade jag sådan tandläkarskräck att jag drack en vecka innan o måste ledas dit så när jag bytte till denne nye hade jag en flaska vin i stället för vatten att skölja mig med.forts |
| Inlägg #2: Postat: 2009-10-15 00:20:00 | |
|
Sunny |
Det hade jag i flera år samt någon med mig ifall paniken skulle slippa loss. Men den nye tandläkare är en psykolog med andliga gåvor:efter de första åren behövde jag inget vin o så behövde jag plötsligt ingen erskot. Jag fick problem med tänderna :det gick fel,blev infektert,fick rotfyllas så tandläkaren undrade om jag inte behövde vin ändå.Men jag sitter skönt avslappnad i hans stol,o undrar vad i all världen jag varit så rädd för förut? Denne man har blivit hela familjens tandläkare o vän o ett stort stöd för mig när Den Käre ska behadlas:han är ju så skör o blöder så mycket.
|
| Inlägg #3: Postat: 2009-10-15 07:44:00 | |
|
JannesBlogg?? |
Sunny/ men efter några sömnlösa nätter i rad kan mig ta några glas vin i gryningen för att få sova// Detta med sömnlösa nätter ökar för mig trots att jag är rätt smärtfri o ångestfri. Men att ligga vaken natt o sedan vara "däven" en halv dag är inte kul. Så här ska drickas...;- Jag har börjat ned katrinplommons juise - verkligt bra.
|
| Inlägg #4: Postat: 2009-10-15 11:12:00 | |
|
konnyboy |
I en gammal bugglåt sjunger bandet: "Jag vill, jag törs och jag kan!" En dag i taget så fixar du det nog,tror jag
|
| Inlägg #5: Postat: 2009-10-15 14:52:00 | |
|
mats hägglöf |
Torrfylla går också bra! Bensodiazepiner, till exempel 15 mg Sobril x 6 per dygn, kuperar bra den stundom panikångest som ofta ligger bakom drickandet. " Alkoholism är en kronisk, obotlig och dödlig sjukdom " säger Jan-eric i sin modiga artikel. Är den verkligen det ? Är inte drickandet en väg att inte våga vara nykter, att inte ta tag i orsaken? " En öl är för mycket och 10 är för lite " är en känd slogan inom AA.
|
| Inlägg #6: Postat: 2009-10-16 00:48:00 | |
|
Sunny sömning |
Mats:vi föds med olka genetiska förutsättningar.Båda mina män är människor som helt enkelt inte KAN bli alkoholiser.I vissa familjer super alla ihjäl sig o så var det även i min pappas släkt.Själv var han alkolist redan som 18 åring o de flesta av hans övergrepp på barn hände i fyllan.Men de var inga impulser:han planlade dem noga i nyktert tillstånd.Vi är 2 av döttrarna som är aklolister och en 3.e som går på "torrfylla" Vår äldste bror däremot är helnykterist.Hans mormor hade varnat honom för alkohol o farrfars o hans bröders fyllor var ju kända på hemmaplan.I nästa genertaion har vi alla något barn i riskzonen.En systerson började sändas till avgiftning helt ung o hans bror ligger oxå risigt till.Min dotter är som sin far:hon skulle kunna dricka mycket men aldrig bli beroende.Min son däremot har hela problematiken även om han lyckats hålla sig innanför gränsen eftersom han är arbetsnarkoman.Men en del våta helger blir det o när han inte dricker vräker han i sig godis!Matmissbruk!
|
| Inlägg #7: Postat: 2009-10-16 00:49:00 | |
|
Sunny sömning |
Men även vi som är alkoliser kan styra våra öden.Själv dricker jag väldigt lite alkohol.
|
| Inlägg #8: Postat: 2009-10-16 07:17:00 | |
|
MrMcGeeand Bobby |
"Detta är inget man väljer" Talar du för alla alkoholister, även de som börjar sitt supande i vuxen ålder? De flesta alkoholister låter som om de alla är offer för något slags kollektivt tvång. Men jag har träffat alkoholister som sagt att de SJÄLVA valde spriten. Sjukdom i all ära, men det är ingen flunsa som man smittas av ute på stan i busskuren eller på jobbet. Det är en "sjukdom" som man drar på sig alldeles på egen hand. Min mor började fredagspimpla i vuxen ålder och det var tamejfan ett eget VAL, mitt i barnafostran och andra ansvar i vardagen. Gör dig inte till ambassadör för ett enda gäng offer. Likaväl som du valde att FORTSÄTTA pimpla som vuxen, så kan du också göra valet att fortsätta vara nykter.
|
| Inlägg #9: Postat: 2009-10-16 13:25:00 | |
|
Sunny vaken |
8 Man väljer inte sina gener.Men vet man om att det finns alkolism i släkten får man vara mera vaksam än andra.Även på sina barn .Man kan välja att ta kampen för ett nyktrare liv men man kan alla förlora. Det kan vara för mycket att bära.Elvis sjunger en undebar sång om ett liv i svårighter att övervinna och slutar med dessa rader som inte är så välkända: "-Gud du gav mig ett berg att bestiga den här gången " min översättning
|
| Inlägg #10: Postat: 2009-10-16 13:44:00 | |
|
JannesBlogg?? |
De första generationerna frikyrkliga/ väckelsefolket hade ofta haft alkoholproblem själva och i släkten. Jesus hade frälst dem från alla begär var ofta övertygelsen. Men återfallen var många. Efteråt har man sagt att sena generationers troende hör till riskgrupperna - så därför har man i de flesta frikyrkor hållit hårt på alkoholfri miljö. Bland annat på alla folkhögskolorna etc. / Men i dag har man hämtat sina vanor från kristna i USA o England och där flödar vinet mm. Så nu prövas tesen om riskgrupper...
|
| Inlägg #11: Postat: 2009-10-16 15:25:00 | |
|
Thomas L. Aabo |
MrMcgeeand Bobby. Sällsynt korkat och obildat uttalande från dig. Alkoholism är en Ärftlig sjukdom!
|
| Inlägg #12: Postat: 2009-10-16 23:44:00 | |
|
Sunny vaken |
Jo Janne o Thomas: visst ärver man sin benägenhet o sin oförmåga att sätta stopp.Farfars släkt var ju oxå frikyrkelig:för 100 år sedan arbetade frikyrkor,arbetarrörelsen o nykterhetsrörelsen sida vid sida. För inte så väldigt länge sedan söps det mycket i landet:Det var inte ovanligt att få ut en del av lönen i brännvin.Årstafrun med eget bränneriskriver mycket om sina fulla kuskar som kör i diktet o om hönspigan Katarina som hon beteckande "I dag helt full" eller "I dag half full" .Så somnade pigan i fyllan i hönshuset o frös ihjäl.Själv drack Årstfrun så mycket att hon antagligen tagits in för avgiftning i dag men det var tidens sed.Pastorn I Brännkyrka var i bland så full att de fick skjuta lite på begravningarna.Småbarnen fick brännvin på en trasa för att sova.Många bra frikyrkosångare Jan Sparring tog till religioen för att klara sig ur spriten.Vi i riskgrupperna behöver inte vara nykterister men vi behöver vara medvetna.
|
| Inlägg #13: Postat: 2009-10-17 01:08:00 | |
|
MrMcGeeand Bobby |
Aabo: Korkat? Det är mer korkat att hävda att ALLA är offer och att ALLA "ärvt" missbruket någonstans ifrån. En prälle, med godtemplare som föräldrar och släktingar, som först i vuxen ålder börjar tulla från nattvardsvinet och med tiden senare dekar ner sig mer och mer. Var har han/hon ärvt det ifrån? Från gud fader själv?? Eller hävdar man då att det "måste funnits alkoholism flera generationer bakåt i så fall"? forts
|
| Inlägg #14: Postat: 2009-10-17 01:09:00 | |
|
MrMcGeeand Bobby |
Aabo: Eller en livslångt helnykter fabriksarbetare som blir arbetslös efter fyrtio års trogen tjänst och börjar smaka från flaskan för att glida bor från den bistra verkligheten. Är det arv från förfädernas vilda liv på fattigtorpen hundra år bakåt i tiden? Du, och många fler, menar alltså på fullaste allvar att ALLA som börjar supa i vuxen ålder har ÄRVT det av någon släkting från förr på ena eller andra sättet? Precis som med blåa ögon, rött hår, örnnäsa, plattfot och handsvett? forts
|
| Inlägg #15: Postat: 2009-10-17 01:09:00 | |
|
MrMcGeeand Bobby |
Aabo: Jag kan köpa att det kan vara socialt ärftligt och att ett barn kan födas alkoholberoende om morsan supitunder graviditeten. Men jag köper inte att en människa, vars föräldrar inte varit alkoholister, börjar supa och blir alkoholist som vuxen kan skylla på ARV. Den människan gjorde ett VAL.
En alkoholist som väljer att sluta och försöka leva nykter resten av sitt liv gör också ett val och förtjänar respekt och beundran. Men de som urskillnigslöst skyller på arv, påverkan och hävdar att ALLA alkoholister är oskyldiga offer är antingen alkoholister själva, eller så är de människor som inte inser att de gör alkoholisterna en otjänst. Min numera avlidne bror f.d. alkoholisten gav mig ordagrant denna helt på eget initiativ uttalade övertygelse. Han ville spy på alla - däribland ett gäng andra AA-lirare - som ville göra honom till ett offer bland alla andra, för han valde själv. |
| Inlägg #16: Postat: 2009-10-17 09:12:00 | |
|
JannesBlogg?? |
I dagens situation är det nästan omöjligt att finna helt alkoholfria miljöer att placera unga missbrukare i. Förr var IOGT-hem och frikyrkofamiljer alkohol-asyler - men det kan man inte lita på i dag. Som socialarbetare har jag varit med om att placera många riskungdomar på nyktra folkhögskolor etc. - men de finns inte i dag. Skolor får inte ha alkoholförbud där eleverna fyllt 18 år - är myndiga.Vad gör soc sekr med unga missbrukare i dag?? Ja nästan inget alls visar ju socialstyrelsens inspektioner. Ingen vet hur man bryter olyckliga vanor med maktmedel! Låsa in är ju ingen lösning - bara en akut åtgärd. Endast individen själv kan rädda sig genom viljebeslut och nya målsättningar med livet. Ofta kan det hjälpa att bara besluta för ett år i taget och att se ett misslyckande som något tillfälligt. "Nästa vecka är jag nykter igen".Hurra...
|
| Inlägg #17: Postat: 2009-10-17 10:27:00 | |
|
Utforskaren |
Gör moskéerna till nykterhetsanstalter för de har garanterat alkoholfritt i dess rum.
|
| Inlägg #18: Postat: 2009-10-17 11:18:00 | |
|
peter_ |
#17. Du skulle gilla det va!
|
| Inlägg #19: Postat: 2009-10-17 11:40:00 | |
|
JannesBlogg?? |
Det påstås att kyrkorna var populärare då det låg krogar runt dem...Det gör det nu också men just under sönda förmidda lär krogarna vara stängda.
|
| Inlägg #20: Postat: 2009-10-17 12:24:00 | |
|
Sunny vaken |
159 Jag SKYLLER inte på arv;den genetiska kedjan i vissa familjer är en vetenskaplig upptäckt o inte min.Förr trodde man att det blev så många alkoliser i samma släkt för att de påverkade varandra men så började de göras tester med tvillingar som växt upp på olika håll.Att man har en genetisk belägenhet behöver inte betyda att alla i släkten har den.Vi är 9 barn till pappa olika mördrar o av dem är 2 flickorjag med alkolister o en pillerberoende .En av systrarna har inga problem alls Hon kan dricka lite lagom på fest utan något sug. Sedan kan miljön förstärka skadan:själv hade jag inte smakat aklohol före 15 å drack inget mera förrän jag var 22.Alla gener hoppar över vissa :Min bror har varit nykterist hela livet han var elitidrottsman o inga av hans barn har problem.Men man är klok om man håller ett extra vaksamt öga på sina egna o ens barns alkoholvanor när man känner till den okade risken.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.