Inlägg #41: Postat: 2009-09-18 10:13:00
|
peter_ |
#34. Nej ArHo, jag har inte denna "åkomma". Jag tycker inte heller att åsikter ska medicineras bort eller dylikt. Konstiga åsikter bemöts bäst med kritiska argument och upplysning. Tex din vilja att ifrågasätta invandrares leverne. Du letar efter fel hos icke-ariska svenskar och jag misstänker att du är rasist i allafall i den populära meningen.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2009-09-18 10:15:00
|
peter_ |
#40. Jodå, jag var nyligen hos tandläkaren och det verkade vara svenskor i ArHos bemärkelse. De var väldigt försiktiga och hänsynsfulla.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2009-09-18 10:17:00
|
peter_ |
#39. ArHo, är du bara nostalgisk eller menar du att det är något invandringen har fört med sig? Eller vill du ha ett starkt reglerat samhälle som motarbetar alla förändringar? Ett samhälle av den typ talibanerna vill påtvinga folk?
|
|
Inlägg #44: Postat: 2009-09-18 10:33:00
|
Jocke - halvlogggad |
Ja jag menade inte att döma ut svenskor generellt. Vet inte riktigt vad jag tänkte på...Men ibland känner man att klimatet har förändrats, och visst har det blivit tuffare och mer kriminlitet. Att ge sig in på orsaker är alltid vanskligt, jag har försökt i en del av mina artiklar. Det finns säkert flera anledningar i ett moderna samhälle på gott och ont.
|
|
Inlägg #45: Postat: 2009-09-18 10:37:00
|
Leif-Arne |
#39 En fransk memoarförfattarinna beklagade sig i mitten på 1600-talet över att den svenska drottning Kristina använde händerna när hon åt under ett besök i Frankrike. Drottningens händer var helt täckta i sås vilket författarinnan tyckte var tråkigt då hon hört att drottningens händer skulle vara så vackra. Således är bruket av bestick ett slags bruk vi fått utrikes från. Inte så speciellt svenskt således.
|
|
Inlägg #46: Postat: 2009-09-18 10:38:00
|
Jocke - halvlogggad |
45 Har du någon uppgift eller länk?
|
|
Inlägg #47: Postat: 2009-09-18 10:49:00
|
Jocke - halvlogggad |
Sen tycker jag inte att man skall sticka under stol med att det kan finnas etniska faktorer bakom kriminalitet, ett fenomen som betraktas olika kulturellt och politisk sett runt vår värld. Men att våra svenska politiker i allt för hög grad just gjorde detta. "Stack under stol" Maffian i USA var väl i huvudsak italiensk? Nu finns rysk maffia i Europa. Men detta gör inte vare sig itelienar och ryssar till "sämre folk". Det fanns sociala, och "kulurella" faktorer bakom. Sen kan man ju blanda in "den fria viljan" om man vill! Där verkar jag stå på en sida, men Leif-Arne och Utforskarne vara mer sams faktiskt. "Man har alltid ett val". Jag tror inte på det, alltid.
|
|
Inlägg #48: Postat: 2009-09-18 10:53:00
|
Leif-Arne |
Det är hämtat ur en av Kristinaboíografierna, minns inte vilken av dem, Englunds eller den som hon från Nya Zeeland skrev. Skall kolla upp om jag får tid.
|
|
Inlägg #49: Postat: 2009-09-18 11:00:00
|
Leif-Arne |
#47 Att maffian i USA skulle vara huvudsakligen italiensk är en grov förenkling.
|
|
Inlägg #50: Postat: 2009-09-18 11:10:00
|
Utforskaren |
Som en test hade jag invandrare boende hos mig fyra år i rad och fick genom detta lära mig att inte tala illa om folk som är skötsamma och präktiga människor. Att kritisera kriminella element oavsett nationalitet ser jag som en rättighet som jag tycks bli missförstådd för. Men det är klart svenskar har svårt att skilja på folk och fä och därför figurerar också en svenskfientlighet i landet och kanske främst av dem som är själva av samma kaliber med kriminell karaktär likt kriminella invandrare.
|
|
Inlägg #51: Postat: 2009-09-18 18:11:00
|
Sunny Ologgad |
32 Klart vi skyller på tuppen *asgarvar* I övrigt är det helt klart att "utanförskap" kan beyda helt olika saker.Vi som hamnade på barnhem förra seklet hade en slags utanförskap i t.ex skolan.Ofta fick kamraterna inte leka med oss o lärarna kunde terra oss riskfritt.Åren i sexbranchen visade mig hur kompakt de flesta av dessa människor var utstötta ur alla sociala sammanhang o tvingade till dubelliv.Såsom bodende i Spanien med dåliga språkkunskaper kände jag ett stort utanförskap när det gällde alla kulturella händelser o debatter som pågick.Vi människor är lite lika hönsen: vi vill ha någon att hacka på o är vi själva utsatta försöker vi raskt hitta någon som är ännu lägre i rang att hacka själva på.
|
|
Inlägg #52: Postat: 2009-09-18 18:11:00
|
Marius |
#26 Arga-gubben - Om inte du upplever eller förstår vad utanförskap innebär då är det nog inte så lätt att förstå människor som upplever det. Ännu mindre kan du förstå deras beteenden. Och om du sedan vill skylla vissa beteenden på människors etniska tillhörighet, ja då är vi där igen, vi har har för många människor som är alltför ignoranta i detta land. det gynnar bara motsättningar, inget annat. #39 Jag vet inte om jag tolkat dig rätt - men de fallna bitarna av svensk kulturhistoria som du listar upp, tillfaller den invandrarna? Om det är det du syftar på, då skriver du under den okunskap jag försöker påpeka.
|
|
Inlägg #53: Postat: 2009-09-18 18:14:00
|
Marius |
Notera att jag inte kallar någon av er för rasister, det skulle göra mig lika ignorant.
|
|
Inlägg #54: Postat: 2009-09-18 18:17:00
|
Marius |
Och med det menar jag naturligtvis att jag inte tycker det, kan vara bäst att förtydliga. Att jag förstår er frustration över de saker ni tar upp, men att dessa sakers utveckling är mer komplexa än att det skulle vara invandrares fel att vi svenskar förlorar vår kultur och att brotten i samhället eskalerar.
|
|
Inlägg #55: Postat: 2009-09-18 18:20:00
|
Sunny Ologgad |
Fast Tupparna KAN vara jobbiga: När jag bodde på landet hade jag höns o i jämlikhetens namn köpte jag 2 tuppar: mina höns skulle i alla fall han några att välja emellan.Jag var väldigt ung,naiv o idealistisk.De båda tupparna slogs hela tiden o när jag skulle hämta in äggen flög de på mig!!!
Maken skrattade ut mig o förpassade den ene tuppen till grytan.O lugnet lade sig över hönshuset. Men jag hade en äggtjuv som jag inte kunde bli av med trots nytt hänglås.Inte förrän labradoren kräktes upp äggskal imsåg jag vem som var boven När han krångaade sig in genom hönsluckan var alla hönsen lugna o tysta:de kände ju varandra.
|
|
Inlägg #56: Postat: 2009-09-18 18:32:00
|
Marius |
För övrigt, om någon undrar - så tänker jag kalla och betrakta mig mig för såväl för svensk har bott här i snart 20 av min 28 år som för invandrare. Oavsett vad folk tycker och tänker.
|
|
Inlägg #57: Postat: 2009-09-21 04:43:00
|
arga broder |
Tänk att det gått så långt att det är fult att vara svensk, bortsett de nya svenskarna som nästan alla politiker har fullt upp med att kamma och klä upp med tjusiga supperlativer och samtidigt tiga ihjäl den brottslighet det för med sig att dalta med invandrare som tror att de kan béte sig hur som helst för att de har överhöghetens beskydd. Merparten av borne svenskar har sin åsikt klar att hela vårt samhälle har blivit en dekadent tummelplats. Minotiteten av svenskarna tror sig vara förmer än oss svenskar, de svenskar som inte finns enligt deras mening. Yttringarna över oss som vill vara svenskar är inte nådigt som märks med alla fördomsfulla ord. Påstår du att du är svensk så är du främlingsfientlig automatiskt. Minoriteten får se vid nästa års val vad degraderingen av svenska folket betyder i praktiken och vilka följder det blir.
|
|
Inlägg #58: Postat: 2009-09-21 07:44:00
|
Marius |
Oj, så insiktsfullt och tolerant inställning du intar, om jag får tillåta mig vara sarkastisk. De enda som bidrar till att det är fult av vara svensk är intoleranta och ignoranta människor som gör samhällspolitik och misslyckad integrationspolitik till en fråga om etnicitet. Ja, nog har du helt rätt att motsättningar, fördomar och okunskap kommer att skapa tråkiga följder. Och har redan gjort. Frågan är om människor vill jobba på att få det bättre eller sämre. Och där, arga broder, gynnar återigen inte hat någon. Hat föder bara mer hat.
|
|
Inlägg #59: Postat: 2009-09-21 09:35:00
|
Jocke - halvloggad |
57 Jag kan inte se att det blivit "fult att vara svensk" direkt. Men det är väl i princip, "biologiskt" osv, sett inte bättre än något annat. Och att minoriteten av svenskar, som du faktiskt erkänner dem som! anser sig vara förmer än oss infödda finns det knappast något som tyder på! Tvärtom snarare. Men vänd på alla stenarna, utan att kasta dem på folk! Inklusive de etablerade partierna.
|
|
Inlägg #60: Postat: 2009-09-21 12:10:00
|
arga broder |
Att vara insiktsfull är att förstå som inte nödvändigtvis behöver bottna i hat och förakt. Marius du drog en slutsats som du är van att göra och varför då vända taggarna utåt, blev ditt samvete blottat på en öm punkt som ditt inlägg visar på. Mycket intressant på min ära hur lätt denne sk svensk tar illa vid sig och drar felaktiga slutsatser. Jag kom till Sverige som liten grabb ifrån Finland med mina Finlandsvenska föräldrar som har åsikter om Sverige och svenskarna som kanske inte alltid är i så tjusiga ordalag, de återkommer med de här orden varför är svenskar så rädda att stöta sig med myndigheter och dylikt. Min farsa som jobbar i trävarubranschen brukar skämtsamt säga, svenskar tänker som träkubbar när de inte kan förstå sitt eget bästa. Nu vill jag inte vara orättvis och anklaga någon, utan gjorde en bild som kanske blev fel om svenskar och svenskar, någon kan kanske förklara saker och ting i dess riktighet och väntar gärna på ett bra svar av någon.
|
|