Okunskapen får inte segra

Den här tråden diskuterar artikeln Okunskapen får inte segra.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2009-09-10 14:50:00
Utforskaren
Det är brist på kunskap som är det stora problemet. Det stora generella felet vi gör är att vi låter oss påverkas av rykten och anammar inte att sortera ut de sannigar eller lögner som väller över oss och tar inte reda på faktiska förhållandet. Trots det, tycks alla ha sin slutliga uppfattning klappad och klar som en sanning? Och glad i hågen röstar vi faktiskt på valdagen på något som vi tror oss ha förstått?
Inlägg #2: Postat: 2009-09-10 20:35:00
Leif-Arne
I grund delar jag din uppfattning, det är utanförskap som ytterst ligger bakom dessa upplopp. Sedan dras din text ned av vissa fula retoriska grepp, det mest uppenbara är då du raljerar över att någon stavat "ligist" fel, det enda uppenbara syftet med detta är att du implicit vill utmåla de som kommenterat Sandahls text som någon sorts "White trash", gör då inte du det du samtidigt vänder dig mot, nämligen demonisering?
Inlägg #3: Postat: 2009-09-10 21:56:00
Marius
Hej, Leif-Arne. Roligt med en uppmärksam läsare. I den version jag skickade till Sourzes redaktion var parantesen formulerad så här;"not. felstavningen följde med klipp ut/klistra in, ej manipulerad"...anledningen till att jag skrev så var för att det inte skulle tolkas som att jag medvetet gjort en felstavning i citatet med meningen att nedvärdera åsikten. När jag sedan såg att de ändrat det blev jag besviken för det kunde lätt tokas som du just tolkar. Har inte bett dem ändra det för att jag hoppades att textens andemening kanske inte riktigt gav utrymmet för sådan tolkning iaf, men så är alltså inte fallet och jag ska be dem ändra tillbaka alternativ ta bort parantesen, om möjligt. För att svara på frågan; Nej, jag ämnar inte att nedvärdera någon eller någon grupps åsikter med artikeln, vill snarare propsa på tanken att utanförskap liksom okunskap skapar onödiga motsättningar och tråkiga konsekvenser som drabbar oss alla. Det skulle vara tråkigt om det inte framgår av artikeln.
Inlägg #4: Postat: 2009-09-11 10:07:00
Leif-Arne
#3 Så det kan bli, ibland behövs så lite för att helt ändra en texts betydelse. Det är en mycket komplex situation, samtidigt som det i grund handlar om utanförskap och desperation så får man inte reducera de som bränner bilar till någonsorts Pavlovska hundar, de har oavsett bakgrund ett ansvar för det de gör. Det är oerhört viktigt att i detta läge hävda rättstaten, att grannen som får sin Micra uppeldad, känner att den händelsen verkligen beivras. Så att det inte blir att man allmänt resonerar som så : -Du vet, i Gottsunda/ Rosegård/ what ever så brukar det bli så här, bor man här får man räkna med bilbränder. De som våldsverkar är trots allt en minoritet, övriga boende i dessa områden har samma rätt till ordnade förhållanden som alla vi andra.
Inlägg #5: Postat: 2009-09-11 10:26:00
Utforskaren
Ett vettigt inlägg La som man kan hålla med om, i sak skall förövare förpassas ifrån det öppna samhället oavsett vem eller vilka som begår brott generellt sett. Tänk om vi får en sådan äcklig utveckling som Orwells 1984 mycket talar för det. Man väntar bara på upprättandet av militära fångläger likt de som tillämpades under andra världskriget, skulle vi nå fram till en sådan utveckling så är det totalt kört för vårt land.
Inlägg #6: Postat: 2009-09-11 12:41:00
Marius
Jag håller med dig, L-A. Man ska inte frånta människor ansvar för sina handlingar. Vi har lagar som vi alla står under, de ska gälla. En tanke jag försöker nå ut med är att jag tror att om man ställer sig likgiltig till att förstå tex de som startar upprop liksom de som väljer att rösta på SD att då blir det missnöje man riktar mot samhällsproblemen eller olika grupper missriktade för konsekvenserna blir bara motsatta intentionerna, vill jag mena - Om fler skulle rösta på SD slår jag vad om att känslan av utanförskap och sådana upplopp inte kommer att bli minska utan tvärtom, lika så; ju fler upplopp desto större utrymme för SD att få sympatier. Därför menar jag att alternativen för folk är att antingen fortsätta i samma fördomsfulla spår eller börja ta de tydliga signalerna på samhällsproblemen med ny attityd.
Inlägg #7: Postat: 2009-09-11 12:46:00
Leif-Arne
#6 Du har helt rätt i att de enda som gynnas av dessa händelser är SD, desvärre. Dels måste rättstaten upprätthållas, dels måste man genom riktade program se till att människor kommer i arbete. Arbetslöshet är så fruktansvärt destruktivt.
Inlägg #8: Postat: 2009-09-11 14:15:00
Utforskaren
Markus det SD står för idag är inte detsamma som de gjorde igår, de har snällt och lydigt anpassat sig efter det PK som är påbjudet. De som hade stora förväntningar på SD känner sig blåsta och allt fler hoppar av och det är ju bra vi har redan vänsterpartier och fler behövs inte.
Inlägg #9: Postat: 2009-09-11 14:20:00
Leif-Arne
"Markus det SD står för idag är inte detsamma som de gjorde igår" som från BSS tiden då?
Inlägg #10: Postat: 2009-09-11 14:48:00
Utforskaren
BSS och du som osvensk kan ju tycka så och det får du så gärna göra, bara inte det osvenska ställer till problem för dig i privatlivet, men då är säkert ett annat ljud i skällan.
Inlägg #11: Postat: 2009-09-11 15:11:00
JanneOloggad
En sak är säker - den som kör med begreppet osvensk står rashögern nära. L-A är väl närmast en svensk småländsk patriot...
Inlägg #12: Postat: 2009-09-11 15:27:00
JanneOloggad
P1 programmet Människor och Tro har i dag försökt reda ut vad Sverige Demokraterna står för i dagsläget. Repris i morgon ca kl 17. // Jag minns hur det var för ca 30 år sedan. BSS stod kladdat överallt på teleskåp o husväggar. Skinnskallar sprang omkring och hotade de få invandrare vi hade då. Det var en kuslig utveckling som vi lyckades bryta.
Inlägg #13: Postat: 2009-09-11 15:40:00
Leif-Arne
#12Frågan är om BSS ränderna riktigt gått ur SD, en del tvivlar.
Inlägg #14: Postat: 2009-09-11 19:10:00
Utforskaren
Janne när du ändå skall leka åsiktspolis, varför inte ta reda på fakta först innan du sätter dig till doms över andra, men är man PK så är det ju inte så noga med den saken, då vänder man vitt till svart efter eget behag, sedan att det är en obehaglig framtoning spelar inte någon roll för dig, men du blir klassad därefter det får du räkna med.
Inlägg #15: Postat: 2009-09-11 20:10:00
Marius
Håller återigen helt med dig, L-A. Särskild med åsikten att sätta människor i arbete måste vara högsta prioritet. Det är bland det lättaste sättet att bryta utanförskap och införliva människor i det svenska samhället. Likaså är arbetsplatser ett ypperligt forum för människor med olika bakgrunder att träffas och minska på fördomar. Utforskaren, jag har dels svårt att se SD som ett vänsterparti, men framförallt undrar jag om det alls spelar någon roll vilken politik SD de facto för, människor har redan, som du själv påpekar, sina föreställningar om vad de står för iaf. Det blir den bilden som jag menar kan skapa reaktioner som motverkar intentionerna hos många av dess väöljare, de som kanske tänker att deras politik kan medföra mindre brott tex.
Inlägg #16: Postat: 2009-09-11 20:12:00
Marius
..om de skulle få mandat och erkännas som ett etablerat parti, menar jag...
Inlägg #17: Postat: 2009-09-11 20:33:00
Jocke - halvloggad
"Sätta människor i arbete". Man räknar med att 11 snart är arbetslösa. Så vilka blir det? Jag vill inte låta pessimistisk, men det finns som bekant andra kriser just nu. "Högsta prioritet?"
Inlägg #18: Postat: 2009-09-11 20:56:00
JanneOloggad
UTF 14 Att jag refererar eller framför åsikter har inget med Åsiktspolis att göra!
Inlägg #19: Postat: 2009-09-11 20:59:00
JanneOloggad
jocke 17 / Vilka är man? I radion i dag har SR talat om ca 6 och att det värsta nog är över...men det sprids oavbrutet nya siffror, gissningar mm
Inlägg #20: Postat: 2009-09-11 21:18:00
Marius
#17 Har jag missat något? Vad skulle annars prioriteras när arbetslösheten är så hög? Ska politikerna lägga sig på rygg, spara pengar och invänta bättre tider? Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar, för det kan inte vara att du tror att jag skulle ha missat poängen med att det inte bara är att "sätta" folk i arbete hursomhelst.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...