Jag talar om klass

Den här tråden diskuterar artikeln Jag talar om klass.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2009-06-23 07:25:00
steno
Härligt att få del av dina egna erfarenheter, Sunny.Man kan hymla om att alla får samma sjukvård och samma bemötande men det är bara myter från politikerna.En ingenjör skrev att i Skellefteå på 50-talet var det fint att jobba och titeln gav hög status och ingenjörerna hade förtur i väntrummen på sjukhusen. En annan vän hade som barn samma öronproblem som jag, bodde i samma exklusiva område som överläkare. Hans mor ringde läkaren och sonen kunde passera genom det överfyllda väntrummet. Där satt jag som kallats till klockan 9 på morgonen men sällan kom in förrän sent på eftermiddage
Inlägg #22: Postat: 2009-06-23 09:29:00
Kantboll
Hur många av arbetarklassens barn röstade borgligt 2006. Var det bara för att Moderaterna påstod att de var det nya arbetarpartiet, det är lockande att tro det, kanske en viss procent gick på den bluffen men sanningen tror jag ligger närmast i, att det var en protest mot vänsterblocket. Det kan de som önskar, tacka Göran Person för som drev sossarna in i den borgliga förgängligheten. Det är tur att ca sjuttio procent av de nya svenskarna röstade på vänsterblockets partier annars hade de borgliga haft en förkrossande majoritet i riksdagen och ute i kommunerna och landstingen.
Inlägg #23: Postat: 2009-06-23 09:55:00
Kantboll
Miljöpartiets kommunistnissar som surfar på klimatförändringsvågen, vilken klass tillhör de? Den uppskrämda klassens folk som tror blint på människans miljöförstörning som skall bli människans undergång är också deras väljare som bekant. Jag tror att det behövs ett klasslöst politisk parti som tillgodoser normala människors önskningar i kontrast till de andra partiernas lurendrejeri, att slå blå dunster i folk. Ett sådant parti skulle säkerligen locka tillbaka den politikerföraktande skaran, att gå och rösta redan i nästa års val.
Inlägg #24: Postat: 2009-06-23 10:27:00
steno
Miljöpartiets väljares majoritet är antagligen medelklass, merparten kvinnor skulle jag tro.Alla partier utom V försöker vara klasslösa, s pendlar mellan det ena och det andra. För att vinna ett val måste de antingen vara utslätade och gunna mittenväljare, medelklassen eller vara extremt inriktade på ett sätteller en idé som drar folk till sig. Minns vänstervågen på 70-talet.
Inlägg #25: Postat: 2009-06-23 10:39:00
Kantboll
Klok belysning om hur partierna resonerar eller fungerar som jag också är medveten om. Man skulle kunna säga att politikerna strävar dit vindarna bär, som nu Miljöpartiet oförtjänt tjänar på, när det det gäller klimatfrågan.
Inlägg #26: Postat: 2009-06-23 10:51:00
Kantboll
steno tänk om vi kunde ställa krav på våra politiker som det en gång var menat, att vi skulle kunna göra, när de blir valda att företräda folket av praktiska skäl. Men vad hände och händer, politikerna har blivit sina egna företrädare till att skaffa sig en personlig karriär så ser det ut på de flesta händer.
Inlägg #27: Postat: 2009-06-23 11:17:00
Shps
Jannebru: du får gärna hålla på "rätt lag". Att det funnits klass tvivlar jag inte på. Välfärdsssamhället har dessbättre förvandlat svenskarna till en gigantisk medelklass. Alla "primära nyttigheter" finns på plats. Det är dags att börja tala om post-klass samhälllet. Vad människor gör av de oändliga möjligheter som finns för dem.
Inlägg #28: Postat: 2009-06-23 11:27:00
Shps
Att i dagens läge identifiera sig efter om man har skrivbordsjobb eller inte verkar meningslöst och till och med destruktivt. Alla arbeten som bidrar till samhället är meningsfulla och inget man behöver fly ifrån. Kanske är det vi som inte behöver statusjobb, bil och villa som är den nya överklassen? Vi som har tid att läsa, ha intressen och att ta hand om vår hälsa? Idag har alla bra sjukvård, gratis utbildning, gratis böcker på bibblan eller billiga pocketböcker på bokhandeln, hyfsad arbetsmiljö, bostad, TV och dator. Klassamhället har vittrat sönder rent fysiskt och det är vi alla tacksamma för. Gäller bara för människor att sluta se sig som losers. Det är en annan sak.
Inlägg #29: Postat: 2009-06-23 12:54:00
steno
Det är kanske sant att du tillhör en sorts övrklass.De brukar inte kunna läsa av det som sker i samhället eller vilka möjligheter eller brist på möjligheter andra har. Tomas Bodström var minister och får publicera böcker. Samma tur som sin fader Lennart. Viktoria har kämpat sig upp liksom Kamprads söner.
Inlägg #30: Postat: 2009-06-23 13:55:00
Bitel E A B
Att vara arvinge till en känd eller annan välbärgad person är oftast hela biljetten till ett välavlönat jobb.
Inlägg #31: Postat: 2009-06-23 15:24:00
steno
Jag återkom nyss från brevlådan och får syn på ledaren i VI.När Anneli Rogeman bodde i Indien 2004 såg hon ett klassamhälle. När indiska vänner kom till Stockholm upprördes de av det klassamhälle de såg här. En av dem, en muslim behövde senare visum och behövde Rekommendationer.En tjänsteman ringde; Är du säker på att han inte kommer att slå sig ned i ett Schengenland?Vi har dåliga erfarenheter då män av hans sort hoppar av". Han fick sitt visum men först sedan tjänstemannen frågat om Annelis och hennes mans inkomster. Man behöver inte se sig om länge för att se klasskillnader shp!
Inlägg #32: Postat: 2009-06-23 15:53:00
Lars Nilsson
Nu är problemet en uppdelning i intellektuella klasser. Och den är i mångt och mycket värre. Mina föräldrars generation 10 och 20-tal kunde med all rätt säga att man aldrig fått chansen att studera även om hade "läshuvud" för man måste hjälpa till med familjens försörjning. Samtidigt var det - för vissa - en ursäkt för att man inte hade klarat sig bättre i livet. Men för generationer födda på 50-talet och framåt har i princip alla med "läshuvud" haft möjlighet att studera. Problemet vi står inför är att alla jobb numera kräver utbildning och vad händer då med de som inte vare sig är hantverksskickliga eller har "läshuvud". Förr fanns jobb för sådana men den typen av jobb försvinner.
Inlägg #33: Postat: 2009-06-23 15:57:00
Lars Nilsson
Stämpeln att ha misslyckats i sina studier kan vara en tung börda att bära om man själv är medveten om att det beror på ens egna intellektuella tillkortakommanden.
Inlägg #34: Postat: 2009-06-23 16:41:00
Bitel E A B
Jag känner en som lärde sej alla bokstäver, siffror och skriva alla sina namn när han var tre år, detta tack vare att de då sändes en serie program i tv som hette Fem myror är fler än fyra elefanter. Han har gått på Göteborgs universitet, och det som där förvånade många var att han heter Johansson.
Inlägg #35: Postat: 2009-06-23 18:35:00
GunnarL
Jag anser att "klasstillhörighet" i dag mest avgörs av utbildningsnivå och därmed förmågan att kunna formulera sig i tal och skrift. Därmed ger jag Nilsson rätt i resonemanget "intellektuella klasser". Den som är välutbildad och verbal känner sig aldrig underlägsen - boende, yrke och inkomst är av underordnad betydelse. Och att alla födda 1950 och senare med "läshuvud" haft möjlighet att studera är väl också riktigt. Men bara om man bortser från de osynliga sociala och ärftliga spärrarna! Arbetarpojken fick kanske inte på 50- och 60-talen något understöd från föräldrarna. I dag tror jag att sitsen är helt annorlunda! Dagens ungdomar räknar inte människovärdet riktigt på samma sätt som man gjorde för 50 år sen. Jag noterar att såväl stenos som Sunnys och Janne B:s erfarenheter från exempelvis sjukvården ligger rätt långt tillbaka i tiden. I dag tror jag att klassamhället är mest märkbart för invandrare.
Inlägg #36: Postat: 2009-06-23 18:36:00
GunnarL
34/ Bitel/ Det där tror jag inte ett skit på! Johanssöner har funnits vid samtliga våra universitet de senaste 300 åren och ingen har varit förundrad.
Inlägg #37: Postat: 2009-06-23 18:40:00
GunnarL
30/ Bitel/ Att 20 kändisbarn får jobb på Sveriges Radio eller SVT och att barn till välbärgade personer har lätt att få jobb är naturligtvis orättvist. Men det är en företeelse i relativt begränsad skala. Det motiverar inte att man kallar Sverige för ett utpräglat klassamhälle!
Inlägg #38: Postat: 2009-06-23 21:54:00
steno
Gunnar L är en klok man och försvarar den förda politiken, den har varit bra för många och prisas i boken. Men man ändrar inte attityder så lätt. Vare sig i utsatta miljöer eller i överklassen eller i medelklassen. Bostadsvalen styrs av klasstänkande liksom yrkesval och karriär. Det finns mycket kvar att göra
Inlägg #39: Postat: 2009-06-23 22:48:00
Jannebru
Förr så följde den 14 årige sonen pappa till Bruket och fick jobb han också. det var närmast en skyldighetet för Bruket att ta hand om de flesta i samhället / Nu ser man samma tendens i namnlistorna på SVT SR, de gamla släktnamnen kommer igen. Det har säkert börjat som skolpraktik, sedan semestervikarie osv.Pappa har tipsat dottern om att jobb är ledigt osv.Tonåringarna har med sig en del mediakunskaper hemifrån och börjar klättra...Inte så särskilt konstigt,
Inlägg #40: Postat: 2009-06-23 22:58:00
steno
Sådana där hierarkier finns det gott om också i politiken Per Nuder hade en far som var partikassör Nuvarande partisekreteraren i FP hade en far som var... partisekreterare. Är det bara begåvning och utbildning?
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...