Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jag anser att "klasstillhörighet" i dag mest avgörs av utbildningsnivå och därmed förmågan att kunna formulera sig i tal och skrift. Därmed ger jag Nilsson rätt i resonemanget "intellektuella klasser". Den som är välutbildad och verbal känner sig aldrig underlägsen - boende, yrke och inkomst är av underordnad betydelse. Och att alla födda 1950 och senare med "läshuvud" haft möjlighet att studera är väl också riktigt. Men bara om man bortser från de osynliga sociala och ärftliga spärrarna! Arbetarpojken fick kanske inte på 50- och 60-talen något understöd från föräldrarna. I dag tror jag att sitsen är helt annorlunda! Dagens ungdomar räknar inte människovärdet riktigt på samma sätt som man gjorde för 50 år sen. Jag noterar att såväl stenos som Sunnys och Janne B:s erfarenheter från exempelvis sjukvården ligger rätt långt tillbaka i tiden. I dag tror jag att klassamhället är mest märkbart för invandrare.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?