Jag talar om klass

Den här tråden diskuterar artikeln Jag talar om klass.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2009-06-24 00:30:00
Shps
..
Inlägg #42: Postat: 2009-06-24 01:03:00
Shps
Steno, jag kan visst "läsa av det som sker i samhället eller vilka möjligheter eller brist på möjligheter andra har". De var inte saken gällde utan vad som ORSAKAR denna brist på möjligheter. Även jag tror att det är "osynliga sociala spärrar" snarare än fysiska förhållande. Jag tror likt GunnarL att det handlar mest om intellektuellt självförtroende. Dock kan jag se historien: arvet från industrisamhället: sorteringen av folk efter arbetare och tjänstemän och nedvärderingen av de förra. Likt GunnarL tror jag att attityden håller på att förändras lite grand och att allt arbete som gör nytta för samhället skall ses som ok och att ingen skall döma sig själv eller andra efter gamla mallar. Jag känner flera akademiker som jobbar som tidningsbud och liknande och som valt friheten före stålarna. Den livsstilen kommer mer och mer. Angående den politiska adeln skrev Anders Isaksson en bok om det för några år sedan. Kontakter blir allt viktigare, även "på golvet". Ha de!
Inlägg #43: Postat: 2009-06-24 06:23:00
steno
Alla hederliga jobb är bra och inget nedvärderande att ha. Vi börjar närma oss konsensus
Inlägg #44: Postat: 2009-06-24 06:24:00
steno
Fast det var svårigheterna till cirkulation jag ville belysa liksom de 15 damerna
Inlägg #45: Postat: 2009-06-25 10:18:00
Kantboll
#!5 Gunnar ditt inlägg här har en fascistisk framtoning och känns obehagligt att läsa. Du är inne på ett elittänkande som är det fascistiska i din formulering att den som kan skriva och tala väl är verkligen någon att räkna med. Du får all annan form kunskap och förmåga att framstå som obetydlig. Jag skall säga dig, jag hedrar alla skickliga hantverkare som verkligen bör berömmas för sitt höga intellekt att med hjärnan kraft får sina händer att skapa något konkret och meningsfullt med sina händer, detta är hög klass! Att skriva en massa skit om allt och alla är lågt som du tyvärr gör dig skylldig till, till och från min käre Gunnar.
Inlägg #46: Postat: 2009-06-25 11:05:00
Jannebru
I hundratals inlägg här genom åren så har GunnarL visat att han är demokrat och humanist men även en sådan kan misslyckas med en formulering...
Inlägg #47: Postat: 2009-06-25 11:30:00
Kantboll
Jannebru, Vi får hoppas att det ligger till så, att även Gunnar kan skriva något obetänkt som jag också tror att det handlar om. Sedan att vara humanist har två ansikten, den ena som kultureliten står för ger jag inte ett vitten för som består av högfärd. Tyvärr visar Gunnar en högfärdig framtoning men jag har svårt att tro att den är illa menad.
Den normala delen av humanism som normala människor tillämpar den är för mig accepterad.
Inlägg #48: Postat: 2009-06-25 11:42:00
GunnarL
46/ Jannebru, Eftersom ArHo nuumera kantboll hänvisar till replik nr 5 som Du skrivit eller ev. nr 15 som Shps skrivit så vet jag inte vad han syftar på. Jag skrev i och för sig inlägg nr 35, men var den där stollen hittar något fascistiskt är mig en gåta - liksom för övrigt hela kantbollen. Så därför kan jag inte se någon "misslyckad formulering". En sak är i alla fall säker - ArHo tillför inte - och har aldrig tillfört - något positivt till den här sidan, antingen han heter Sture, kantboll, eller något annat.
Inlägg #49: Postat: 2009-06-25 11:52:00
Kantboll
Förlåt Gunnar #35 skulle det vara, där ser du även jag kan göra misstag, men å andra sidan jag rider inte på några höga hästar och skrävlar om min förträfflighet, inte ens att få en massa underliga signaturer som är bekanta men inte mer, rubbar min humanistiska värdegrund som medmänniska och du Gunnar får ha dina åsikter även om jag inte delar dem med dig.
Inlägg #50: Postat: 2009-06-25 13:55:00
Jannebru
Jag skrev inte att du misslyckats med en formulering - men att även den bäste kan råka ut för det!
Inlägg #51: Postat: 2009-06-25 14:01:00
Kantboll
Jannebru bra att du korrigerade ditt eget misstag.
Inlägg #52: Postat: 2009-06-25 22:42:00
steno
Man ska vara försiktig med orden speciellt till exempel faschistisk
Inlägg #53: Postat: 2009-06-27 21:20:00
steno
Boken utges av Ordfront, inte Piratförlaget. Rätt ska vara rätt
Inlägg #54: Postat: 2009-07-02 13:55:00
Johan Lindahl-
Dekadansen som har drabbat ordet klass är förskräckligt och gör det ytterst irriterande att förklara vad man menar när man använder den klassiska definitionen av klass. Det är inte många som förstår sig på vänsterns önskan om ett klasslöst samhälle. Det handlar inte om inkomstskillnader utan om positioner och intressen i produktionsprocessen.
Den enklaste bilden att visualisera sig är klasser i form av den ägande klassen och den arbetande klassen. Där finns en motsättning då arbetarklassen och kapitalistklassen skall dela på värdet som skapas av arbetet. Meningarna går isär om hur vida motsättningen finns, men för mig och många andra är det ganska självklart.

Stå upp för det gamla begreppet klass så att vi har en terminologi att använda oss av, kanske kommer även insnöade Svensson återta den gamla definitionen av ordet och strukturen kommer lättare att blottas.
Inlägg #55: Postat: 2009-07-03 21:19:00
Shps
Klassbegreppet måste nog omformuleras så att det blir lättare att förstå och så att det säger något om det samhälle vi lever i här och nu.
Inlägg #56: Postat: 2009-07-14 11:04:00
Johan Lindahl-
Shps, jag tycker att det gamla begreppet klass är användbart och det säger fortfarande extremt mycket om vårt samhälle och är en viktig del i att kunna beskriva motsättningarna som finns mellan olika klasser.
Inkomstklyftor, skikt eller något annat liknande skulle passa bättre till att beskriva det flummiga klassbegreppet som används idag. Det enda som möjligtvis kan ha ändrats sedan gamla tider och skulle utdatera den gamla versionen av klass är att det kanske har blivit lättare att göra en klassresa iom större marginaler att röra sig som arbetarklass tack vare klasskampen. Men på samma sätt som det är relevant att diskutera relationen mellan fotgängare och bilister i Stockholm kan det vara relevant att diskutera relationen mellan kapitalist och arbetare oavsett om dessa kan ha ombytta roller en annan dag. Fastnar folk dessutom i en roll hela livet blir relationerna ännu viktigare att analysera.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...