Jag talar om klass

Den här tråden diskuterar artikeln Jag talar om klass.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2009-06-24 00:30:00
Shps
..
Inlägg #42: Postat: 2009-06-24 01:03:00
Shps
Steno, jag kan visst "läsa av det som sker i samhället eller vilka möjligheter eller brist på möjligheter andra har". De var inte saken gällde utan vad som ORSAKAR denna brist på möjligheter. Även jag tror att det är "osynliga sociala spärrar" snarare än fysiska förhållande. Jag tror likt GunnarL att det handlar mest om intellektuellt självförtroende. Dock kan jag se historien: arvet från industrisamhället: sorteringen av folk efter arbetare och tjänstemän och nedvärderingen av de förra. Likt GunnarL tror jag att attityden håller på att förändras lite grand och att allt arbete som gör nytta för samhället skall ses som ok och att ingen skall döma sig själv eller andra efter gamla mallar. Jag känner flera akademiker som jobbar som tidningsbud och liknande och som valt friheten före stålarna. Den livsstilen kommer mer och mer. Angående den politiska adeln skrev Anders Isaksson en bok om det för några år sedan. Kontakter blir allt viktigare, även "på golvet". Ha de!
Inlägg #43: Postat: 2009-06-24 06:23:00
steno
Alla hederliga jobb är bra och inget nedvärderande att ha. Vi börjar närma oss konsensus
Inlägg #44: Postat: 2009-06-24 06:24:00
steno
Fast det var svårigheterna till cirkulation jag ville belysa liksom de 15 damerna
Inlägg #45: Postat: 2009-06-25 10:18:00
Kantboll