Inlägg #1: Postat: 2009-07-10 21:41:00 | |
JanneBru |
ROLF har skrivit ca 80 artiklar om i stort sett samma ämne. Ett oerhört stort och svårt ämne. Än en gång antyds att om vi bara lade ner alla hjälporganisationer och myndigheter skulle allt bli bättre eller bra. Detta återstår att bevisa! Detta skriver jag trots att jag gråtit mycket tårar över Röda Korset den senaste veckan...
|
Inlägg #2: Postat: 2009-07-10 22:48:00 | |
Utforskaren |
JanneBru All organiserad tiggeri visar bara på att det inte står rätt till i samhället. Själv stödjer jag svenska Greenpease som kan verka kontroversiellt? Jämfört med vad våra myndigheter hittar på för dumheter så är Gp. en skyddsfaktor för både dig och mig och allra andra och det kan knappast vara kontroversiellt. Rent tiggeri är däremot kontroversiellt som gör att det skall mycket till för att jag skulle skänka en slant, behjärtansvärda ändamål undantaget.
|
Inlägg #3: Postat: 2009-07-11 08:51:00 | |
JanneBru |
Min regel är att aldrig ge öre till andra organisationer än de jag är medlem i och har full insyn i.Hellre närhjälp än fjärrhjälp.Gör något för din nästa - inte för de längst bort för då försvinner pengarna på vägen.
|
Inlägg #4: Postat: 2009-07-11 11:09:00 | |
Utforskaren |
JanneBru så sant som du nämner det, de här organiserade insamlingarna är big bussines för dem som handhar org. man kan säga att de tigger pemgar för sin sjuke bror. De här insamlingsgalorna på tv skall man passa sig för, de om några av insamlingsverksamheter, försvinner pengar ner i fel fickor. Jag har ett personliga bekanta som har varit nere i Afrika för att hjälpa folket på plats och ställe, de är mycket besvikna på folken i byarna som plundrar varandras byar om nätterna, folk bryter sig in i matdepåer och stjäl. Byhövdingarna lägger beslag på stora kvantiteter av biständsproviant som de sedan säljer, det är en baksida av det vi tror går till de nödställda som bäst behöver det, här kan man tala om att det handlar om djungelns lag.
|
Inlägg #5: Postat: 2009-07-11 13:39:00 | |
Bitel E A B |
Och i U-länderna så säljer biståndsorganisationerna dom kläderna som vi godtroget har skänkt.
|
Inlägg #6: Postat: 2009-07-11 17:26:00 | |
JanneBru |
Många organisationer som samlar ihop kläder o annat till Afrika eller Baltikum har stora svårigheter att få fram pengar till de dyrbara o svåra frakterna.De som ger bort överblivna kläder lägger inte gärna 100 kr till frakt och övrig administration, som ju alltid måste förekomma. // Vinsten från en del secon hand affärer går till frakt. Så vi som köper på Myrorna o liknade ställen betalar alltså frakten för de varor som inte går att sälja i Sverige!
|
Inlägg #7: Postat: 2009-07-11 17:29:00 | |
JanneBru |
Var och en kan se att Insamlingsgalorna är enormt påkostade så där gäller verkligen att se upp. Själv är jag tillfälligt med i TV4 Miljonlotteri på helgerna. Jag försöker ta ställning till om det är rimligt...Men omsättningen är väl en jättesuccé.
|
Inlägg #8: Postat: 2009-07-12 09:22:00 | |
Rolf Nilsson |
Jadu Janne! Det känns inte som jag behöver bevisa någonting för någon då jag själv är ett mycket levande exempel på att ett tryggt hem först fungerar. Efter över 20 år till och från på Stockholms gator med missbruk och kriminalitet för att överleva utan att behöva känna mig underkastad en massa teoretiska "förståsigpåare". Men det underliga är att för varje empatiteoretiker som försvann ur mitt liv, försvann i samma takt de diagnoser och symptom de använt mot mig för att jag inte skulle klara ett eget tryggt hem. Och den positiva försvinnande effekten berodde till största del på att myndighets och organisationsmänniskorna inte längre kunde använda mitt namn i inkomstsyfte. Till detta finns flera exempel med samma upplevelser. På Stadsmissionen har de till exempel likt stasi olika färger på kort du måste visa upp om hur mycket hemlös du anses vara????
|
Inlägg #9: Postat: 2009-07-12 11:59:00 | |
Utforskaren |
Rolf Nilsson hur är din situation idag efter all myndighetsmishandel och din syn på folk som eventuellt vill ställa upp med en hjälpande hand, säkert vet du var skåpet skall stå, ja, om du fick bestämma o.s.v. vilket svar kan du ge på detta med hänsyn till din integritet att inte vilja lämna ut dig totalt som kan eventuellt skada dig?
|
Inlägg #10: Postat: 2009-07-12 13:26:00 | |
Rolf Nilsson |
Idag bor jag ensam i en 2:a med eget kontrakt i Gröndal, vilket betyder en frihet som är svår att beskriva för de människor som inte bott i något av alla dessa "värdighetslärande" boenden människor tvingas in i. Jag jobbar och har lön via en arbetsmarknadspolitisk åtgärd som kallas lönebidrag, vilket innebär en bruttolön på 16.700 i månaden. Inte mycket, men det räcker för att inte tvingas till kriminella handlingar. Så hur jag har det idag är både ur humanistisk och samhällsekonomiskt avseende mycket mycket bättre än jag någonsin haft det. Människor verkar tro att jag är en bitter människa, vilket är långt ifrån sant om man frågar de som känner mig. Själv skulle jag kalla mig besviken på de människor i alla dessa system uppbyggda runt våra hemlösa, då de inte säger ifrån när alla innerst inne vet att dessa inte fungerar, vilket också de forskningar som finns på området visar. Dessutom ökar ju antalet hemlösa i oförtruten takt, trots alla försök att dölja detta med olika definitioner.
|
Inlägg #11: Postat: 2009-07-12 13:26:00 | |
Rolf Nilsson |
Idag bor jag ensam i en 2:a med eget kontrakt i Gröndal, vilket betyder en frihet som är svår att beskriva för de människor som inte bott i något av alla dessa "värdighetslärande" boenden människor tvingas in i. Jag jobbar och har lön via en arbetsmarknadspolitisk åtgärd som kallas lönebidrag, vilket innebär en bruttolön på 16.700 i månaden. Inte mycket, men det räcker för att inte tvingas till kriminella handlingar. Så hur jag har det idag är både ur humanistisk och samhällsekonomiskt avseende mycket mycket bättre än jag någonsin haft det. Människor verkar tro att jag är en bitter människa, vilket är långt ifrån sant om man frågar de som känner mig. Själv skulle jag kalla mig besviken på de människor i alla dessa system uppbyggda runt våra hemlösa, då de inte säger ifrån när alla innerst inne vet att dessa inte fungerar, vilket också de forskningar som finns på området visar. Dessutom ökar ju antalet hemlösa i oförtruten takt, trots alla försök att dölja detta med olika definitioner.
|
Inlägg #12: Postat: 2009-07-12 13:39:00 | |
Rolf Nilsson |
Då hemlösas primära problem ett tryggt hemvarken kan lösas av socialtjänst eller någon frivilligorganisation, så kallas det att hjälpa när hjälpen består av vad de kan erbjuda som alternativ. Vilket av uppenbara skäl inte kan lösa hemlöshetens olösta gåta. Om våra myndigheter och frivilligorganisationer i denna fråga vore så goda som de utger sig för att vara, varför stödjer de då inte människor kvar i deras hem, utan väntar tills katasrofen för enskilda och familjer är ett faktum?
|
Inlägg #13: Postat: 2009-07-12 13:39:00 | |
Rolf Nilsson |
Då hemlösas primära problem ett tryggt hemvarken kan lösas av socialtjänst eller någon frivilligorganisation, så kallas det att hjälpa när hjälpen består av vad de kan erbjuda som alternativ. Vilket av uppenbara skäl inte kan lösa hemlöshetens olösta gåta. Om våra myndigheter och frivilligorganisationer i denna fråga vore så goda som de utger sig för att vara, varför stödjer de då inte människor kvar i deras hem, utan väntar tills katasrofen för enskilda och familjer är ett faktum?
|
Inlägg #14: Postat: 2009-07-12 13:39:00 | |
Rolf Nilsson |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-07-12 22:54:00 | |
Sunny |
Jag tänkte faktiskt på dig Rolf när jag såg reportaget om Quick.En hel cirkus men "förståsigpåare" med van det Kwast i täten som skapade en fejkad seriemördare som de gjorde karriär på av en psykstörd mytoman.
|
Inlägg #16: Postat: 2009-07-13 14:39:00 | |
pruseluskan |
Glöm inte ni kära hemlösa,ni är värdefulla.Tänk sâ mânga som ni hjälper,med att se till att de fâr sitt leverbröd.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.