Inlägg #1: Postat: 2009-06-09 17:27:00
|
Janne B |
jag blev befriad från marxistiskt tänkande då jag under några år var kommunal bostadsförmedlare i Umeå. Jag såg hur trappuppgångarna hos den kommunala stiftelsen snabbt förföll och förstördes. Medan i husen bredvid av HSB och Riksbyggen ägande var oklanderliga under många år. Äger man en lägenhet så fostrar man sina barn att vara aktsamma om trappuppgången och allt annat. Medan hos "kommun" hade ingen ansvar och vilja att uppfostra busfröna. Sorgligt men sant...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-06-09 17:32:00
|
Janne B |
Året efter Estonia-katastrofen for jag till Tallin i fyra dagar. Jag såg de soivjetiska punkthuskvarteren som trots att de bara var 20-30 år var rena slummen. Mellan husen var det som träsk, inga stenplattor eller asfalt // Men i den gamla estniska staden var det ordning och reda för de ägde sina hus. De hade haft ont om målarfärg så en del hus hade flera färger på sig. Men de stackars ockuperade esterna hade gjort sitt yttersta för att sköta om sin hus som alla var byggda före 1939. Jag blev inte kommunist under denna resa.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-06-09 18:37:00
|
Lars Nilsson |
Kul artikel Lennart! Och jag förstår att det där med marxismen är inget och hänga upp sig på, utan påpekandet att det är det är råder en brist på ovanliga människor som är budskapet.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-06-09 19:05:00
|
GunnarL |
Jag älskar Dina artiklar Lennart Karlsson! Din torra humor tilltalar mig verkligen. Och Ditt liv verkar vara både slappt, slött och meningsfullt. Beträffande Marx tyckte jag nog att Groucho var bäst och han var ju också en verklig gentleman.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-06-09 21:04:00
|
GunnarL |
2/ Jag var i Tallin under påskhelgen i fjol - min son gifte sig där. Jag tycker det är en mycket vacker stad. Tydligen är det kutym att lägenheterna inne i stadskärnan gamla stan står till förfogande för uthyrning, för vårt sällskap på ca 20 personer disponerade fem lägenheter mitt inne i stadskärnan. Bröllopet ägde rum i svenska kyrkan i Tallin som är ett estniskt samfund och således inte tillhör vår svenska kyrka. Eftersom det var kallt ute bjöd prästen brudparet på ett par rejäla konjagare innan vigseln och sedan gick allt som smort. Som kyrkvärd agerade en äldre estnisk kvinna som kunde tala svenska. Dagen efter guidade hon oss runt i stadskärnan och berättade om stadens historia - bl.a. den period när man bröt sig loss från Sovjetunionen. Vackrast var nog ändå Alexanderkatedralen - en magnifik rysk kyrka på berget ovanför stan. Ja, en över huvud taget minnesvärd upplevelse!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-06-09 21:10:00
|
GunnarL |
f/ Om man ser till nöjeslivet så tycker jag att det var så genomarbetat. Var man på en tysk ölstuga så var det verkligen tyskt - lederhosen och folkdräkter, bayersk musik, osv. Gick man på en restaurang som var afrikansk så var det verkligen Afrika, osv. I den medeltida restaurangen saknades helt elektriskt ljus enbart stearinljus och underhållningen bestod av medeltida giga- och hornspelare. Fast maten var förstås medeltida - och det var väl ingen höjdare. Men ändå en lite rolig och annorlunda upplevelse som jag uppskattade. Vi besökte också Europas nu äldsta igångvarande apotek och köpte huvudvärkstabletter. Detta skrivet apropå Marx och marxism.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-06-09 21:56:00
|
Janne B |
Ja GunnarL/ Då jag var i Tallin imponerades även jag av den ortodoxa katedralen på berget.Dit gick oavbrutet gummor med klar rysk bakgrund men absolut inga ester efter vad jag förstod.Ryssgummorna gick runt till olika platser i kyrkan och hade sin böner mm. Kyrkan var i mkt gott skick// Men på andra håll i stan reparerade man svårt förfallna protestantiska kyrkor.Jag såg hur de bytte både tak och golvplankor. De hade nog inte fått ngn vård sedan 1945.Jag hade synnerligen gott om tid så jag titta in i olika kyrkor flera ggr. Mycket rika upplevelser. Men när jag närmade mig ett fängelse nere vid hamnen blev jag bortmotad!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-06-09 22:06:00
|
Lars Nilsson |
Skojigt att Gunnar L fått en internationell utblick så att referensramen Småland inte ständigt behöver idisslas. Snart kanske det bär iväg till nya exotiska länder? Danmark kanske står på tur?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-06-10 09:36:00
|
perpeteum |
Bättre bli bortmotad från ett fängelse än inmotad...i vart fall österut.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2009-06-10 09:51:00
|
GunnarL |
7/ Janne, Den kyrka där vigseln ägde rum hade under Sovjettiden tjänstgjort som träningslokal för brottning och boxning. Nuvarande pastorsexpedition hade varit omklädningsrum. De som var bekännande kristna diskriminerades systematiskt när det gällde utbildningsmöjligheter och civil karriär så de hade det inte lätt. Prästen berättade lokalens och församlingens hela historia under ett halvtimmeslångt föredrag - mycket intressant!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2009-06-10 09:58:00
|
GunnarL |
8/ Helt rätt Nilsson - det blir nog Danmark i år igen. Jag har tillbringat en vecka där nästan varje sommar de senaste tio åren och tycker att det är precis lagom långt att åka. Du däremot verkar leva i villfarelsen att gräset är grönare ju längre bort man kommer. Förmodligen är det också så att bor man i Småland så känner man inte behovet av att avlägsna sig så långt bort. Bor man på Östermalm så kan jag förstå att man vill dra iväg så långt som möjligt.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2009-06-10 15:53:00
|
Lars Nilsson |
#11. En korrigering i Din kommentar. Det heter inte "Helt rätt Nilsson" utan "Helt rätt IGEN Nilsson".
|
|
Inlägg #13: Postat: 2009-06-10 15:54:00
|
Thomas L. Aabo |
Du är allt rolig du.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2009-06-10 16:05:00
|
Janne B |
Gunnar L 10/ Jag borde ha varit med på det föredraget.Under hela sovjettiden hade vi ju minimal information från baltikum. Det var nästan omöjligt för en svensk att för inresetillstånd innan Gorbatjov kom till makten. Men frikyrkopressen här försökte på olika vägar skaffa sig info om hur kyrkorna hade det i Estland. Bland annat kom det info via finska affärsmän som hade vissa möjligheter att ta sig dit. Det var inga muntra rapporter. Aktiva kristna hade nästan ingen möjlighet att ta sig fram i samhället...de straffades ut från skolor o jobb.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2009-06-10 17:43:00
|
GunnarL |
12/ Den där kommentaren luktar högmod Nilsson! Passa Dig noga! Ordspr.boken 16:5.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2009-06-10 17:46:00
|
GunnarL |
14/ Onekligen var det intressant Janne. Prästen hade importerats från Sverige och berättade om hur man återskapat lokalen till kyrka orgeln hade bl.a. skänkts av någon Stockholmsförsamling. Han själv hade en blygsam lön, medan i stort sett allt annat arbete skedde mer eller mindre idéellt. Således stor skillnad mot kyrkan här i Sverige som har fullt marknadsanpassade löner.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2009-06-10 18:40:00
|
Medlem i Humanisterna |
Stalinkommunisternas medicin våld lyckades inte göra människorna friska från religionen. Religionen är en svår sjukdom. En kognitiv parasit i människans hjärna. Sjukdomen fick sin början för hundratusentals år sedan när människan blev medveten om sin existens och började ställa frågor. Men att dagens upplysta människor låter parasiten vara kvar i sin hjärna, det är obegripligt. Men det är som opium. Har man en gång låtit sig förföras till opiummissbruk så är det svårt att bli av med det.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2009-06-10 19:33:00
|
Janne B |
GUNnAR GUNNAR nu glömde du minst halva kristenheten i Sverige. Kyrkan är inte Sv Kyrkan. Jag anar att en frikyrka i sthlm skänkt orgeln. Återkommer..
|
|
Inlägg #19: Postat: 2009-06-10 21:34:00
|
GunnarL |
18/ Nja, Janne det är faktiskt så att samtliga frikyrkor i Sverige mobiliserar ca 300.000 medlemmar, medan Svenska kyrkan har ca 7.000.000 medlemmar. Så frikyrkorna är trots allt ganska marginella. Inte förty tror jag att där finns en högre grad av religiositet och innerlighet än hos Svenska kyrkan - så det är inget fel att vara liten. "Bättre liten och rapp än stor och slapp"! Jag tror att den där orgeln kom från Danderyds församling i Stockholm.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2009-06-10 22:36:00
|
Janne B |
Svenska kyrkan och min Missionskyrka har så totalt olika medlemsbegrepp fortrfarande att siffrorna är inte jämförbara. Sv Kyrkan räknade i hundratals år alla som inte begärt utträde efter barndopet - medan frikyrkorna bara räknar dem som uttryckligen begärt sitt inträde. Sedan år 2000 är det lite mer komplicerat.För några år sedan skrev Missionskyrkan på ett omfattande samarbetsavtal med Sv Kyrkan som börjar få effekter främst vid konfirmationsundervisningen. I vår så har de tre klassiska frikyrkorna i princip beslutat om samgående - deras ungdomsförbund har redan gått samman i Equmenica.Tre andra samfund slogs ihop för ca tio år sedan. Så det rör på sig efter hundra års stillestånd.
|
|