Inlägg #21: Postat: 2009-06-10 22:41:00
|
Janne B |
När staten numera vill ha reda på kyrkornas inflytande så frågar man inte efter medlemsantal utan efter antalet "Betjänade". Det vill säga hur många olika personer är det som deltager i en församlings verksamhet med någon regelbundenhet.Då har man ofta kommit fram till dubbelt så höga siffror som antalet medlemmar. Men detta är nog saker som du känner väl till Gunnar. Men frikyrkorna är marginella på en del håll och rätt dominerande på andra.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2009-06-11 10:48:00
|
Per W - |
Fy Janne B, du får inte ifrågasätta Svenska Kyrkans metoder för medlemsvärvning de flesta blev och blir medlemmar innan de har lärt sig säga "NEJ". Jag gjorde det en gång....GunnarL blev jättearg ;-
|
|
Inlägg #23: Postat: 2009-06-11 11:28:00
|
Janne B |
Problemet är ju att Sv Kyrkan inte har någon erfarenhet av medlemsvärvning i Sverige, vilket frikyrkorna alltid måst göra.Eller har Du hört ngt om att Sv Kyrkan sänt in missionärer i våra muslimkvarter? Däremot så har Sv Kyrkan haft mission i Östafrika i ca 100 år? och där givetvis värvat medlemmar bland muslimer och andra trosläror.Detta har jag aldrig kunnat förstå!
|
|
Inlägg #24: Postat: 2009-06-11 11:38:00
|
Janne B |
Detta kan man läsa i tidningen Dagen denna dag // Grundskolechefen Mats Hanell förklarar för Hela Gotland vad som gäller:
- Oavsett om man är i kyrkan eller inte får prästen gärna hälsa välkommen och önska eleverna ett gott sommarlov. Däremot är det skolan som står för programmet och det får inte vara andaktslikt eller innehålla till exempel någon välsignelse// Det finns alltså präster som ställer upp på sådana påbud från en grundskolechef - i sin egen kyrka.Jag tror inte att en missionspastor skulle acceptera ngt sådant.
På många orter anordnar nu kyrkorna alternativa skolavslutningar - bra gjort.
|
|