Inlägg #1: Postat: 2009-03-20 15:25:00 | |
Leif-Arne |
Sannolikt är det mest effaktiva man kan göra för att främja klimatmål och att främja sysselsättning är att finnsiellt stödja en fortsatt utbyggnad av fjärrvärmenät. Te.x. Mönsterås bruk värmer via sin sodapanna upp huvuddelen av Mönsterås köping. Den energi som inte går ut som fjärrvärme matas ut på elnätet via en ångturbin. Men på grund av verkningsgraden då energi transformeras från en lägre form värme till en högre högre endas ca 30 av ursprungligt energivärde. Där finns fortsatt en stor potential att fasa ut elvärme. Likadant ser det ut på många håll. Bygg ut fjärrvärmen!!
|
Inlägg #2: Postat: 2009-03-20 16:49:00 | |
Leif-Arne |
högre el
|
Inlägg #3: Postat: 2009-03-20 20:29:00 | |
GunnarL |
Man får ju skilja på miljöpolitik och sysselsättningspolitik, vilket inte artikelförfattaren gör! Om man tror att utsläppen från människan påverkar miljön på det sätt som forskarna inom IPPC hävdar så skall naturligtvis de utsläppshämmande åtgärderna sättas in där de gör störst effekt per krona. Det är naturligtvis bättre att investera en million i Kina om det ger 10000 ton mindre utsläpp än att investera en million i Sverige där effekten kanske blir 500 ton mindre utsläpp! Det begriper alla normalt funtade människor med undantag för miljöpartisterna och artikelförfattaren! Däremot är det ju intressant att det nya klimathotet kan skapa sysselsättning och där är det ju bara att köra på utav fan - har världen bestämt sig för att bli "klimatsmart" så skall man naturligtvis hänga med i galenskapen och tjäna pengar på detta. En klimatförändring är på gång men själv har jag inte sett några som helst hållbara bevis på att det är människan som orsakar detta.
|
Inlägg #4: Postat: 2009-03-20 20:36:00 | |
GunnarL |
Däremot har jag följt en serie i "vetandets värld" i P1 på radion brukar lyssna på lunchrasterna där välrenommerade forskare berättar om hur forskningsanslag dragits in därför att de inte har den "rätta" inställningen i klimatfrågan. Där någon blivit avbruten mitt i en föreläsning inför studenter p.g.a. att han ifrågasatt Al Gores helt ovetenskapliga teser, osv. Vi har drabbats av ett mantra som ger politikerna ohämmade möjligheter att beskatta oss utan att det finns någon som helst gemensam vetenskaplig ståndpunkt och där endast en röst får göra sig hörd! Jag upplever det som oerhört tråkigt och dessutom förbannat dumt.
|
Inlägg #5: Postat: 2009-03-20 20:41:00 | |
GunnarL |
Och om jag inte missminner mig gav norrmännen fredspriset till Al Gore rätta mig om jag har fel! Mannen som reser jorden runt i ett privatflygplan som spyr ut avgaser och som bor i en villa som förmodligen drar lika mycket energi som ett genomsnittligt glasbrukssamhälle i Småland! Norrmän är lika geniala när det gäller att dela ut nobelpris som när det gäller att döda val eller klubba säl. De skall i princip hålla sig till skidåkning, för det behärskar de.
|
Inlägg #6: Postat: 2009-03-20 21:15:00 | |
Leif-Arne |
Det ligger ju i sakens natur att orsak- verkanmodeller som klimatmodeller är oerhört komplexa, vilket innebär att det i grund är omöjligt att helt säkert påvisa ett samband mellan aggregation av växthusgaser i atmosfären och ökan uppvärmning som det är att bevisa motsatsen. Då man inte är helt säker vilket är det en förnuftig strategi att tillämpa en försiktighetsprincip. Kol som under miljoner år bundits via växters fotosyntes i sten, brunkol, torv och olja, frigörs under en i sammanhanget mycket kort tidsrymd till atmosfären. Det kan eventellt vara så att detta inte påverkar klimatet överhuvudtaget, men det är absolut möjligt att det gör så och till om med i stor utsträckning. Att i ett sådant läge inte agera för att om möjligt begränsa en sådan inverkan är direkt oansvarigt. Som styrmedel, är ekonomiska sådana både verksamma och funktionella.
|
Inlägg #7: Postat: 2009-03-20 21:28:00 | |
GunnarL |
6/ Ja, det är naturligtvis aldrig fel att vara försiktig, men vad vi ser i dag är snarast att betrakta som ett visst mått av hysteri - utan några egentligt hållbara vetenskapliga belägg. Men OK - låt oss vara försiktiga och dra ner på våra utsläpp av växthusgaser! Men varför inte dra ner på utsläppen där effekten är som störst - för det är ju inte ett nationellt problem, utan ett globalt. Varför skriker sig miljöpartisterna hesa över att Sverige investerar i Kina där man får stora effekter och kräver att vi i stället skall förspilla pengarna i Sverige där effekterna är synnerligen marginella i ett globalt perspektiv? Naturligtvis kan det skapa sysselsättning i Sverige, men då skall man inte åberopa miljöskäl. Hela debatten är fullständigt förljugen och utropet "lev klimatsmart" står mig långt upp i halsen!
|
Inlägg #8: Postat: 2009-03-20 21:31:00 | |
Janne B |
OM al Gore inte alls lever som han lär så minskar givetvis hans trovärdighet radikalt. Men andra som säger samma sak kan ha rätt. Så svårt är det!
|
Inlägg #9: Postat: 2009-03-22 07:33:00 | |
Hans O |
En stor del av den tysta expertis som anses "hederliga" hävdar att människans bidrag till koldioxidbelastningen i atmosfären är 2. Resterande 98 kommer från myrmarker, naturliga nedbrytningsprocesser i skog och även av vulkanutbrott då är kofisarna inräknade i människans belasting!. Men för att minska koncentrationen av dålig luft där människor vistas måste man ändå stödja de miljöinitiativ som görs. Dock måste man ha ett realistiskt perspektiv. Det tycks helt ha gått förlorat i debatten.
|
Inlägg #10: Postat: 2009-03-22 07:35:00 | |
Hans O |
Frågan är således inte främst om det Gore att påverka CO2-halten ;-
|
Inlägg #11: Postat: 2009-04-29 17:24:00 | |
Cecilia T |
Att ha en balans pa spenderingen av skattepengar for miljomal mellan nationella och internationella insatser ar val att foredra? Internationella satsningar ger kanske battre utdelning totalt for varje skattekrona, samtidigt som vi maste varna om var egen miljo runt knuten for att behalla ett friskt och vackert Sverige.
Det sagt. Vad ar det for fel med att satsa pa treglasfonser i England? Engelska hushall fullkomligt sprutar ut energi med sina daligt isolerade hus dar fonstrena ar storsta boven. Och varfor kan inte det skapa arbetstillfallen for svenskar? Ska vi inte se det som en mojlighet for nya jobb istallet? Sverige och svenska byggare ar troligtvis bland de som har bast erfarenhet av att bygga bra isolerade hus. Och inom EU tillats arbetskraft att forflytta sig. Och vart tillverkas egentligen 3-glasfonser? Knappast i England, men troligtvis i Sverige. Vi har alltsa bade en kompetens och en produkt som vi kan skapa bade arbetstillfallen och battre miljo av. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.