Erfarenhet viktigare än utbildning för lärare

Inlägg #1: Postat: 2009-03-02 14:40:00
angus
Att läsa din artikel gjorde verkligen min dag, superbra
Inlägg #2: Postat: 2009-03-02 21:29:00
Karin Holmberg
En femma för din artikel. :-
Trots att jag inte är så säker på att jag håller med kritiken mot elitskolor.
Även de som är smarta, snabbtänkta och intelligenta, kan behöva stöd.
Att vara intelligent behöver inte vara liktydigt med att man kan ta för sig.
Svagbegåvade elever är det inget snack om saken att man ska ge extrastöd till,
men begåvade elever ska inte kunna få stöd.
Samtidigt känns det som att en elitskola KAN bli en instängd miljö.
Jag vet inte om min dotter skulle få den mångfaldiga utvecklingen hon behöver i en sån miljö.
Men som sagt annars förutom detta med elitskolor applåderar jag din artikel.
Förmågan att kunna sprida och smitta av sig kunskap till andra är inte en kompetens man erövrar i en skolbänk på högskolan.
Inlägg #3: Postat: 2009-03-03 14:49:00
Patrick G
Varför antingen eller? Varför ska man inte vara både utbildad OCH erfaren pedagog? Förstår inte logiken, tyvärr. Ska vi sluta anställa nyutbildade lärare så att äldre erfarna obehöriga kan ha jobbet istället? Hur får vi erfarna behöriga pedagoger om inte de får jobba? Dessutom går det lika dåligt att generalisera och säga att erfarna obehöriga är bättre än utbildade, som att säga att alla utbildade är bättre än erfarna obehöriga. Det du hävdar är att människor är olika. Ska vi tala om direkt olämpliga, så finns det klart en större andel sådana bland obehöriga lärare än bland utbildade pedagoger utifrån min erfarenhet som utbildad pedagog i 14 år på grund- och gymnasieskolan, samt folkhögskola och Sfi. Möjligen finns det något om det du antyder om personlig kompetens, men i så fall, varför inte tillämpa det i antagningen till lärarhögskolan, liksom på läkarutbildningen?
Inlägg #4: Postat: 2009-03-03 14:56:00
Patrick G
Ledsen, men av alla de olika skolformer som jag tidigare jobbat på, är den där lärarna hade klart lägst utbildningsnivån - Sfi - också den klart sämsta skolform som finns i Sverige. En lärarutbildning erbjuder åtminstone flera års tillvaro i sällskap med andra likasinnade som delar samma mål. Oavsett utbildningens bristande kvalitet är det i de flesta fall ändå överlägset den veliga typen som vandrar mellan universitetets fristående kurser och sedan söker jobb som högskoleutbildad arbetskraft. Om lärarjobbet är så värdefull, varför inte gå och skaffa dig en fullgod lärarutblldning? Det finns många sätt att göra det numera.
Inlägg #5: Postat: 2009-03-03 15:34:00
karalina
Naturligtvis är en kombination utbildning och erfarenhet det bästa! Jag har själv ingen erfarenhet av Sfi så där kan jag inte komma med något svar. Varför jag inte skaffar mig en formell lärarutbildning? Jag är "för gammal", och det fungerar hyfsat eller rättare skrivet, bättre med den erfarenhet jag har, både som konsult och pedagog./ Cissi Gottschalk
Inlägg #6: Postat: 2009-03-04 00:34:00
Hans O
Inom alla arbeten sker kvalitetssäkring. Det innebär att kvaliteten av det man gjort måste vara möjlig att mäta. Vanligen ligger det till grund för lön, t ex genom att man i viss utsträckning jobbar på någon form av vinstandel kallas ofta ackord för arbetare, tantiem för offentligt anställda inom vården som är legitimerade yrkesutövare, resultat för alla enskilda näringsidkare, provision för försäljare, utdelning för aktiva delägare i småföretag och bonus för chefer i stora bolag. Men så är det inte inom skolan. Elevernas kunskapsökning borde ligga till grund för lärarnas löner. Så är det inom de flesta andra jobb så VARFÖR INTE INOM SKOLAN?
Inlägg #7: Postat: 2009-03-04 00:42:00
Hans O
Förmågan att lära ut - och egenskapen att inse om eleverna verkligen fattat och inte automatiskt rabblar det som förväntas - är nog inget man genom studier kan lära sig på en lärarutbildning. Tyvärr. Det kan innebära att en lärarvikarie utan formell utbildning kan öka elevernas kunskaper bättre än en utbildad lärare. Det är skillnaden mellan FORMELL och REELL kompetens. Det ligger inte i lärarförbundets intresse att det synliggörs att lärarutblildningen endast formellt och ibland marginellt gör någon til lärare. Detta är en av de "heliga nötkreatur" som vi har här i landet!
Inlägg #8: Postat: 2009-03-04 00:51:00
Hans O
Det värsta scenariot ur lärarnas/lärarförbundets synvinkel med mina två senaste kommentarer se ovan är den möjliga slutsatsen att en OBEHÖRIG lärare kan vara förtjänt av en högre lön än en behörig erfaren lärare med gedigen utbildning. Den sistnämnde kan vara en mycket sämre pedagog/utbildare är vi inte egentligen eniga om att VI ALLA kan vittna om detta? ... tänk tillbaka på hur det VERKLIGEN var i t ex grundskolan!
Inlägg #9: Postat: 2009-03-05 10:11:00
karalina
Väl skrivet Hans O! Du har så rätt i det du skriver! Det skolorna behöver är pedagoger med erfarenhet ... att kunna knyta an och blanda "traggliga måsten" från studieplaner med verklighet är viktigt, först då kan elever "se" det de utbildar sig till och/eller förstår det hela inlärningsmässigt.Läroplaner/studieplaner är torra och kombineras de inte mer det som sker i arbetsliv/samhäller ger det noll studieresultat hos elever/studenter. Det är därför jag anser att erfarenhet hos pedagogerna är viktigt / Cissi Gottschalk
Inlägg #10: Postat: 2009-03-05 13:45:00
Leif-Arne
Ordningsfråga! Visst är det viktigt med såväl erfarenhet som pedagogiska kunskaper för de som har det mycket viktiga arbetet att bibringa medmänniskor nya kunskaper och kompetenser. Men, är det då inte en smul oseriöst att argumentera så svepande och tendensiöst som G. gör. Erfarenheter, i obestämd form eller bestämd? E.g. alla har vi erfarenheter, är de lika värdefulla i arbetet som lärare eller finns det erfarenheter som är mer angelägna än andra. Förtydliga. Vilka pedagogiska kunskaper förordar G.? Själv har jag erfarenhet att undervisa mha PBL pedagogik, en pedagogik som ger strålande resultat för en del elever, men som inte passar andra. Med anledning härav kan man inte generellt hävda vare sig att det är en bra eller dålig pedagogisk metod, utan att det är en nödvändighet att där finns flera alternativ att välja. Tack för det friskolereformen.
Inlägg #11: Postat: 2009-03-05 13:55:00
Leif-Arne
Att ställa olika egenskaper mot varandra är dessutom en imbecill tanke. Visst är vi olika lämpade, av olika skäl, till olika uppgifter. Men, oavsett grad av erfarenheter, av vad slag det nu må vara, så är aldrig kunskap tung att bära, inte ens om den är teoretisk och inhämtats på ett lärarseminarium. Det som ändå vore önskvärt är att de som kommit in på en lärarutbildning kunde börja med att askultera, för att den som då uppenbart inte passar som lärare, slipper lägga tid och pengar på något som kan bli helt felaktigt.
Inlägg #12: Postat: 2009-03-05 14:18:00
Inger Olsson
#11 Menar du auskultation? KÖr hårt med stresstester direkt! Många vet inte vad lärarrollen e g e n t l i g e n kräver. En pedagogik utan fungerande metodik är ju meningslöst. Säg du till många som pluggar idag på vissa lärarhögskolor att "så är aldrig kunskap tung att bära" när dessa lärarhögskolor har inhämtat Socialhögskolans stigmatiserande flumproblematisering ang. klass, genus o etnicitet i det du kallar "teorier". De studerande är inte bara förstoppade i den ena ändan utan även den andra...
Inlägg #13: Postat: 2009-03-09 06:14:00
Hans O
Hör här nu! Skolan har EN uppgift, Med det menar jag de facto en E N D A uppgift. Det är att identifiera och utveckla ibland handlar det om att ta fram och främja varje elevs individuella potential inom olika områden. Inget annat. Ska man göra det optimalt är det faktiskt en STOR utmaning att vara lärare. Dessutom ganska jobbigt.
Inlägg #14: Postat: 2009-03-10 10:20:00
Karin Holmberg
Nu känner jag mig träffad, bara för att ni pratar om sfi-läraryket.
Jo, mitt senaste jobb var min fastanställning inom sfi.
har väl varit lite återhållssam med sysselsättning, då jag inte vill bli för lättidentifierad på sourze.
Men som sagt. Jag har inte läst de 40 poäng i "svenska som andraspråk-för blivande lärare" på universitetet, som krävs för att man ska vara behörig ihop med en lärarexamen från lärarhögskolan, även om jag läst vissa poäng av den förstnämnda kursen samt fristående poäng just inom sfi, så har det ju varit l i t e oklart vad som är behörig lärare.
Det finns ju ingen egen examen för just sfi-lärare.
Det är nog därför det är så skiftande med vad sfi-lärare har för bakgrund med studier...forts
Inlägg #15: Postat: 2009-03-10 10:28:00
Karin Holmberg
...Och det är ju det som gör det till en intressant arbetsplats tycker jag :- med kolleger som har sån skiftande bakgrund, kan det bli spännande samtal i fikarummet och en rätt mångfasetterad arbetsplats.
Men det är klart, sen sfi lades ut för anbud, så blev det stora förändringar.
Sen skulle "man helt plötsligt ha upp statusen" för sfi-lärare också liksom inom andra yrkeskategorier inom läraryrket.
Därmed så försvann det många intressanta personer tycker jag :-!, bland annat j a g. Ha, ha :-D! Äh, jag har ju varit barnledig också, samt halkat in på lite andra spår
Skämt å sido. Nä, jag tycker att dynamiken har försvunnit lite inom sfi iallafall sen de helt plötsligt "blivit fixarade" vid att för att förbättra sfi-undervisningen så MÅSTE kraven på behöriga lärare öka.
DÅ jag arbetade på ett ställe så var de lärare som var behöriga ofta "de mest stelbenta". De satt och hade undervisning och följde böcker från sida till sida. Ofta vad det de som körde mer rigorös...forts
Inlägg #16: Postat: 2009-03-10 10:31:00
Karin Holmberg
...grammatikundervisning.
Nä, de lärare som jag ofta upplevde som "bäst"/mest engagerade, var ofta de som "inte var lika behöriga" de/vi kanske dessutom hade mest press på sig/oss att visa vad de/vi gick för?
Inlägg #17: Postat: 2009-03-10 10:32:00
Karin Holmberg
Fruktansvärt kloka synpunkter från er, t ex inlägg #7 från Hans O :-, förresten!
Inlägg #18: Postat: 2009-03-15 16:14:00
Ragnhild Blücher
Kan bara instämma, och en duktig lärare känner på sig vad som fungerar. Det gäller som sagt att stå med bägge fötterna på jorden, och att förmedla en trygg och säker kunskap till eleverna. Däremot håller jag inte med om elitskolorna, utan de bör finansieras inom ramen för den statliga skolan. -Alla begåvade elever, bör få rätt att undervisas av elitlärare !
Laddar...