|
Inlägg #1: Postat: 2008-12-29 13:01:00
|
|
Janne B |
DET ska bli ett spännande äventyr att noga läsa herr Undvalls tankar....
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-12-29 14:40:00
|
|
Unto S |
Hunnerna har anfallit det ryska folket, bränt och dödat massor av människor. Samma sak gjorde mongolerna, svenskarna har också gjort sina illdåd där, Napoleons armé har härjat där, 14 länder, de flesta västländer, angrep den nya Sovjetstaten och som orsakade miljontals dödsoffer. Hitlers folk dödade 25 miljoner sovjetmedborgare. Kapitalisterna i väst orsakade total kaos, kollaps och svält i Ryssland när Sovjetsystemet förstörde sig själv. Det verkar vara så att Stalins massmord är småpotatis i ryssarnas ögon i jämförelse med vad anfallande utländska arméer har orsakat. Alexander Nevskij 1218-1263, storfurste som krossade anfallande svenska armén vi floden Neva. Jag kommer att tänka på det när jag i nästa julimånad promenerar på Sankt Petersburgs huvudgata Nevskij Prospekt. Alexander Nevskij vann omröstningen där Stalin blev trea.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-12-29 14:40:00
|
|
Janne B |
LA /Du är verkligen överraskningarnas man. Har du på senare tid läst en massa teologi och nationalekonomi - eller är det gamla kunskaper du plockar fram. Jag känner att jag inte är kompetent till någon begåvad kommentar men du öppnade mina ögon för en hel del. SÅ denna artikel ska jag spara - vilket jag sällan gör! / Nu ska jag spana efter begreppet Skärselden!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-12-29 14:47:00
|
|
Diplomaten |
De flesta ryssarna har supit bort de mesta av hjärncellerna?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-12-29 14:47:00
|
|
Janne B |
Unto / I uppräkningen av anfallare glömde du muslimerna Ottomanerna med utgångspunkt från Turkiet. De ockuperade i hundratals år sydösteuropa ända fram till Wien och Prag.Karl XII träffade på dem i nuvarande Moldavien. Hur långt muslimerna trängde in i Ryssland Ukraina har jag nog inte ngn säker uppgift på...Men de gav väl upp kring 1900 då Ottomanerna började knaka ihop.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-12-29 14:58:00
|
|
Unto S |
#5 Typiskt från kristna Janne att lägga den största skulden på muslimerna i syfte att rättfärdiga västvärldens kristna.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-12-29 15:03:00
|
|
Unto S |
#4 Hur är det med Diplomatens hjärnceller? Hade man kunnat se in i skallen så skulle man se pissets böljor och bajset som skvalpar på ytan.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-12-29 15:09:00
|
|
Janne B |
UNTO NEJ det gjorde jag inte - jag bara lade till en saknad puzzelbit som var och en får bedömma värdet av.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-12-29 15:11:00
|
|
Leif-Arne |
#3 Det skall villigt medges att jag förenklat hårt, men grundtesen är att ekonomisk frihet är en förutsättning för demokrati, även om det inte finns ett absolut samband.Där finns förvisso länder som har ekonomisk frihet i varierande grad där demokrati saknas, men inga länder utan ekonomisk frihet har demokrati.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-12-29 15:12:00
|
|
Janne B |
Lite svårt att samtala med någon som så ofta hemfaller åt piss och bajsnivån. Eftersom du Unto är både begåvad och kunnig så är den nivån rätt onödig för dig!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-12-29 15:15:00
|
|
Leif-Arne |
#2 Visst har ryssarna varit utsatta för aggression utifrån, liksom de själva utsatt sina grannar för aggression, Kaukasus är ju bara ett av otaliga exempel. Men systemet skörde massdöd redan 1920 då Lenin försökte införa planekonomi bland bönderna med massvält som följd.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-12-29 15:25:00
|
|
Leif-Arne |
Det är ett av historins älsta knep att makten underblåst ett vi- och dem tänkande för att undgå att egna problem uppmärksammas, idéer om nationella oförätter och nationes storhet i form av landvinster och aggression. Visst är det en historiens bizarra paradoxer att neonazister har ett av sina starkaste fästen i Ryssland. Än mer bizarrt är att det tom i Israel finns neonazister, ryssättade de flesta av dem.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-12-29 15:30:00
|
|
Unto S |
#11 Leif-Arne. Mellan 1918-22 pågick ett blodigt inbördeskrig i den nya Sovjetstaten. Det är borgerlig propaganda att skylla alla miljoner på Lenin som dog av krig, svält och arkebuseringar i båda sidor.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-12-29 15:32:00
|
|
ArHo |
# 11 Leif, ryssarna var hyggliga mot oss när de grävde upp Karlbergskanalen åt oss i Stockholm. Förvisso var de krigsfångar, men ändå. Historien förtäljer inte hur många ryssar det gick åt vid detta kanalbygge, men de var en hel del som drunknade. Det finns en stor yta på Silverdalens kyrkogård där det finns säkerligen ett par hundra gravar med ryssar begravda, förmodligen de flesta som omkom vid kanalbygget.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-12-29 15:40:00
|
|
Leif-Arne |
#13 Icke förty så tog bolsjevikerna makten genom en kupp från den mer demokratiska delen av den ryska arbetarrörelsen som hade ett betydligt starkare folkligt stöd. I områden kontrollerade av Lenin genomfördes planekonomi i jordbruket med dramatiskt sjunkande produktion som följd. I Kronstad gjorde arbetare och soldater uppror mot planekonomins konsekvenser, de blev slaktade, det var ingen yttre aggression utan regelrätt slakt av sina egna. Lenin var sannolikt ingen ond människa, utan en utopist som inte väjde för något för att uppnå utopin. Sådana är mycket farliga
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-12-29 18:24:00
|
|
Janne B |
Det som kallas ryska revolutionen borde snarare kallas en statskupp mot en framväxande demokrati i Ryssland.Det satt en flerpartiregering 1917 som avsatt Tsaren och det var denna mittenregering som bolsjevikerna undanröjde. SÅ BÖRJADE DET ONDA
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2008-12-29 20:21:00
|
|
Sunny |
Tja jag läste i dag att var 3.e ryss beundrar Stalin!De har fått det ganska svårt därborta nu.
De krista i Irak måste fly undan fundamentala muslimer:Sadam var en stor Rysslandsvän o stod för religionsfrihet.Visst blir man betänksam när modellen svart/vitt inte visar sig duga? Hitler var nykterist o vegetarian.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2008-12-29 20:30:00
|
|
Leif-Arne |
#17 H. var mestadels vegeterian mest beroende på att han led av kroniskt dålig matsmältning. Han fick en testikel bortskuten under ww1. Hitler has only got one ball; Göring are so very small; Himmlers so very similar; And Goebbels has no balls at all. Vilket fick engelska soldater dikta ovanstående.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2008-12-29 22:24:00
|
|
Bongo Bongo |
Noterar att Alexander Nevskij ligger klar etta på den diskuterade listan. Att detta as som dräpte svenskar och finnar i stora antal är de östra hordernas favorit understryker ännu mer vilket sorts folk våra arvfiender i öster är.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2008-12-29 23:45:00
|
|
Sunny |
18 Den var riktigt kul: Hitler kunde tydligen oxå känna någon form av kärlek. Han älskade ju Blondie hundeno Albert Speer o så Eva Braun:förmodligen i den ordningen? Speer var allt det som Hitler velat vara.
|
| |