Hur tänker ryssarna?

Den här tråden diskuterar artikeln Hur tänker ryssarna?.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2008-12-29 23:50:00
Sunny
19 Ja för ryssarna är A.N en hjälte av samma slag som våra galna krigarkungar blivit. Kalle dussin t.ex ägnade ju hela sitt liv åt att kriga.Hjältar eller krigsförbrytare? Anständighet o mod eller sadistiskt mördande? Det beror på vem du frågar,på vilken tid du frågar i o viktigast:vem som segrade.Kristian Tyrann klallas i Danmark för Kristian Folkkär
Inlägg #22: Postat: 2008-12-30 09:43:00
Lars Nilsson
Intressant tanke Du bygger Din argumentation på. Kanske inte helt oantastlig men icke förty ligger det en hel del i det. Ofta är det väl så att det finns samverkande orsaker till skillnader i utveckling mellan stater där religionen utgör en del, om än viktig. Vissa vill idag exvis ge Islam skulden till arabvärldens ekonomiska förfall ränteförbud mm men då glömmer man dess ekonomiska storhetsperioder under diverse kalifat. Så helt entydigt är inte den religiösa påverkan.
Inlägg #23: Postat: 2008-12-30 10:02:00
Leif-Arne
#22 Jomenvisst, jag har förenklat en hel del. Som alltid när man för fram en tes om orsakverkansamband så gäller förutsättningen "allt annat lika". Helt riktigt så motsäger de arabiska köpmännen min tes. Det förefaller som om i vissa stycken tolkningen av islam i vissa områden har varit liberalre än idag.
Inlägg #24: Postat: 2008-12-30 10:08:00
Leif-Arne
#21 Där finns ändå giganter inom den ryska kulturens område, litteratur och musik, som väl motiverat borde ha en plats på listan. Dostojevski är väl med med sedan ingen mer, vill jag minnas. Gjordes inte någon sådan svensk lista för något år sedan, om så fallet vågar jag sätta en Jämtlands julöl på att den toppades av Astrid Lindgren.
Inlägg #25: Postat: 2008-12-30 10:33:00
Lars Nilsson
Skrev följande artikel för några år sedan om Latinamerikas utveckling som kanske kan vara av intresse. Lite på samma tema men utan religion. Länk: sourze.se
Inlägg #26: Postat: 2008-12-30 10:42:00
Leif-Arne
#25 Låter intressant, jag skll läsa.
Inlägg #27: Postat: 2009-01-01 21:04:00
profanum_vulgus
Sovjet hade när det var som värst 9 av världens fångar, en ganska ansenlig arbetskraft och repression. Kina med 1,5 miljarder invånare och hög repression når bara upp till 5 av världens fångar.
USA har 25 av världens fångar och med undantag för 1940-45 högre dödlighet i sina fängelser än vad Sovjet hade. Större andel av de amerikanska fångarna arbetar också med vinstdrivande verksamhet.
Så om Gulag var livegenhet, vad är då det amerikanska fängelsesystemet?
Inlägg #28: Postat: 2009-01-01 21:34:00
Diplomaten
#27 USA är multikulturellt har en stor genomströmning av invandrare vilket vi i Sverige har fått känna av de sista 20 åren. Idiotiska vapenlagar i flera stater och mer liberal narkotika politik lägger också lök på laxen.
Detta i kombination med ett osolidariskt antikfackligt "amerikanska drömmen" kapitalist system - voilà så har du ett otryggt maffia- sköt dig själv samhälle där bara framgång och mammon räknas. Inte ett dugg förvånad över att USA ligger i topp, statistik från diktaturer skall man dock ta med en nypa salt.
Inlägg #29: Postat: 2009-01-01 22:08:00
CMO
#28 Nu är du ute och cyklar Diplomaten. Det är just USAs mycket stränga narkotikapolitik spec. de höga straffsatserna som som bidrar till det höga antalet fångar. Någon korrelation mellan liberala vapenlagar och hög brottslighet/stor fängelsepopulation finns inte heller.
Inlägg #30: Postat: 2009-01-01 22:09:00
CMO
profanum_vulgus inlägg är som vanligt för korkat för att motivera kommentarer.
Inlägg #31: Postat: 2009-01-01 22:23:00
Diplomaten
#29 Så stränga straff och en nolltolerans har således inte någon avskräckande effekt vad gäller missbruket?
Inlägg #32: Postat: 2009-01-01 22:50:00
Diplomaten
#29 Om det är enkelt att få tag i skjutvapen borde detta rimligtvis påverka brottsstatistiken nåt annat har jag svårt att tro.
Inlägg #33: Postat: 2009-01-01 22:59:00
CMO
31/ Den slutsatsen kan man inte dra. 32/ Tro ska man göra i kyrkan. Det finns inget vetenskapligt stöd för att stater med liberala vapenlagar har högre brottslighet. Vissa forskningsresultat tyder på att liberala vapenlagar minskar brottsligheten andra att det inte går att bevisa någon påverkan alls.
Inlägg #34: Postat: 2009-01-01 23:32:00
Unto S
#30 ... men CMO, gjorde "profanum_vulgus" dig svarslös, skärpning CMO? Eller skulle kanske ditt svar tvingas bli pinsamt dumt när du skulle försöka försvara det amerikanska fängelsesystemet mot "profanum_vulgus" skärpta analys.
Inlägg #35: Postat: 2009-01-01 23:47:00
CMO
#34/ Jag tänkte faktiskt skriva att p_vs analys påminde om hur du brukar argumentera. Men jag ville inte vara så elak mot honom ...
Inlägg #36: Postat: 2009-01-02 00:13:00
Leif-Arne
#28 Nu är jag inte så väl hemma på amerikanska förhållanden som en del av debattörerna här, men jag törs ändå hävda att, åtminstonde på många ställen är det sociala kapitalet stort i USA Putman, bland annat så finns på flera ställen en stark kooperativ tradition. På många ställen funger församlingarna på samma sätt som Missionskyrkan i Gnosjö, ungefär som ett slags söndasrotary. Att Gulag i första hand var ett ekonomiskt projekt finns belagt av Anne Appelbaum, NKVD fick listor över hur stora "beting" straffarbetare som barje stad behövde bidra med till de olika projekten. Intressant är att där avkunnades "relativt få" dödsdommar under Stalin ca 55 000, Appelbaum däremot dom millontals i lägren, under en period dög upp till 15 redan under transporten till lägren. 15 dagar i en godsvagn utan mat i sibirisk kyla etc.
Inlägg #37: Postat: 2009-01-02 00:40:00
CMO
Helt klart, den som tror att amerikaner är "osolidariska" har aldrig bott här och kan inget om samhället. Som El Gautasi SIC brukade påpeka höga skatter är snarast ett tecken på dålig social solidaritet i samhället.
Inlägg #38: Postat: 2009-01-02 11:01:00
Janne B
Vill bara anmäla att jag är ytterst skeptisk till alla siffror som kommer från diktaturstater oavsett om de är publicerade av regimen eller dess kritiker utanför.Jag försöker föreställa mig hur räkningen går till i krig eller långvarigt kaos. Vem levererar en enda sann siffra om han är livrädd - rädd om sitt eget liv. Kritiker utanför har ju inget grundmaterial!/ Jag minns tiden då "Krusse" tillträdde som rysk ledare. Han hade varit jordbruksminister och upptäckt att skörderesultaten minst fördubblats. Därför småsvalt folk överallt.
Inlägg #39: Postat: 2009-01-02 11:13:00
Janne B
Leif Arne skriver// På många ställen fungerar församlingarna på samma sätt som Missionskyrkan i Gnosjö, ungefär som ett slags söndasrotary. // Jag tror att skillnaden mot Rotary är mkt stor men att det kan finnas några likheter. Frikyrkofolk blev tidigt kända som flitiga,sparsamma och nyktra. Därför kunde småföretagare i församlingarna skriva på borgen åt varandra. När ett företag gick dåligt gick de andra bättre. Man lånar personal av varandra än i dag. Nya avknoppningar ses inte som konkurrenter utan som nya samarbetspartners osv. Detta har påvisats några ggr i doktorsavhandlingar och gäller inte bara Gnosjö utan många andra orter med viss frikyrkoprägel./ Jag har en bekant som är 75 år f.d. stordirektör. Han går runt bland företagarna på några orter som en slags billig konsult. Han har redan tjänat tillräckligt med pengar men torde vara guld värd för nya företagare.
Inlägg #40: Postat: 2009-01-02 11:20:00
Janne B
Vad är Rotary för något enligt Wikipedia??// Medlemssammansättning i en rotaryklubb utgjordes tidigare av "ledande eller framstående" personer från olika verksamheter inom det privata näringslivet men även offentlig förvaltning och organisationer// Slut citat. Men Rotary var i vart fall från början en elitorganisation vilket frikyrkorna aldrig varit - de har alla sorters folk.Men har R har utvecklats med åren och tagit många goda initiativ av socialt och humanitärt slag.Men de vet nog mer om Mammon än om Gud! ;-
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...