Hur tänker ryssarna?

Den här tråden diskuterar artikeln Hur tänker ryssarna?.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2009-01-02 11:24:00
Diplomaten
#33 Så vi kan lugnt applicera en liberalare vapenlag även här i Sverige och kanske till på köpet få en minskad brottslighet?. Finns det inte ett grundläggande problem i ett samhälle med ett synsätt "för att vara trygg måste jag ha ett vapen på mig eller hemma". Jag kan tänka mig ett man istället bakar en jättestor bulle så när tjuven ser denna blir han sugen och börjar äta på den och så hörs lite fågelsång ibakgrunden sen blir allt svart... mmmh jag vet inte.
Inlägg #42: Postat: 2009-01-02 11:41:00
Leif-Arne
#29 Jag är helt överens med dig Janne, "söndgsrotary" är ett slarvigt uttryck som leder fel, vilket du påvisat. En viktig del i bildandet i socialt kapital är att mötespltserna inte är socialt tillslutna, vilket nog i flera fall sägas om Rotary.
Inlägg #43: Postat: 2009-01-02 11:43:00
Leif-Arne
#33 Vi har, relativt sett, en ganska liberal vapenlagstiftning i Sverige. Den som har behov av ett jaktvapen eller ett sportskyttevapen får, såvida att det är en redig person, licens.
Inlägg #44: Postat: 2009-01-02 13:24:00
Leif-Arne
#38 Det är i stort sett omöjligt att ge ens någorlundaa precis siffra vad gäller dödstal, därutöver så är det svårt att precisera orsak- verkansamband. De flesta i krig dör inte av kulor och krut utan av sådant som är en konsekvens av krig och/eller galna beslut, svält, sjukdommar, olyckor och slarv. En viss möjlighet att kunna precisera uppgifter om Ryssland har varit möjlig under den period Ryssland gjort sina arkiv tillgängliga Appelbaums uppgifter kommer i stort från ryska arkiv. En period som nu verkar hålla på att avslutas.
Inlägg #45: Postat: 2009-01-02 13:46:00
Janne B
LA 42/ Rotary har en sluten historia men jag läser in att de blivit öppnare och socialare med åren. Kanske Rotary fyller ett viktigt behov i vissa kretsar - det kan vara kallt o blåsigt på toppen.LIONS har en folkligare inriktning. Vad gäller frikyrkor så är ju min erfarenhet stor öppenhet och vilja att hjälpa till men det finns ju också sekteristiska skräckexempel.// En kul grej är att Vårgårda Missionskyrka städar gator o torg efter den väldiga Cykelfest som är där nästan varje år. Det är inte fåglumbröderna som skitar ner men även de har ju en svans...
Inlägg #46: Postat: 2009-01-02 15:45:00
CMO
#41 Ja det kan man nog anta. Finland som torde vara ganska likartat Sverige men med liberalare vapenlagar ligger på ungefär samma nivå i brottslighet som Sverige. När det gäller bostadsinbrott där vapeninnehav hos vanliga medborgare borde vara avskräckande har Finland lägre antal brott än Sverige.
Inlägg #47: Postat: 2009-01-02 16:03:00
Janne B
På den tiden då folk i USA började beväpna sig mot indianer och andra folkgrupper, mot maffian och annan organiserad brottslighet - så var det svårt att få vapen i Sverige.Här måste man i stort sett ha Jaktmarker för att få vapenlicens.Tjyvskyttar a la Åsa-Nisse blev av med licensen och geväret. I Sverige var det självklart att vapen bara var för jakt av djur. I min by fanns det gott om vapen, jag såg många ggr bönderna gå ut mot skogen med olika sorters gevär. Ingen människa kände sig hotad.Men jag menar att i USA köpte man inte vapen för att jaga som "Deer hunter".// Memn de gamla nordiska reglerna håller på att lösas upp - det ser vi i medierna...
Inlägg #48: Postat: 2009-01-02 16:33:00
Leif-Arne
#46 Nu tror jag inte att just vapeninnehav är så väldigt avskräcknde mot bostadsinbrott, eftersom boven nog i allra första hand ger sig på tomma hus. Dessutom så är de allra flesta vapen som förvaras i bostäder, isärtagna, inlåsta etc varför det inte är tillgäligt så alldelses snabbt. Då tror jag att en stadig älghund har en mer avhållande effekt. Vad bovarna anbelangar så är väl inte de så där väldigt beroende av licenser.
Inlägg #49: Postat: 2009-01-02 16:34:00
Diplomaten
#46 Men Finland har till skillnad från de övriga nordiska länderna en relativt homogen etnisk grupp, inte alls samma problem med utanförskap som skapar spänningar och ökad brottslighet. Man kan ju bara tänka sig hur det skulle se ut i förorterna med i liberalare vapenpolitik, hittills har man nöjt sig med raketer och gatstenar mot ambulans och brandkår. Hur många är det som blir dödade och skadade av skjutvapen varje år i USA?
Inlägg #50: Postat: 2009-01-02 16:57:00
CMO
Och Sovjetinvasionen av Afghanistan beskrivs förstås närmast som ett humanitärt uppdrag trots att det ledde till ca en miljon döda civila afgahner, drygt en miljon invalider och världens hittills största flyktingkatastrof med ca 1/3 av befolkningen eller 5 miljoner Afghaner drivna i flykt. Unto i gammal god form m.a.o.
Inlägg #51: Postat: 2009-01-02 16:58:00
CMO
Sorry, inlägg på fel plats.
Inlägg #52: Postat: 2009-01-02 17:10:00
Leif-Arne
Kan man möjligen att där sitter en och annan i Kreml och ler lite skadeglatt över dagens situation i Afganistan, frågan för dagen, som antagligen väl varit densamma under en lång tid nu,är: hur fåglarna tar man sig ut härifrån utan att lämna total anarki bakom sig? Ponera att skäggen börja uppnuntra och stöda ugurerna.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...