| Inlägg #1: Postat: 2008-12-20 00:22:00 | |
|
Katharina |
Ordet "Sant" borde väl ha olika innebörd beroende på inom vilken diskurs ordet placeras. Om ordet sant används inom diskursen "Mis Lit" så betyder ordet "sant" sannolikt att det är en berättelse som kommer att beröra mest på grund av att den triggar något i läsaren. En känsla av att ha sett det förbjudna. Det finns de som menar att just "Mis Lit" är en form av perversion. Jag misstänker att FÅ verkligen tror att allt har hänt i dessa böcker. Men frågan är varför de blir så besvikna när det visar sig att författaren inte lidit så mycket som man tänkt sig? /Katharina
|
| Inlägg #2: Postat: 2008-12-20 01:57:00 | |
|
cinna |
Konstigt sätt du har att tänka Katharina. Det är just den inlevelsen man haft i berättelsen, som i alla fall jag kände väldigt starkt inför de inblandade när jag läste Gömda för många år sedan. Jag känner mej verkligen lurad som gått på allt i boken. Gömda är en av få böcker jag minns väldigt mycket ifrån, just för att den var sann och man kände en sån stark empati. Det är just därför ordet sann har en så stor betydelse i alla fall för mej, att det hade hänt på riktigt. Hade det varit en roman så hade man så klart tyckt det var en hemsk berättelse och tyckt det varit skönt det var påhittat och lämnat den därhän. Givetvis är det på ett sätt skönt att det nu visar sej att det var påhitt, men det lämnar en bitter eftersmak att jag tillät mej att känna så starkt för Mia och hennes anhöriga. Vad kan konsekvensen av detta bli? Jo att nästa gång jag läser eller hör något som drabbat en medmänniska så måste jag tvivla starkt, eftersom det är för hemskt för att vara sant eller?
|
| Inlägg #3: Postat: 2008-12-20 02:11:00 | |
|
Katharina |
Om en dammsugarförsäljare kommer till mig och säger att det är sant att den här dammsugaren är bättre. Då skulle de flesta tycka att jag var riktigt naiv om jag gick på det. Det ingår i diskursen försäljare att "sant" inte betyder "sant" utan bara används för att förstärka försäljningsargumenten.
på samma sätt menar jag att det är inom "Misery lit." Stommen är sann, lidandet har funnits men det har förstärkts och ändrats, medvetet eller omedvetet. I Gömda så är det hemska att kvinnan blev misshandlad, det blev hon, det finns en dom som styrker det. Sedan säger Monica att det inte finns någon hotbild, men så vitt jag förstår så har Monica inte tillgång till all information!?! Hur vet vi att Monicas bok är den absoluta sanningen? |
| Inlägg #4: Postat: 2008-12-20 02:46:00 | |
|
cinna |
Så om en journalist gräver fram sanningar så finns dom inte då?
|
| Inlägg #5: Postat: 2008-12-20 07:24:00 | |
|
buttan |
Det spelar en väldig roll om Marklunds böcker är sanna eller inte med tanke på hennes metoder för att bli rik och förmögen på den grövsta skändningen av Sverige i vår litteratur. Nu kommer Monica Antonsson med en första genomgång av vad och vilka som fått sitta i kläm för att korsetteringen ska passa.
Genomgången visar hur Marklund och hennes starka nätverk kunnat agera i ett Sverige så segregerat också inom litteraturen att ingen enda kompetent röst kunnat göra sig hörd med väl underbyggda kritiska frågor förrän nu. Ett så medvetet lurendrejeri som Marklund iscensatt med den lika penningsugna Mia |
| Inlägg #6: Postat: 2008-12-20 07:35:00 | |
|
buttan |
Apropå uppgiften från Piratförlagets chef Ann-Marie Skarp för övrigt sambo med Jan Guillou att förlaget alltid marknadsfört Gömda som skönlitteratur dvs fiktion så är undanflykten skrattretande.
På baksidan av utgåvan l995 står som Monica Antonsson påminner om på sin blog att boken är "en sann berättelse. En gastkramande thriller direkt ur svenska verkligheten." Och på försättsbladet heter det att "detta är en sann historia. Den finns bekräftad i hundratals dokument hos svenska och utländska myndigheter som domar i tingsrätt, hovrätt, länsrätt och kammarrätt, akter hos socialtjänsten i ett flertal kommuner,polisrapporter, journaler på medicinska och kirurgiska kliniker, rättspsykiatriska undersökningar, akter hos invandrarverket försäkringsbolag svenska och utländska advokater regeringsbeslut och dödsattester". Det enda som ändrats skulle vara namn och detaljer för att skydda de gömdas identitet." Hävdar förlaget. |
| Inlägg #7: Postat: 2008-12-20 10:07:00 | |
|
peter_ |
#1 "Sant" har f--n inte olika innebörd beroende på sammanhang.
|
| Inlägg #8: Postat: 2008-12-20 10:27:00 | |
|
Inger Olsson |
Min första tanke är att både L Marklund som var "spökskrivaren" till Gömda o M Antonsson som ofta använder ordet "konstigt" i intervjun med C-O Schlyter har blivit blåsta. Och 13 år har gått sen första publiceringen. De borde absolut ha checkat upp denna "Mia" som person redan då. Det kännetecknar en grävande journalist. Kännetecknade kanske man ska säga, för allt sällsyntare blir de. Jag skulle inte bli förvånad om man hittade t ex en mycket tung psykiatrisk diagnos på "Mia". Ämnet är för allvarligt och kan skada många samt påverka politiskt för att låta sig duperas av en enda persons vittnesskildring.
|
| Inlägg #9: Postat: 2008-12-20 10:28:00 | |
|
Janne B |
Sanningen ska segra utom i relativismens helvete!!!
Nä men oj/ Är det du Inger O / God jul Ja |
| Inlägg #10: Postat: 2008-12-20 11:20:00 | |
|
cinna |
Om detta nu plötsligt blivit skönlitteratur så undrar jag vad som gör att Mia sitter i nyhetsmorgon på tv4 så sent som i augusti i år, 2008 och säger att hon är lika förföljd och utsatt fortfarande. Hm, får faktiskt inte ihop detta och som buttan skriver om allt som finns dokumenterat från alla myndigheter till att det plötsligt är skönlitteratur. Fram med en vettig och trovärdig förklaring i hela denna soppan. Snacka bara inte om en massa dravel med sanning hit o dit. Sant är sant, finns inga sätt att komma runt hur man än försöker slingra sej undan.
|
| Inlägg #11: Postat: 2008-12-20 11:52:00 | |
|
ArHo |
Personligen ser jag hela den här soppan som de utpekade hamnat i med beskyllningar av kleti och pleti är lite hysterisk. Vi lever i en förljugen värld där sanning och lögn är tvillingar som begrepp, alla ljuger och talar sant nästan på samma gång. Inte för att jag några speciella känslor för Lisa och Mia och övriga inblandade för att försvara någon part, men är det inte dags att lägga ned det som liknar personförföljelse? Just det här att säga usch och fy om någon stackars person för att andra gör det, är en fruktansvärd upplevelse för den utpekade. Det har talats och debatterats om vuxenmobbning och vad sker på detta forum allt som oftast? Just det!
|
| Inlägg #12: Postat: 2008-12-20 12:13:00 | |
|
ArHo |
Jag saknar faktiskt förståelsen för andra människor görande och låtande, både här och ute i samhället. Att lära sig att förstå sig på sina medmänniskor skulle vara ett specialämne i alla skolor världen. I bristen att inte kunna förstå utan förutfattade meningar är faktiskt en av människans största svagheter som märks under begreppet "jag är finare än du" som skall vara en förlåtande faktor för att sätta sig på folk. Politiken när det gäller invandringen ligger under begreppet "jag är finare än du" därutav tiger man ihjäl sanningen om vår mångetniska kultur som inte är till gagn för någon utan man kan lätt se det som ett gigantiskt samhällsproblem. Ett olösligt problem som politikerna helst vill sopa under mattan och under tiden de försöker finna en lösning, lever de under begreppet att vara ädel och storsint, som de markerar med att vara finare än du.
|
| Inlägg #13: Postat: 2008-12-20 17:21:00 | |
|
Amarula |
Vilket pinsamt och uppenbart lögnaktigt påstående av Ann-Marie Skarp! "Detta är en sann historia, en dokumentär roman. Den handlar om en av de vanligaste och smartaste tjejer jag träffat: Maria Eriksson - tvåbarnsmor, radhusägare, banktjänsteman." Så beskrivs boken på Piratförlagets hemsida, idag 20/12 2008 kl 17.19. Länk: piratforlaget.se
Men på Piratförlaget kanske man har en lite udda uppfattning om det här med sanning... |
| Inlägg #14: Postat: 2008-12-20 17:56:00 | |
|
CMO |
ironiSann kan ju ha betydelsen "riktig", "typisk" eller "klassisk" som i "han när en sann Djurgårdare" eller "hon är en sann hönsmamma". Med den tolkningen kan ju "en sann historia" var synonymt med "en sann skröna" eller "en sann rövarhistoria". Och nu när Michael Moore m.fl. visat att "dokumentärfilmer" ofta kan vara rent ljug, varför skulle inte dokumentärromaner också kunna vara det?/ironi
|
| Inlägg #15: Postat: 2008-12-20 18:53:00 | |
|
GunnarL |
En mycket egendomlig diskussion om begreppet "sanning"! Det som är sant är sant och där finns väl inget utrymme för kompromisser? Tegnér skrev "Det sanna är evigt". När mina barn var små lärde jag dem versen: "Tala sanning, den består, sommar, vinter, höst och vår. Den går ut i alla väder och har alltid sommarkläder." Min erfarenhet från livet är att det faktiskt lönar sig att tala sanning - lögnen hinner ändå alltid ifatt en - oavsett vad det gäller. Och ett rent samvete är faktiskt den bästa huvudkudden. Man sover helt enkelt bättre på nätterna........
|
| Inlägg #16: Postat: 2008-12-20 19:15:00 | |
|
ArHo |
#15 Gunnar, varför skulle det vara egendomligt, nej! inte alls. Tänk på det här "om man upprepar en lögn tilräckligt många gånger så blir den till en sanning" det räcker med att säga "politiker" så får du förstå sammanhanget alldeles själv.
|
| Inlägg #17: Postat: 2008-12-20 21:12:00 | |
|
Janne B |
Jasså CMO/ Moores filmer är rent ljug samt al Goors då förstås ;-
|
| Inlägg #18: Postat: 2008-12-20 22:44:00 | |
|
GunnarL |
16/ Arho, det där är bara kortsiktigt tänkt. Hitlers "sanningar, Stalins "sanningar" och George W Bush´s "sanningar" är bara sanna under en kort tid. Den riktiga sanningen är evig. "Det sanna är evigt. Kring himmel och jord. Genljuda från släkte till släkte dess ord" ur Tegnérs "Det eviga".
|
| Inlägg #19: Postat: 2008-12-20 22:59:00 | |
|
ArHo |
#18 Gunnar, du förstod! bra. Nästa steg, vi letar fortfarande sanningen om livet. Den gåtan om mänsklighetens existens, kanske vi får svar på någon gång i framtiden eller sitter det någon djupsinnig person inne med det svaret?
|
| Inlägg #20: Postat: 2008-12-20 23:02:00 | |
|
ArHo |
#17 Janne, Al Gors välbetalda utsago får man ta för vad det är.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.