Invandrarkvinnor vrider tillbaka klockan

Den här tråden diskuterar artikeln Invandrarkvinnor vrider tillbaka klockan.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2008-11-13 15:17:00
CMO
Sedan skriver du om att "bygga barriärer". Vad gör du själv när du projicerar dina egna spekulationer och förutfattade meningar om vad som ligger bakom oviljan att hälsa på "hederligt svenskt" maner? Du skriver: "Men det finns också en otäck arrogans och ett avståndstagande riktad mot oss män och mot vårt västerländska sekulariserade samhälle i detta beteende. Jag är inte värd att titta på, inte att hälsa på och sannerligen inte att ta på. Jag betraktas som en smutsig och ovärdig individ, en otrogen."
Inlägg #22: Postat: 2008-11-13 15:21:00
Joakim_J
CMO: Ibland måste man stå upp för det man tror på CMO. Det är lätt att kalla det för tolerans eller förståelse när man egentligen inte orkar eller vågar ta ställning.
Inlägg #23: Postat: 2008-11-13 15:32:00
CMO
Va? Jag trodde diskussionen var slut? Om inte kan du ju t.ex. svara på min tidigare fråga om vilka medel du vill vidta i din nobla kamp mot den muslimska skymf du dagligen och stundligen utsätts för? Jag tror ingen kan anklaga mig för att inte ta ställning. Men jag tar hellre ställning för eller emot viktiga saker. När det gäller sociala koder speciellt hos människor utanför ens egen kulturkrets tycker jag att man kan vara väldigt tolerant. Men om det är det viktigaste i "din värld" att ta strid för ska du naturligtvis göra det.
Inlägg #24: Postat: 2008-11-13 22:59:00
Bongo Bongo
Visst borde man vara så pass avslappnad att man kan ge lite svängrum till diverse religiösa tokar. Men det hade ju varit roligare om programledarna i det aktuella programmet hade varit blåögda svenskor som konverterat. Ortodoxa judar ser ju också roliga ut och nazister i hemmagjorda uniformer lockar ju också fram ett skratt. Som en tyrolerhatt, typ.
Inlägg #25: Postat: 2008-11-14 09:57:00
Joakim_J
CMO: Snälla du, vem har sagt att jag dagligen skymfas av muslimer? Ditt sätt att argumentera håller en väldigt fjantig nivå. Du drar hela tiden medvetet felaktiga slutsatser och hittar på sådant som inte är sant. Du snackade om att bygga halmgubbar förut, du har nu lyckats producera en hel armé med halmgubbar. Problemet med dig är att du inte vill, vågar eller har förmågan att se helhetsbilden. Det handlar i grunden inte om själva handlaget. Det handlar om symbolvärdet av denna handling, plus andra beteenden tillsammans. Det handlar heller inte i grunden om muslimer, utan om religiös stelbenthet oavsett religion.
Inlägg #26: Postat: 2008-11-14 09:58:00
Joakim_J
Fort/I min värld kan jag inte se fördelarna med att vi fjärmar oss från varandra. Därför tycker jag det är synd när människor med religionen som förevändning ställer sig utanför de sociala koder som finns i vårt samhälle. Dessa spelregler finns där nämligen av en anledning, bland annat för att vi ska kunna förstå varandra och fungera socialt. Dessa sociala koder har dessutom en sammanhållande faktor som skapar en känsla av gemenskap. Det är precis som att det finns trafikregler för att vi ska kunna köra bil utan att ständigt krocka med varandra.
Inlägg #27: Postat: 2008-11-14 09:59:00
Joakim_J
Fort/Dessutom finns här ytterligare en aspekt som jag har försökt förklara gång på gång. Och det handlar om vilken utveckling du som individ vill se i ditt samhälle. När jag stöter på människor som med religionen som förevändning vägrar hälsa på mig, se mig i ögonen eller att prata med mig så ställer jag mig därför följande frågor; Känns detta rätt, och vill jag ha det så i Sverige? Svaret är ett rungande NEJ! Jag vill inte se en utveckling där den här sortens beteende växer eftersom det bryter mot mina grundläggande värderingar om rätt och fel. Jag vill inte behöva ta hänsyn till religiös fundamentalism i min vardag. Nej, nej, nej, nej, och åter nej! Jag tar ställning emot detta, du tar inte ställning. Du duckar fegt för problematiken och tror du är tolerant. Jag står upp för mina ideal, du viker dig. Det är den tydliga skillnaden mellan dig och mig.
Inlägg #28: Postat: 2008-11-14 14:08:00
CMO
Joakim, skillnaden mellan dig och mig är att du helt enkelt är ovanligt tjockskallig. Det hade jag iofs för mig sedan tidigare. Du är tydligen fullständigt oförmögen att inse att det är din attityd som är "stelbent", och det högre grad än hos de du kritiserar. Men visst vi säger att det är "fegt" att inte hetsa upp sig över att invandrare inte omdelbart kastar av sig sitt religiösa och kulturella bagage. Det öppna samhället är ju bevars hotat om nån inte tar dig hand osv osv. Frågesport för intresserade: Trafikregler är faställda i lag eftersom de är viktiga att följa. Sociala koder ÄR INTE fastställda i lag eftersom de ................fyll i rätt svar.
Inlägg #29: Postat: 2008-11-14 14:25:00
Valdemar J
Glöm det, CMO. Det är tydligen bara Jockes värderingar som måste respekteras, även när de står i strid med grundlagen. Fast så mycket som han tjatar om "de gemensamma regler vi har kommit överens om i vårt samhälle" verkar det som han var och smygrökte den SO-timmen i högstadiet då man gick igenom religionsfrihet. Denna rättighet är en av västvärldens största bidrag till mänsklighete, och långt mer viktig i ett samhälle "för alla" än Jockes pet peeves.
Inlägg #30: Postat: 2008-11-14 14:47:00
CMO
Jupp, och som du antydde tidigare det är mycket bättre att assimilation sker gradvis och frivilligt än att det påtvingas genom fördömanden och krav från majoritetsbefolkningen.
Inlägg #31: Postat: 2008-11-15 12:34:00
Joakim_J
Herregud om jag får vara så fräck, vilken rappakalja. Så andra generationens invandrarkvinnor har alltså inte haft chansen att själva bestämma om de vill acceptera det samhälle de lever i eller om de hellre väljer att följa uråldriga religiösa dogmer som doftar medeltid. Poängteras bör också att enliga studier på området har man sett att det ofta är välutbildade unga kvinnor som anammar denna stil. Inte sällan är de dessutom mer radikaliserade än sina föräldrar. Det är alltså ett medvetet val som de gör. De väljer att sluta följa samhällets normer och regler i något som mycket väl kan tolkas som ett avståndstagande. Men när de sedan stöter på konsekvenserna av sitt handlande att vissa blir sårade, tar illa upp, känner obehag, osv protesterar de högljutt och vill kalla sig offer. Vi som inte accepterar att klockan vrids tillbaka blir då främlingsfientliga islamofober.
Inlägg #32: Postat: 2008-11-15 12:34:00
Joakim_J
För övrigt finner jag ett mycket intressant påstående i ert resonemang som går ut på följande; det sekulariserade samhället ska alltid acceptera och vika sig för all slags religiös dumhet? Jasså, säger jag då! Varför nu detta? Men tänk o m jag inte vill det! Har jag som icke-troende samma rättigheter att vägra acceptera religiösa regler som religiösa personer har rätten att vägra anpassa sig till samhällets rådande normer? Det verkar ju faktiskt inte så. Har jag rätt att protestera mot religiös dumhet, extremism och en vilja hos religiösa grupper att förändra samhällsutvecklingen i en för mig negativ riktning? Uppenbarligen inte.
Inlägg #33: Postat: 2008-11-15 14:01:00
Valdemar J
Att Joakims definition av "samhällets rådande normer" inte håller bevisas enkelt av det faktum att ingen här håller med honom. Eller räknas vi - liksom de muslimska kvinnorna - inte in bland "samhället"? >>det sekulariserade samhället ska alltid acceptera och vika sig för all slags religiös dumhet?<< Japp, så länge "dumheterna" inte strider mot lagen. Men det finns andra typer av dumheter man aldrig bör vika sig inför, t ex när medborgargrupp A vill villkorsbegränsa medborgargrupp B:s trosutövning eftersom A anser att B beter sig ohyfsat, trots att B håller sig inom lagens ramar.
Inlägg #34: Postat: 2008-11-15 14:02:00
Valdemar J
Jag kan inte svara på hur lång tid det "bör" ta att vänja sig av med "uråldriga religiösa dogmer som doftar medeltid". Jag håller heller inte med om att man nödvändigtvis måste göra det förr eller senare !. >>inte haft chansen att själva bestämma om de vill acceptera det samhälle de lever i<< Du vill ju uppenbarligen ändå inte att de ska bestämma själva, så varför bryr du dig plötsligt om huruvida de haft "chans" att göra det?
Inlägg #35: Postat: 2008-11-15 14:03:00
Valdemar J
>>Har jag som icke-troende samma rättigheter att vägra acceptera religiösa regler som religiösa personer har rätten att vägra anpassa sig till samhällets rådande normer?<< Ämnesflykt. Om vi håller oss till det föreliggande exemplet så ligger det till så här: ingen individ är enligt lagen tvungen att ta en annan individ i hand eller se honom/henne i ögonen, oavsett hur han/hon väljer att tolka "symbolvärdet"; däremot har alla skyldighet att låta religiösa människor leva enligt deras tro så länge de inte bryter mot övriga lagar. Detta är precis som det ska vara, problemet är snarare sådana som du, som tror att ett man kan bygga ett friare samhälle genom att inskränka minoritetens rätt.
Inlägg #36: Postat: 2008-11-15 17:05:00
CMO
Ja Valdemar de är svårt och "förklar för den som inget begrip" som Ingemar Stenmark sa. Joakim, så här enkelt är det: du har rätt att protestera mot vad du vill jag har rätt att protestera mot din protester osv. Jag måste däremot acceptera dina egenheter inom lagens råmärken och du måste acceptera mina och andras egenheter inom lagens råmärken, även om du inte vill. I övrigt när det gäller vad det är viktigt att ta ställning mot anser jag t.ex att man ska ta klar ställning mot hot mot yttrandefriheten som t.ex när Muhammedteckningar leder till hot om mord och våld, eller till krav på censur, sådant får man aldrig acceptera, i min mening. MEN om man själv är lika lättstött och intolerant som de som man argumenterar mot, och river upp himmel och jord för att andra omedvetet eller medvetet provocerar ens sensibiliteter genom "symbolhandlingar, då har man moraliskt förlorat den kampen på förhand.
Inlägg #37: Postat: 2009-04-03 22:58:00
NilsJohan
Sverige är ett litet land, och när muslimerna tar sig makt i media är det väldigt påtagligt. Muslimerna har förbjudit oss svenskar att tycka illa om islamister och muhameddaner, och nu får vi inte respektera deras kvinnor genom att skaka hand med dom. Sådan mesighet från sbensk media, gör bara att nynazismen växer sig starkare i landet. På gott och ont.
Inlägg #38: Postat: 2009-04-04 10:08:00
mats hägglöf
Arafat hävade om och om: " USA är satan, men Europa erövrar vi bäst genom gravida kvinnor från oss i denna del av världen ! Kristendomen minskar i vår världsdel och det får vi acceptera. Kommer Jesus att vara vår frälsare om 1 miljon år ?
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...