Vi behöver olika religioner

Den här tråden diskuterar artikeln Vi behöver olika religioner.
Inlägg #1: Postat: 2008-08-20 15:40:00
Janne B
Jasså, det var så det låg till. jag har ibland undrat! Jasså 25 .
Inlägg #2: Postat: 2008-08-20 18:27:00
GunnarL
Utan att diskutera artikeln vill jag gärna säga att jag gillar Ditt sätt att skriva Mats Hägglöf!
Inlägg #3: Postat: 2008-08-20 22:27:00
Uno Hansson
Hej Mats, du och GunnarL tycks ha samma religion! Men att frälsningsläran kan "förklaras" i psykologiska termer, säger ju ingenting om det som någon tror på har någon faktisk verklighetsbakgrund.
Inlägg #4: Postat: 2011-01-08 14:41:00
mats hägglöf
Fåglar trillar döda ner från skyn och döda fiskar i mängd strandar. Enligt faktaboken, Bibeln, är detta ett tidigt och osvikligt tecken på att istiden närmar sig På med långkalsongerna!
Inlägg #5: Postat: 2011-01-08 15:34:00
Bizon
Jag ifrågasätter om vi behöver religioner över huvud taget - hur många av de du säger i procent räknat har verkligen fått valuta för sitt behov - här i livet har människor satt sitt hopp och sina sista tårar till en hjälpande gud - och då talar jag inte specifikt om kristenhetens gud som förvisso är extrem, utan allehanda gudar och trosföreställningar. Vad vi som människor behöver är ingen tro, men insikt skulle inte skada. Insikten att livet vi alla är en del av är lika mycket gud som vi själva - vi är alla en del av den ständigt pågående skapelsen och även mer eller mindre passivt deltagare i den processen. Är det någon som önskar mer kärlek på jorden så ÄLSKA! Är det någon som önskar mindre hat och egoistisk makthunger så stöd inte det i ord eller handling. Gör för din nästa vad du önskar att din nästa skulle göra för dej om du hade det svårt - och om ingen har det svårt,,, ställ då till med en stor global fest för både människor och gudar, då ska ni finna att den ene är den andre lik - egentligen en och den samme...
Inlägg #6: Postat: 2011-01-08 16:08:00
mats hägglöf
Bizon: en holländsk omfattande undersökning från 1980-talet visar, att oberoende av huruvida Gud existerar är behovet följande: runt 25 har daglig ensidig komntakt med Gud. Ytterligare runt 50 ropar på hjälp vid krig/kris var är mitt barn? och återstoden är likgiltig i kontaktfrågan. Liksom politik och litteratur är religion en form av mänsklig verksamhet, som styrs av känslor och inget annat!
Den kända psalmversen: " att bedja är ej endast att begära, att själviskt ropa: Herre, giv mig, giv! att bedja är att komma Gud så nära, att han blir livet i mitt eget liv" I bästa fall en livsform med andra ord - på gott och ont!
Inlägg #7: Postat: 2011-01-08 16:09:00
Jan Olsson
Hjälper långkalsonger mot istid? - Om det vore så väl ändå! - Men det töar kanske upp nån gång - man hittar mats & mig - som ismännen!! -
Inlägg #8: Postat: 2011-01-08 16:36:00
Bizon
Mats #6 Jo undersökningar är ju alltid kul, men pratar vi om ett verkligt behov eller en ovana? Uppgivenheten eller benägenhet till uppgivelse i den känd psalmversen är i en mening vacker, men i en annan mening skrämmande manipulativ. Min erfarenhet av gudar och änglar är begränsad till det jag läst i diverse religiösa skrifter. Båda kategorierna verkar mest härröra ur mänskligt lekfull fantasi, möjligen även kan man skönja ett manipulativt drag hos människan att blidka någon andlig storheten för att vända denne vederbörandes gunst till den lilla människans företag, väl och ve. Änglarnas hantlangarmässiga förehavanden har jag ju också läst om i de bibliska sagorna vilket gör att jag inte känner mej så särdeles imponerad varken av dessa eller den gud som håller i joysticken - dom tycks i stort sett fungera som robotar utom då ärkeängeln Satanael som det tydligen var lite stake i. Han hade i alla fall en ide om en plattare organisation i himmelens maktfördelning så och på jorden - som visserligen inte respekterades och renderade honom ett präktigt magplask då han enligt storyn berövats både händer och fötter - man skulle kunna säga att det var historiens första sharia straff. Därefter har diverse amputationer utförts av folk med vitt skilda religioner - ibland har även huvudet amputerats med vanligen slutgiltigt resultat. Jesus fick den långsammare dödens pina medan Johannes döparen blev ett huvud kortare - möjligen är det orsaken till att han blev lite mer tillbakadragen - nu kan man ju framhålla att en huvudlös symbol för religiös tro hade varit mer sann än den blekt blodfattiga resten av en människa hängande på ett kors - fast det ligger något i detta med fjättringen av händer och fötter som man nog kan tolka som en sorts symbolisk tankeförlamning - nu är inte det symptomet specifikt för kristendom utan stämmer väl in på både judar och muslimer - antar därför att det i huvudsak gäller troende över lag - med vissa undantag förståss då det ju finns tvivlande troende liksom troende tvivlare...
Inlägg #9: Postat: 2011-01-08 16:50:00
Jan Olsson
Kom att tänka på en Sam Ask historia - Några av Sam Asks kamrater i Lund sitter en kväll och diskuterar förekomsten av en Himmel eller ett Helvete - efter moget övervägande beslutar de sig för att Helvetet inte finns - Sam Asks kommentar blir då,"Tänk vad Herrarna skall bli förvånade" -
Inlägg #10: Postat: 2011-01-08 20:47:00
Dag Nilsson
Hej Bizon - nu kommer jag igen från min abstrakta horisont. Minns att jag inte för ett ögonblick tror att det fanns en PERSON vid namn Jesus. Jesus är en kvalitet för mig, ett mänskligt mognadsstadium. Ändå är Gud något existerande för mig men inte som alltings orsak utan som alltings mål. --- Här kommer ett litet försök att förklara min tro. Jag hoppas det går att följa. Och givetvis är inte bara Bizon välkommen med frågor om så skulle vara.---
I all energin finns en innersta egenskap som är evolutiv. Detta evolutiva genomsyrar allt som är och kan även kallas liv. Ingenting finns någonstans som inte innehåller evolutiv strävan. Liv finns i allting eller allting är olika stadier och former av liv. Energins evolutiva längtan är en intuitiv idé i sin högsta potential. Intuition, vilja och längtan är livets centrala drivkrafter. Och de definierar livet. ---

Just här - i den dimension vi är i när vi för denna sourzekommunikation - har vi vårt medvetande i den linjära tidsdimensionen, som vartefter tiden går utvecklar evolverar en högre komplexitet. ---

Vid en viss grad av komplexitet når evolutionen en enastående fasförvandling, ett stadium där tiden inte längre är linjär. Tiden får ett slags rumsdimension - blir rumlik - och innsluter inom sig all tid, som passerat fram till dess den nya tidsdimensionen ett slags den första himlen föddes. Samtidigt finns även all den linjära tid som leder fram till den nya tidsdimensionen. Livet finns alltså i två dimensioner samtidigt där den ena mer komplexa dimensionen innefattar eller omsluter den andra. --- I den linjära tiden går det inte att göra tidsresor. Vi är låsta i fyra dimensioner. Tre rumsliga plus den linjära tiden som bara rör sig åt ett håll - från nu till kommande nu. I den rumlika tiden går det att göra tidsresor och det sker i mängder. Den rumlika tiden är så överlägens vår linjära tid i komplexitet, att vi anar den som ett Himmelrike - för att tala med en biblisk metafor - skilt från oss. Ändå är det vi, fastän det är vi längre fram - efter ytterligare evolution. I den rumlika tiden finns det, som religionerna kallar Gud. Även Gud evolverar. Men inte genom genom linjär tids gång. Istället sker det genom tidsresor in i den linjära tiden, som på detta sätt korrigeras och om-evolverar fram till en än mer utvecklad rumlik tid. Dessa tidsresor återkopplingar blir mer och mer avancerade vartefter denna dimension utvecklas, evolverar. --- Gud som auktoritär och krigisk man, typ Gamla Testamentets Gud, eller en asagudarna här i Norden är en mindre utvecklad Gud. Buddah, Mitras, Kristus, Khrisna, Zoroaster är exempel på ett ytterligare evolutivt steg i den rumlika dimensionen.
Inlägg #11: Postat: 2011-01-08 22:38:00
Bizon
Hej Dag #10 Jo jag tror mej kunna hänga med i dina tankegångar och har även tänkt tanken om den ofullkomliga guden som liksom andra existensformer evoluerar genom tid och tidrum. Lägg gärna till dimensionen "IN" till de övriga - den kommer även att uppfattas av människan som en realitet vart det lider :- Det mest tydliga tecknet för dess existens är tvillingelektronernas sympatireaktioner då dom skiljts åt och trots långa avstånd mellan sej byter spinn - i princip samma ögonblick som sin tvilling som av människan manipuleras till ny rotation. Med kännedom och kunskap om denna dimension är förflyttning i tidrummet möjlig - förhoppningsvis skulle vi även kunna manipulera det förgångna för att omintetgöra det genomlidna helvetet och kunna träda in i himmelen. OBS att jag använder ordet himmel utan religiös betydelse. Vi har mycket att ta emot ur både det kommande och det ännu varande för att kunna följa denna orsak och verkans process ända till det innersta lilla fröt av sanning :-
Laddar...