Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Mats #6 Jo undersökningar är ju alltid kul, men pratar vi om ett verkligt behov eller en ovana? Uppgivenheten eller benägenhet till uppgivelse i den känd psalmversen är i en mening vacker, men i en annan mening skrämmande manipulativ. Min erfarenhet av gudar och änglar är begränsad till det jag läst i diverse religiösa skrifter. Båda kategorierna verkar mest härröra ur mänskligt lekfull fantasi, möjligen även kan man skönja ett manipulativt drag hos människan att blidka någon andlig storheten för att vända denne vederbörandes gunst till den lilla människans företag, väl och ve. Änglarnas hantlangarmässiga förehavanden har jag ju också läst om i de bibliska sagorna vilket gör att jag inte känner mej så särdeles imponerad varken av dessa eller den gud som håller i joysticken - dom tycks i stort sett fungera som robotar utom då ärkeängeln Satanael som det tydligen var lite stake i. Han hade i alla fall en ide om en plattare organisation i himmelens maktfördelning så och på jorden - som visserligen inte respekterades och renderade honom ett präktigt magplask då han enligt storyn berövats både händer och fötter - man skulle kunna säga att det var historiens första sharia straff. Därefter har diverse amputationer utförts av folk med vitt skilda religioner - ibland har även huvudet amputerats med vanligen slutgiltigt resultat. Jesus fick den långsammare dödens pina medan Johannes döparen blev ett huvud kortare - möjligen är det orsaken till att han blev lite mer tillbakadragen - nu kan man ju framhålla att en huvudlös symbol för religiös tro hade varit mer sann än den blekt blodfattiga resten av en människa hängande på ett kors - fast det ligger något i detta med fjättringen av händer och fötter som man nog kan tolka som en sorts symbolisk tankeförlamning - nu är inte det symptomet specifikt för kristendom utan stämmer väl in på både judar och muslimer - antar därför att det i huvudsak gäller troende över lag - med vissa undantag förståss då det ju finns tvivlande troende liksom troende tvivlare...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?