Bostadsrätt är lösningen

Den här tråden diskuterar artikeln Bostadsrätt är lösningen.
Inlägg #1: Postat: 2008-05-25 20:33:00
Lars Nilsson
I en tidigare artikel när Du skrev om samma sak var Din tes att slummen Östberga var moderaternas fel. Än värre var det tydligen att de hyresbostäder som omvandlats till bostadsrätter kunde säljas med 1 miljon i vinst. Men nu verkar Du ha svängt. "Bostadsrätt är lösningen" är ju rubriken.
Inlägg #2: Postat: 2008-05-26 00:33:00
west-d
Insatsstyrkan kommer oftast efter span arbete. Mycket möjligt att span jobbar på ditt område och de åker ej i polisbil. Det är möjligt att det känns som gänget tagit över. Men jag tror att ni har span runt er men de behöver mycket info/bevis för att det ska hålla i rätten.
Inlägg #3: Postat: 2008-05-26 12:28:00
anneskaner
vad jag menar är inte att bilda bostadsrätt är lösningen, det var menat som ironi. Bostadsrätterna som bildades i Östberga strax efter årsskiftet säljs för att folk vill flytta därifån. bostadsrättsbildningen i Östberga är inget lyckat projekt, Lars Nilsson. Om du läser hela artikeln kanske du förstår det.
Inlägg #4: Postat: 2008-05-26 22:10:00
Sunny
Anne: Bra att någon skriver om eländet. Jag har bott nära dig sedan -75 men min sida av vägen är totalt annolunda. Här finns en apartheid mellan Östbergahöjden o villa idyllen som är total! jag minns det första mordet där uppe som skedde på 70 talet för det var en bekant till mig i den undre världen som ringde på en dörr o sköt ner mannen. För en skitskuld.
Var det inte förra året de sköt ryssarna i bilen på öppen gata? O på Konsum står ibland vakter på kvällstid.
Inlägg #5: Postat: 2008-05-31 15:07:00
MdaG
Jag blir så arg på att det finns sånt ursäkta utrycket patrask som istället för att göra något konstruktivt dämpar sin bitterhet genom att förstöra för andra. Jag finner inte ord för att beskriva min lycka över att jag själv genom hårt arbete kunnat göra en klassresa och idag har råd att bo i ett så kallat finare område och behöver inte oroa mig för det du beskriver i någon större utsträckning. Usch! Slöddret gör mig bitter.
Inlägg #6: Postat: 2008-08-13 15:40:00
Mickeb
Baah löljigt! Östberga är 100ggr lugnare idag än när jag växte upp där på 70-80 talet.. stökiga ungdomsgäng fins i alla förorter och lnne på söder/city.. Speciellt runt medborgarplatsen som du verkar tro är så lugnt.
Småkillarna som stökar runt i Östberga är ganska snälla ändå om man ger dom en chans. alltså inte stå på balkongen och skrika stick härifrån jag har rigt polisen! Prova att gå ner och prata med dom istället dom kommer inte skjuta er, tro mig.
Vill man ha lugn och ro ska man självklart inte flytta till en förort med flera tusen invånare utan till ett villa omr eller en liten ort där alla känner alla.
Vet inte hur länge du har bott i östberga eller var du bodde innan du flyttade dit men det vore intressant att höra vilken förort du tror är så mkt bättre och lugnare?
Persoligen bor jag i ett hus som ligger intill östberga vägen och jag ser polisen åka förbi där varje dag flera ggr så den punkten förstår jag inte riktigt heller..
Jag menar absolut inte att klanka ner på dig eller din åsikt ang detta, du kanske har haft otur och råkat ut för mer skit än andra eller nått. Östberga helt ok förort..
/MB
Inlägg #7: Postat: 2009-05-13 00:03:00
Joe Strummer
Jag håller inte med alls om att Östberga skulle vara ett problemområde. Jag har bott här i snart 20 år och har aldrig känt mig tryggare än i Östberga. Under två års tid låste jag inte ens min ytterdörr. Detta satte dock min sambo stopp för när hon flyttade in, haha. Östbergas styrka är just att det inte är så många som bor här: alla känner, eller åtminsone känner till alla; jämför med större förorter som Farsta, Högdalen, Skärholmen o.s.v. Jag själv har bott i både Farsta och Vårberg bl.a och där upplevde jag en större otrygghet. I Östberga kan man röra sig dag och natt utan några som helst problem. Måste säga att jag är sjukt less på att Östberga svartmålas. I Östberga bor en bra mix av etniska svenskar och vad jag skulle vilja kalla "medelklassinvandrare" som vill göra rätt för sig. Visst romantiserar gärna småkidsen ghettomyten och snackar sin rinkebysvenska, men dom är inte "äkta" ghetto. Skulle gärna skriva mer, men måste gå och lägga mig. Östberga rekommenderar jag varmt!
Laddar...