Maoismen i Sverige

Showing page 2 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #21: Postat: 2008-01-25 10:03:00
AlfVerner
19>Den "repningen" är som bilsladd på isigväg, där rattutslagen blir större och större, där det till slut går av vägen. Det finns ingar riksbanker i världen som kan ändra på det faktum att USA:s skuld genom handelsvalutan och länders övergivande av densamma kommer att ruinera landet USA. Det som händer nu på börserna är bara spekulationer, spel med tillhörande vinsthemtagningar.
Inlägg #22: Postat: 2008-01-25 10:05:00
AlfVerner
Det absolut mest sinnessjuka är hur mäklarkräken och "ekonomiska experter" inbillar den enskilde at aktiesparande är långsiktigt, samtidigt som man själva säljer av. Det handlar bara om blåsningar och pyramidspel. Det har gjorts undersökningar kring framgångsrika investerare och de som är överlägset sämst, är de som följer sälj- och köpråd. Dessa vinsthemtagningar är redan intecknade.
Inlägg #23: Postat: 2008-01-25 10:05:00
Janne B
18 / Har S blivit fattigare? Det är också min fråga, som jag ställt till många! Staten har ett större budgetöverskott än någonsin tidigre genom att allt fler är i arbete!
Inlägg #24: Postat: 2008-01-25 10:05:00
Janne B
Samtidigt sägs det att vi har Eoropas äldsta bilpark! Kan det vara sant? Har vi ev. Europas bästa bostäder i stället? Engelska lärare säger att vi sannolikt har EU:s bästa skolbyggnader. Förmodligen också de mest anständiga fängelserna?Sjukhusen är ju enormt stora. Babels Torn över hela landet. Ja Alf. Vad är dcet som ska mätas och inte mätas?
Inlägg #25: Postat: 2008-01-25 10:09:00
AlfVerner
21>USA kommer inte heller att kunna räkna hem Irakkriget, vilket på något sätt kännetecknar början på slutet. Det enda USA har gjort är att utbilda terrorister på motståndarsidan och när USA:s krig rämnar, då blir det riktig vind i seglen och tredje världen kommer att krva sina andelar av jordens resurser änu kraftigare.
Inlägg #26: Postat: 2008-01-25 10:10:00
AlfVerner
...så har du några aktier, så sälj skiten innan dom blir helt värdelösa.
Inlägg #27: Postat: 2008-01-25 10:12:00
Janne B
20 Offentligt ansvarstagande/ Jo det håller jag med om. Men tiotusentals arbetare fick lämna sina hembygder i norr och bo i baracker inne på industriområden i åratal. DET blev sociala skador, inte främst ekonomiska. För lönerna på varven och Volvo var inte dåliga. Men i en utflyttningsbygd är ju husen nästan värdelösa. De kunde ju inte sälja sin villa i Dorotea och kontantköpa en villa på Hisingen. Du har fantasi så jag behöver inte beskriva mer...
Inlägg #28: Postat: 2008-01-25 10:16:00
Janne B
Aktier är inte mitt bekymmer. Men om en stund ska jag fördela den pension som jag fick för några dagar sedan. Hoppas att de räcker till en sådan där batteridriven handdammsugare som snabbt tar tag i smulor o dammtussar!
Inlägg #29: Postat: 2008-01-25 10:20:00
AlfVerner
27>Om du då jämför den kapitalistiska accelerationen och dagens kvartalsekonomi, med urgröpt A-kassa och "finns det inget jobb i Skåne, får du ta halvtidsjobbet som städare i Medelpad och tar du inte det hamnar du utanför A-kassan". Är RIKTNINGEN rätt? Går vi mot något BÄTTRE? Staten avsäger sig mer och mer av det generella ansvaret, medan företagen förlägger sina uppstartsmöten på Bahli och erbjuder privata sjukvårdsförsäkringar.
Inlägg #30: Postat: 2008-01-25 10:31:00
Janne B
Tack för denna fina dialog - men jag måste ta paus nu.
Inlägg #31: Postat: 2008-01-25 11:03:00
Uno Hansson
Den återkopplade växelverkan mellan arbete och konsumtion, kan endast kvalitetssäkras med ömsesidiga avtal och med prismekanismen som reglerfunktion. Finns det någon som överhuvudtaget kan tänka sig något som enklare och bättre? Och som med respekt för människans integritet och frihetsbehov upfyller subsidiaritetsprincipen tillfullo. Tredjepart, utomstående eller staten skall inte ha mandat att lägga sig i avtal som ingås i ömsesidigt samförstånd om det inte skadar eller hindrar någon annan.
Inlägg #32: Postat: 2008-01-25 11:12:00
Uno Hansson
12/ Gissningsvis behövs det ingen socialliberalism, om staten - med sitt våldsmonopol i bakfickan - inte har mandat att lägga sig i politiken. Då räcker det med frihetsliberalism som med en konstitution som övertrumfar de demokratiska besluten, om de eventuellt skulle visa sig kränka de individuella frihetsrättigheterna.
Inlägg #33: Postat: 2008-01-25 11:27:00
Uno Hansson
Det stora dilemmat är att människor inte kan överleva, uppleva optimal hälsa och välbefinnande, om deras fysiska basbehov inte tillgodoses med råge. Dvs. att varje individ enkelt, tryggt och alltid själv, via ombud eller via sin personliga elektroniska/spinntroniska agent har access till rätt sak på rätt plats vid rätt tid.
Inlägg #34: Postat: 2008-01-25 11:33:00
AlfVerner
31,32>Uno Hansson, det är med stort fnitter jag läser din naivitet. Företagen strävar mot monopol och övervinster, man strävar efter att sälja så dyrt som möjligt och man riktar all sin reklam mot samhällets svagaste individer och man strävar efter att minimera allt ansvarstagande för sina produkter, så må det avse kvalitén eller orena utsläpp som en följd av den skit de tillverkar.
Inlägg #35: Postat: 2008-01-25 11:36:00
AlfVerner
Staten - MED SITT VÅLDSMONOPOL du slår ju t o m Holstein i rabbiat marknadsfundamentalism, du får Lars Nilsson att framstå som mörkröd kommunist....- går in offensivt i muthärvor, i barnreklam, mot karteller, mot vilseledande reklam etc. etc. Hela tiden måste FÖRTRYCKARSTATEN, VÅLDSSTATEN gå emellen för att någorlunda mildra företagens ambitioner.
Inlägg #36: Postat: 2008-01-25 11:40:00
AlfVerner
33>Det är inte lönt. "Det stora dilemat" är att du saknar kontakt. "Uppleva optimal hälsa""" hahahahaha - du är fan ta mig sjuk på riktigt. Holstein har åtminstone kontakt med sig själv. Har du några fruntimmersaffärter?
Inlägg #37: Postat: 2008-01-25 11:40:00
AlfVerner
...mer än med din mamma.
Inlägg #38: Postat: 2008-01-25 11:42:00
Uno Hansson
Det som alla bör kunna enas om är att den kvalitetssäkrade lösningen eller kanske upplösningen av detta dilemma alltid kräver arbete energi. "Rätt sak" måste nästan alltid sucessivt, steg för steg, arbets-moment för moment flyttas från något försörjningsomland till närmsta "hämtplats". Under och efter förflyttningen måste det oftast bearbetas beredas, ytbehandlas och monteras designkomponeras ihop.
Inlägg #39: Postat: 2008-01-25 11:52:00
Uno Hansson
Bertrand Russell skrev i början på 1930-talet en essä "Till lättjans lov" att; citat: "... Arbete innebär att flytta på saker, eller att säga åt andra att flytta på saker...". Saker kan numera vara att få betalt för att flytta på komponera, konstruera osv. bokstäver, text, ikoner, bilder osv. på dataskärmar, eller övervaka att masiner, fordon osv. flyttar "från jord till bord" eller motsvarande.
Inlägg #40: Postat: 2008-01-25 11:57:00
AlfVerner
38,39>Har livet någon mening för DIG Uno?
Showing page 2 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...