|
Inlägg #41: Postat: 2007-06-16 11:46:00
|
|
peter_ |
40. För säkerhets skull. Jag kritiserade inte de kvinnor som gjort abort. Deras beslut är garanterat inte lättvindiga. Det kan mycket väl vara så att de pga dåliga rådgivare tar ett beslut som de kommer att ångra hela livet. Den moraliska konflikten måste de möta förr eller senare. Bättre att göra det innan beslutet är oåterkalleligt och den analysen borde vara högst prioriterat för rådgivare.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2007-06-16 11:48:00
|
|
Mahria |
Det är nog mycket sällan en graviditet kommer till stånd av en olycka, det beror nog i så fall på slarv. I enstaka fall kan det bero på att p-pillren ej funkat p.g.a t.ex magsjuka /att en spiral halkat fel / kondomen spruckit eller en våldtäkt. Men jag är säker på att det ofödda barnet föredrar att växa upp i adoptivfamilj, i stället för att skrapas ut
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2007-06-16 11:51:00
|
|
peter_ |
Dock håller inte argumentet att det är det bästa för barnet att bli dödad så tidigt som möjligt. Så kan man inte resonera om andras rätt att leva. Det har ödesdigra implikationer om andra ska sätta sig till doms över andras livs värde. Det finns förmodligen ganska extrema handikapp då de flesta är överens om att det kanske är bäst att abortera.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2007-06-16 11:52:00
|
|
peter_ |
42. Jag tror nog det är ganska vanligt. Jag håller dock med dig i din sista mening.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2007-06-16 11:53:00
|
|
Mahria |
Ett barn är dock endast stor som en böna, då c:a 3-4 veckor passerat. Som jag tidigare berättat, var jag i denna situation, men valde att behålla mitt barn. Jag var på u-ljud vid c:a 6v, kunde då se både hjärta och ryggrad. Och tyvärr, det är inte endast ett fåtal, som ser lättvindigt på en abort. I min situation, levde jag under hela graviditeten under hot, men valde att föda mitt barn, i dag 15 år.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2007-06-16 11:53:00
|
|
Reflections |
41peter_ Nej, jag uppfattade dig heller inte så. Min kritik i det avseendet var närmast riktad till signatur "Svanen". Ja, en abort är oåterkallelig, men så är också en fullföljd graviditet. Man bör helt enkelt skydda sig så gott det går för att undvika att sådana här situationer uppstår, men som sagt, i vissa fall uppkommer de ju högst ofrivlligt.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2007-06-16 11:54:00
|
|
peter_ |
Det handlar dock inte i första hand om kvinnans rätt till sin egen kropp.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2007-06-16 11:55:00
|
|
Reflections |
42 Sista meningen i svar 42- Är du medveten om att självmordsfrekvensen är skrämmande hög hos just adopterade barn?
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2007-06-16 11:57:00
|
|
peter_ |
45. Jo, jag tror nog att många förleds av en felfokuserad debatt och dåliga rådgivare att fatta beslutet på ett lättvindigt sätt. Dock måste nog de flesta utom eskapister odyl att förr eller senare möta den moraliska konflikten.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2007-06-16 11:57:00
|
|
Mahria |
Jag vill dock framhålla att jag inte var ensam, jag hade ett gott nätverk runt om mig, jag hade arbete och jag var 27 år. Trots allt stod jag på en stadig grund då när det stormade runt omkring. Min dotter vet inget om detta, men jag ser alltid på henne med en oändlig kärlek. Jag tänker på ibland att det var fråga om någon minut, så hade hon inte existerat idag. Sköterskorna fick koppla ur droppslangen med sockerlösning, hade bedövningen kopplats, hade allt varit försent, även om jag ångrat mig.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2007-06-16 12:00:00
|
|
Reflections |
47 Nej, det är just sådana argument som snedvrider debatten. Om min text/mina kommentarer har uppfattats så beklagar jag det. Jag anser endast att ett barn förtjänar ett värdigt liv och om jag talar för mig själv så trodde jag mig inte vara kapabel till att erbjuda det. Och då skrapade jag hellre bort det än att föda det till ett liv av dödslängtan.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2007-06-16 12:01:00
|
|
peter_ |
51. Nej, det var inte så jag uppfattade dig. Jag bara preciserade var många försöker få den moraliska frågeställningen till, vilket är en felfokusering som inte gagnar någon.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2007-06-16 12:02:00
|
|
Mahria |
Svar 42: ja, jag är medveten om att självmordsfrekvensen ÄR skrämmande stor, hos utlandsfödda barn:
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2007-06-16 12:03:00
|
|
peter_ |
52. Ärligt talat ser jag det som ännu en kidnappning av feministerna av ett viktigt samhällsproblem och försök att göra det till en polariserad feministisk fråga där det handlar om kvinnors rättigheter och jämställdhet osv.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2007-06-16 12:04:00
|
|
Mahria |
Det kan bli en farlig diskussion, om man ska börja att avgöra vad som är ett värdigt liv, eller inte:
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2007-06-16 12:05:00
|
|
Minna Jonsson |
Oansvarigt är att föda barn till höger och vänster som man inte kan ta hand om. Hitta adoptivföräldrar till 36 000 barn i Sverige, verkar svårt, troligtvis ohållbart. De flesta oönskade barn som inte kan tas om hand av sina föräldrar hamnar nog snarare på tillfälliga ”hem” utan fast punkt. Vilket resulterar i psykisk ohälsa hos de barn och ungdomar det drabbar.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2007-06-16 12:05:00
|
|
Reflections |
Jag försvarar dock som sagt inte aborter överlag, i högsta möjliga mån bör man försöka ta vara på det liv man skapat. Men i mitt fall vägde nackdelarna över och det må låta underligt i mångas öron, men jag gjorde aborten utav kärlek till barnet. Det har det bättre i himmelen än vad det hade haft med mig. Och anledningarna till detta är sådant jag helst inte går in på eftersom det utelämnar även andra än mig själv.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2007-06-16 12:05:00
|
|
Minna Jonsson |
Självklart kan det bli en lycklig utgång också men är det värt att chansa om man känner sig säker på sitt beslut? Det beslutet är svårt nog att ta ändå, man får alltid leva med ett ”om” efter en abort.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2007-06-16 12:08:00
|
|
Reflections |
54 Håller fullständigt med. 56 Kan inte annat än hålla med här också.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2007-06-16 12:13:00
|
|
Reflections |
58 Ja, ingen vet egentligen någonting om framtiden. Att förespråka abort som något förstahandsval har aldrig varit min mening, men jag anser att det bör få finnas som en potentiell lösning. Även om det är en smärtsam och säkerligen kan bli en ångerfull sådan likväl.
|
| |