|
Inlägg #1: Postat: 2006-10-18 09:54:00
|
|
Janne B |
De "rika" som inte använder sig av kommunal barntillsyn sparar ju oerhörda summor åt kommunen samtidigt som de ger viss lön till "barnflickor". En dagisplats kostar väl 30.000 kr i månaden. Vet Uno.?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-10-18 10:58:00
|
|
Leif-Arne |
Janne, enligt den statistik jag har tillgänglig Bokslut 2002 SCB, så kostar per år en dagisplats 104´kr år i genomsnitt i Stockholms län räknat på en 100 heltid. De flesta barn utnytjar inte dagis 100 brukar ligga på ca 70- 80, varför man får räkna ned kostnaden med motsvarande. I Falköping 99´kr år 100 heltid, ger för varje plats då omräknat ca 75kr år, per månad då 6,8´kr.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-10-18 12:05:00
|
|
Janne B |
Falköping är nära här så får jag barn igen vid 67 års ålder så.....blir jag gynnad. Nu jag tycker jag att ca 100 000 kr för en årsplats låter lågt. Men som du vet L-A så är jag auktoritetstroende.// Då återstår frågan om mitt svar 1 har ngn relevans alls i sammanhanget.??
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-10-18 12:11:00
|
|
Leif-Arne |
3 Nu är det inte det lättaste att få ut nyckeltal ur den kommunala ekonomin, men just dagis brukar vara lätt avgränsade enheter med i huvudsak särkostnader. Uppgifterna jag har är från 2002, såledel inte dagsfärska. Men det går att kolla på biblioteket om där finns ett nyare ex Vad kostar verksamheten i din kommun. SCB och komunförbundet Vad gäller del i kommunens overheadkostnad så räknade Komrev fram siffran 5000 kr år per dagisplats 1995.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-10-18 12:14:00
|
|
Leif-Arne |
Å andra sidan finns ett stort antal myter om hur mycket dagis kostar och alla orättvisor gentemot de som i stället stannar hemma. Om alternativet till att vara hemma är heltidsarbete så betalar den personens totala skatter med råge vederbörandes dagisplats.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-10-18 13:46:00
|
|
Janne B |
Om en förälders heltidslön innebär 6.800 kr i skatt i månaden så har dagisplatsen betalats. Men denna skatt räcker inte till det andra som min skatt brukar gå till. Är detta då fel? Nej det anser inte jag. Det ligger i samhällets intresse både att föräldrar kan sköta sitt jobb och att det finna bra utvecklande dagisplatser. Som nog min syster kallar förskoleplatser.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-10-18 13:50:00
|
|
Leif-Arne |
6 Lägger vi därtill ca 32 lagstadgade arbetsgivaravgifter, 25 på större delen av en småbarnsförälders konsumtion, bensinskatter etc så räcket den arbetande förälderns skatt rentav till ytterligare saker.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-10-18 13:53:00
|
|
Leif-Arne |
Om dagis är bra eller inte är egentligen en annan diskussion än om huruvida en dagisplats "går ihop sig" Sanningen är väl den att likväl som det finns föräldrar som inte är bra för sina barn finns det dagis, dagmammor mm som inte är bra för barn, likväl som motsatsen.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-10-18 13:54:00
|
|
Leif-Arne |
Vad gäller korrekt benämning så vet jag att det heter förskolor, likväl brukar jag ibland benämna mig fd "dagisfröke". Jag har nämligen både utbildning och yrkeserfarenhet från den sektorn. Men det var på den tiden mammutharna befolkade Jämtlands skogar
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-10-18 14:29:00
|
|
CMO |
6-7/ Nu förekommer det ju i och för sig, har jag hört, att familjer har mer än ett barn. Frågan som jag aldrig sett ordentligt besvarad är varför en viss typ av barnomsorg ska vara så kraftigt subventionerad.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-10-18 14:40:00
|
|
Leif-Arne |
10 Har man mer än 2 barn på dagis samtidigt så kan man möjligen tala om subvention, men därunder? Kan du visa hur du menar med subvention?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-10-18 14:55:00
|
|
CMO |
11/ Barnomsorgskostnaden täcks med skatter som betalats in av samtliga hushåll, inklusive barnlösa och familjer med hemmavarande förälder.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-10-18 15:17:00
|
|
Janne B |
Vi vill nog alla ha en helhetssyn på samhället där det mesta ska fungera på ett bra sätt. Min familj hade dagisplats under ca tre år medan frugan och jag slutförde våra studier i Umeå 1967-1970. De flesta barn i vårt område kom från studentfamiljert som betalade obetydligt i inkomstskatt. Men barntillsynen meförde att vi kunde slutföra studier snabbt, vi fick bra jobb och blev rekorderliga skattebetalare..
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-10-18 15:22:00
|
|
Janne B |
Vi var alltså kraftigt subventionberade i tre år men om detta var det ju inget hymmel, stat och kommun visste vad de gjorde. De gjorde oss till framtida goda skattebetalare. Enda problemet var väl att föräldrar i generationerna före oss klagade över att de sannerligen inte fått någon hjälp...osv.// Jag minns att mina föräldrar började för barnbidrag på 1940-talet. Då sa generationen före," vi fick då aldrig ett öre".
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-10-18 15:26:00
|
|
CMO |
Ja fast många som inte vill utnyttja dagis tycker inte att det fungerar på ett bra sätt idag. Saker och ting tenderar inte att fungera bättre med subventioner och statlig inblandning. Idag är många ute på arbetsmarknaden som hellre vill vara hemma och många som vill vara på arbetsmarknaden är hemma.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-10-18 15:42:00
|
|
CMO |
14/ Att ett snedvridet system fungerar bra för den som gynnas är ju inget speciellt bra argument. Apartheid funkade ju rätt bra för de vita i Sydafrika ;- En något orättvis jämförelse visserlige
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-10-18 18:54:00
|
|
Leif-Arne |
15 Min poäng är att det enskilda hushållets skattekraft ökar, två som arbetar istf en med dagisplats jämfört med om en stannar hemma medan den andra arbetar. Den ökningen av det enskilda hushållets skattekraft med en normalinkomst mosvara i runda slängar kostnaden för 2 dagisplatser.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-10-18 18:56:00
|
|
Leif-Arne |
18 Nu menar jag i grunden att vi alla har ett gemensamt intresse av att där föds många barn. Varför det inte är orimligt med transföreringar från dem före och efter åren som förälder till underåriga barn. Med detta sagt menar jag att det inte heller vore helt orimligt med någon sorts stöd till den som vill ta hand om sina barn.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-10-18 18:57:00
|
|
Leif-Arne |
Men släpp för alla ljusgula trampcyklar myten om de stora subventionerna till dagis de är en myt, i normalfallet.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-10-18 20:20:00
|
|
Janne B |
19 Leif-Arne.Så är det i normalfallet och undantagen är väl motiverade och väl kända. Ja något stöd till de som vårdar sina barn i hemmet bör utgå. Hemmaföräldrarna kräver inga stora summor, det har klart framgått av debbatten./ Sen finns det barn som inte kan vara på förskola av allergiskäl och flera andra skäl ... de är rätt avglömda. Sjukliga barn som inte är nog sjuka får Vårdbidrag från FK eller landsting.Men kräver stora insatser.
|
| |