|
Inlägg #21: Postat: 2006-10-18 20:22:00
|
|
Janne B |
Jag har aldrig i levande livet träffat på ensamstående personer som sägert att de vägrar att betala till förskolor andras ungar. De kan ha klagat på höjden på skatten, men solidaritetsprincipen i sig. Det gläder mig.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-10-18 20:37:00
|
|
Leif-Arne |
21 Det är väl så som med allt att hur man sig än vänder så har man sina ädlare delar i motsatt riktning. Där finns ingen absolut sanning om vad som är bäst, ingen optimal lösning som passar alla. Därför får vi se till att där finns utrymme för olika alternativ.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-10-18 20:40:00
|
|
Leif-Arne |
Ändå gäller en "sanning" det är att barn det är vår sättpotatis, egna och andras. Kostnaderna för dagis, ev vårnadsbidrag, skolor, etc. är investeringar. Värt är att notera att skandinavien efter Irland har Europas högsta nativitet. Lägst Italien. På sikt har vi klart fördel av detta. Alla.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-10-18 21:59:00
|
|
Janne B |
Jag gick en allt för kort ekonomikurs en gång. De försökte lära mig att en sak kan vara en utgift från kassan men det är inte en kostnad utan en investering. / En inkomst i ett förlustföretag gör ingen rikare osv. // Vad lärs ut nu för tiden tro...
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-10-19 02:47:00
|
|
CMO |
Om man erhåller en tjänst till 10 av den verkliga kostnaden så är det naturligtvis en subvention. Om det är en subvention när man sänker skatt och arbetsgivaravgift för barnflickor så är det naturligtvis i ännu högre grad en subvention om staten står för 90 av förskolärarlön och lokalkostnad.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-10-19 03:04:00
|
|
CMO |
Barn föds nog så det räcker om man sänker skatten så att folk får lite utrymme i budgeten. Men visst kan staten lägga rabarber på pengarna och använda dem för att styra folks beteende hit och dit. Det kallas viist planekonomi.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-10-19 07:15:00
|
|
yron |
Många äro våra uppgifter i livet. Att döda känsliga debatter t.ex. eller så att få människor att genom att inse att de heller inte är ofelbara öppna sina sinnen och bejaka det positiva hos alla.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-10-19 07:17:00
|
|
Leif-Arne |
26 Nu ser du bara i svart och vitt. Själva idén med välfärdstaten lanserades av Otto von Bismark, rätt långt från marxistisk mao. Visst kan man se det som en subvention per definition. Men denna subvention är ändå självfinansierad i de flesta fall. Där sker ett utflöde till statskassan, men även ett motsvarande inflöde.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-10-19 07:20:00
|
|
Leif-Arne |
26 Det föds faktiskt inte barn så det räcker i Sverige, ändå fler än i andra länder där skatten är lägre men där samma möjligheter till barnomsorg som i Sverige saknas. Lägst nativitet har Lombardiet, högst Irland, Sverige hommer rätt högt. Men borde ligga ännu högre.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-10-19 09:20:00
|
|
Leif-Arne |
26 Här finns förmodligen en paradox CMO, jag men även, förmodar jag, du benämner os liberala. Sedan finns där skilnader.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-10-19 09:20:00
|
|
Leif-Arne |
Som liberal menar jag att marknadsekonomin hitintills varit i särklass avseende att tillskapa resurser. Haken är att det inte finns någon mekanism som per definition värnar de som misslyckats tillskapa sig själva resurser. Så därför menar jag måste marknadsekonomin kompleteras med mekanismer som ömbesörjer en viss omfördelning. Detta är ganska lång från planekonomi.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-10-19 14:23:00
|
|
CMO |
28/ Vem har pratat om Marx? Om staten tycker att vi ska äta mer potatis kan de höja momsen och köpa upp potatis av odlarna och sedan sälja den vidare till handeln för ett lågt pris. Staten har ett inflöde och ett utflöde av pengar staten har ju aldrig några egna pengar att spendera . Man subventionerar potatisen ändrar folks beteende och snedvrider marknaden. Planekonomi i min bok.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-10-19 14:32:00
|
|
CMO |
29/ Så att det räcker för vadå? Enligt vilka antaganden? 31/ Hunger är en rätt bra "mekanism". Men om välfärdstaten har reglerat bort möjligheterna till att försörja sig på enklare arbeten måste välfärdsstaten lösa de problem den själv skapat. Dessa lösningar tenderar sedan att skapa nya problem som välfärdsstaten nu måste lösa osv....
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-10-19 14:45:00
|
|
CMO |
Innan Janne B börjar ifrågasätta min empati och GunnarL yrvaket hoppar ur gungstolen och börjar domdera om "vidrig människosyn".... Nej jag vill inte att små oskyldiga barn ska svälta ihjäl, att vi ska återinföra ättestupan för de åldriga etc
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-10-19 15:51:00
|
|
Janne B |
Romarbrevet 1:1 är nog skrivet för oss alla:"Vi som är starka är skyldiga att hjälpa de svaga med deras bördor och får inte tänka på oss själva. Vi skall var och en tänka på vår nästa, på vad som är gott och bygger upp". Författaren Jan Guillou säger att detta är hans bästa bibelord. Då får de duga åt mig också.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-10-19 15:54:00
|
|
Janne B |
Får inte tänka på oss själva....det var ett svårt bud. Nog skulle jag vilja sätta in vissa reservationer här,men jag har ingen fullmakt att ändra på bibelord, ens om de känns riktade mot mig.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2006-10-19 20:54:00
|
|
GunnarL |
34/ Yrvaken hoppade jag nyss upp ur gungstolen och kastade ett öga på Sourze. Och vad finner jag? Jo, CMO har inlett en personlig PR-kampanj vem mer än han kan känna behovet?! Han vill framställa sig själv som human! "Jag vill inte att små barn skall svälta ihjäl...osv."
Ingen som läst Dina inlägg här tidigare tror på detta - men ett gott försök!
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2006-10-19 20:58:00
|
|
GunnarL |
Beträffande barnomsorg är det säkert så, som både Janne B och Leif-Arne förfäktar, att det är en samhällsekonomiskt fullt försvarbar verksamhet, som ju dessutom ligger i takt med strävan efter ökad jämställdhet. Att barnlösa hjälper till att betala är inte konstigare än att vi betalar till brandvärn fast det aldrig brinner hos oss, att vi betalar till sjukvården fastän vi är friska, m.m. Fenomenet kallas solidariska lösningar - samma princip som tillämpas av exempelvis alla försäkringsbolag.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2006-10-19 21:27:00
|
|
Hugo O |
Subventionerat jordbruk ser vi mycket av i planekonomin USA...
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2006-10-19 22:18:00
|
|
Janne B |
Är inte även EU en enda stor Planekonomi i jordbruksfrågor?
|
| |