|
Inlägg #61: Postat: 2006-08-10 21:30:00
|
|
GunnarL |
f/ Under min korta levnad har jag t.ex. sett läkarvetenskapen göra helt om åtminstone 3-4 ggr bara i en så enkel fråga som vad det innebär att äta rätt. Härmed inte sagt att jag inte har respekt för vetenskap men allt skall man inte svälja utan att tänka efter! Helt enkelt använda sitt sunda bondförnuft!
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2006-08-10 21:31:00
|
|
peter_ |
Hurså? Det finns ingen genväg till kunskap. Det är tidsödande och kräver stor uthållighet, noggrannhet och disciplin för att testa hypoteser. Vare sig man är bonde eller vill kalla sig för vetenskapsman inom en viss vetenskaplig disciplin så duger det inte att hänvisa till att sunt bondförnuft bevisar någonting i sig självt. De förklaringar och den kunskap som ryms inom vetenskaperna har utvecklats under många tusen år. Av diverse bondesöner och döttrar med särskild fallenhet för sådant.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2006-08-10 21:35:00
|
|
peter_ |
Den som föraktar den ödmjukhet en skolad vetenskapsman visar inför sin egen kunskap saknar en fundamental insikt: man kan inte veta någonting med fullständig visshet. Man kan eftersträva att eliminera alla rimliga tvivel. Men nya rön kan kasta och kommer att kasta tvivel över gällande förklaringar. Det är så vetenskapen har utveklats och kommer att fortsätta att utvecklas.
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2006-08-10 21:35:00
|
|
GunnarL |
62/ Jo, men man skall inte svälja varje tillfällig trend med hull och hår! För helt plötsligt finns det en ny sanning! I detta ligger den kritik jag ibland framför gentemot det ständiga hävisandet till artiklar på internet! De är skrivna i dag och kan mycket väl vara osanna i morgon att man här kan hitta de mest uppseendeväckande åsikter som många kommentatorer här okritiskt sväljer som "sanningar".
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2006-08-10 21:35:00
|
|
peter_ |
Det finns ingen annan väg såvida man inte sluter sig i en dogmatisk bubbla och slutar att tänka kritiskt. Men det är ju långt framskriden galenskap.
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2006-08-10 21:36:00
|
|
GunnarL |
63/ Jag håller helt med Dig! Men hänvisar lika väl till mitt svar nr 64!
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2006-08-10 21:36:00
|
|
peter_ |
62. Absolut. Du är ju riktigt vetenskaplig!
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2006-08-10 21:40:00
|
|
GunnarL |
67/ Nu skriver vi in i varandra så det blir ingen ordning alls! Men min kritik - i den mån det över huvud taget är någon kritik - riktar sig alltså inte mot vetenskapen utan mot människors sätt att okritiskt anamma varje nytt rön! Man bör använda sitt bondförnuft för att försöka analysera om det verkar vettigt!
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2006-08-10 21:46:00
|
|
peter_ |
OK. Då är vi helt överens!
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2006-08-10 21:51:00
|
|
GunnarL |
Det var bra! Frågan är bara vad detta har att göra med artikeln "Varför är Afrika så fattigt?" Men sådant händer ofta!
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2006-08-10 22:10:00
|
|
Elvy |
60/Vetenskapsmännen slutade studera människors skallform, efter det att dom i afrika hade möte, mycket långskalliga människorna. Varför? jo dessförinnan så påstått dom, att långskalliga människor var intelligentare.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2006-08-10 22:37:00
|
|
Marcus |
Svar 46, Jag vet detta, men överlevnad har ju sån många dimensioner. Att dominera andra kan leda till överlevnad, att vara stark men dum en annan, att vara intelligent men svag fysik en tredje, att döda alla andra en fjärde, att dansa bäst och få alla tjejer en femte detta förekom med största säkerhet under jägar och samlar tiden alla dessa är sätt i vilka generna går vidare.
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2006-08-10 22:40:00
|
|
Marcus |
Vår hjärna har krympt, jag läste precis att vår hjärna var som störst för ca 20.000-10.000 år sedan. Vår hjärna har alltså tillbakabildats och vi har blivit dummare. Tydligen krävde det mer intelligens att leva som jägare än att leva som bonde och idag. Vilket tyder på att vi hade ett synnerligen socialt utvecklat liv.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2006-08-10 22:42:00
|
|
Marcus |
Hjärnan används nämligen först och främst till sociala samspel, eller slug-spel, Med stor hjärna kan du ha koll på fler människor svagheter och styrkor och manipulera lättare etc. Detta är också observerat hos apor. Man tror att det var därför hjärnan växte. Tydligen blev hjärnan inte så viktig längre under jordbrukar tiden och därför tillbaka bildades den.
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2006-08-10 22:42:00
|
|
Marcus |
Vi blev också kortare i växten och fick kortare levnadslängd, men det hade nog att göra med dålig mat.
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2006-08-10 22:49:00
|
|
Marcus |
Men vår lathet har vi kvar, eller vår längtan att bara ta det lungt, den finns kvar från den tiden. Men Jordbruksamhället gav vissa möjlighet att dominera oss till arbete och det är på detta sätt jag började min komentar för 75 kommentarer sedan. Vi är lata av naturen. Men jordbrukarsamhället gav några få möjlighet att dominera oss och tvinga oss till arbete.
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2006-08-10 22:52:00
|
|
CMO |
73/Snacka om förhastade slutsatser. Korrelationen mellan hjärnstorlek och intelligens är svag, så det går bara att gissa om vilken medelintelligens stenåldersmänniskan hade spridningsmått vet vi inte heller något om. Eller vilken typ av "intelligens". Detaljminne, analytisk förmåga, mönsterigenkänning etc. Sluta läsa saker du inte begriper och ge dig ut i skogen och jaga och samla istället.
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2006-08-10 22:58:00
|
|
GunnarL |
77/ Onekligen ett bra förslag!
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2006-08-11 16:02:00
|
|
Hugo O |
72-76/ Intressant resonemang - men för 10-20.000 år sedan hade homo sapiens redan splittrats i olika folk som vandrade åt olika håll. Det borde alltså gå att mäta skillnad i huvudomfång mellan folk som fortsatt leva som jägare/samlare tex nordamerikanska indianer, eskimåer, hottentotter och folk som för länge sedan gick över till jordbruk mest runt medelhavet och runt Eufrat o Tigris
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2006-08-11 16:43:00
|
|
Hugo O |
Ett relativt ouppblandat folkslag som torde ha gått över till jordbruk tidigt är faktiskt judarna. Forskningsuppslag: gör någon slags hjärnstruktur/funktionstest tex MR eller PET på ett representativt urval av indianer och judar... säkert lätt att få pengar till :-...
|
| |