Varför är Afrika så fattigt?

Showing page 2 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #21: Postat: 2006-08-08 23:48:00
Marcus
Att folk tror att vi dog vid 30 års ålder är alltså våra gamla föråldrade skolböckers fel. Vetenskapen vet idag att medellvislängden var mycket hög på denna tid. Däremot när vi började odla jorden så gick den ner. I egypten var den på grund av dålig kost och tandröta bara 20 år.
Inlägg #22: Postat: 2006-08-08 23:48:00
Marcus
Problemet med sådana här diskussioner är att folk läste om "grottmänniskor" i skolan, sen har dom aldrig läst om det mer. Dom har bara fördommar. Vetenskapen har gått framåt otroligt mycket bara dom senaste tio åren och tagit livet av den ena grottmänniskomyten efter den andra...

Det är bara vårt Candide syndrom, att vi lever i den bästa av världar, som håller oss kvar vid att det är bäst nu!!! och sämst då....
Inlägg #23: Postat: 2006-08-08 23:50:00
Marcus
Klimatet har aldrig varit något problem för jägare och Samlare. Eskimåer är jägare och samlare och dom lever oerhört bra, har en rik kultur, långa liv, och ett rikt liv i dom kallaste delar av vår värld. Samma sak gäller Mamutjägare. Klimatet har bara varit problem för jordbrukare och Vikingar. Inte för jägare och samlare.
Inlägg #24: Postat: 2006-08-08 23:51:00
Marcus
Men det är sant att Jordbruket är en förutsättning för stater... och slaveri, och storskliga krig, svält, och all annan skit vi människor har hittat på...
Inlägg #25: Postat: 2006-08-09 03:55:00
Hugo O
Jordbruket är också en förutsättning för de flesta människors existens... utan jordbruk skulle världen kunna upprätthålla högst en tiondel av dagens befolkning...
Inlägg #26: Postat: 2006-08-09 05:49:00
sphincter
Jag citerar Tage Danielsson. "Negrer ar i allmanhet lata"
Inlägg #27: Postat: 2006-08-09 09:06:00
Marcus
Svar 25 / Jag vet det Hugo.... men om befolkningsökningar var så eftersträvans värt varför då inte producera ännu billigare syntetisk mat och öka världens befolkning till 60 miljarder istället för 6 miljarder. Då kan vi använda samma argument. Fabrikerna är en förutsättning för dom flestas existens.
Inlägg #28: Postat: 2006-08-09 09:08:00
Marcus
Det var med jordbruket kvinnan började föda barn var annat år istället för vart fjärde. I jägar och samlar kulturen hölls befolkningsökningen i Schack, detta vet vi. Vi vet inte var det berodde på, kanske på kosten, kanske på att kvinnan bar barnet upp till fyra års ålder och därför inte blev gravid ige
Inlägg #29: Postat: 2006-08-09 09:16:00
Inger Olsson
Svar 28 Amning ger "bra" skydd mot graviditet. Fanns p-piller i naturen. Vårt P-pillret är, som mycket annat, en produkt hämtad från växter i naturen.
Inlägg #30: Postat: 2006-08-09 09:34:00
Inger Olsson
Sen Marcus: I bet... Jag är övertygad om och när jag som kvinna lär känna min kropp, kopplat till mentala fuktioner, så kan jag också använda "säker metod". Harmoni ger säker "cykel". I vårt kulturarv med förakt för menstruation, graviditet, nakenhet, m m är det i n t e enkelt att ytterst befria de unga.
Inlägg #31: Postat: 2006-08-09 09:37:00
Inger Olsson
Och jag tycker feminístiskt tänkande har snarare bidragit till ytterligare förakt för kvinnans väl och ve. Vid en våldtäkt inser man ytterst skillnaderna. Även att det måste vara kvinnan som leder, är "jägaren". Alltså inte mannen. Ett ord som jag inte tycker är rätt men det är svårt att, på sekunden, hitta rätt ord.
Inlägg #32: Postat: 2006-08-09 09:37:00
Inger Olsson
När alltså den tänkande människan producerar fler barn än vad hon tillsammans med gruppen kan tillåtas "tanka" då blir det befolkningskris. En kedjereaktion startar alltid när man överträder miljöns bärkraft. Alltså: i grunden handlar det om ekonomi. Resurshållning.
Vill också ge dig mitt stöd: fortsätt kämpa. Tänkt stort och du får stora perspektiv.
Inlägg #33: Postat: 2006-08-09 15:47:00
Hugo O
Det har inte fötts fler barn per kvinna de senaste hundra-tvåhundra åren: befolkningsökningen beror helt och hållet på att dödligheten har gått ner.
Inlägg #34: Postat: 2006-08-09 15:51:00
Hugo O
Sen är det möjligt att födelsetalen var lägre bland jägar- o samlarfolk, det vet jag inte. Men folk övergick knappast frivilligt från en "paradisisk" jägartillvaro till en "helvetisk" jordbrukartillvaro utan anledning. Och den enda rimliga anledningen måste ha varit att var lättare att överleva. Hellre knega o äta än slappa o svälta, tänkte de o satte hackan i backen. Typ.
Inlägg #35: Postat: 2006-08-09 20:55:00
Marcus
Svar 33 Jag märker Hugo, med tydlighet att dina kunskpaper om jägar och samlarsamhället är hämtade ur föråldrade böcker från 1900talet. Livslängden och hälsan var MYCKET god på Jägar och samlar tiden. Jag upprepar MYCKET god. Befolkningsökningen beror på att kvinnan föder fler barn...
Inlägg #36: Postat: 2006-08-09 20:57:00
Marcus
Svar 34 när du talar om "Den enda rimliga anledningen" är du väldigt väldigt kortsynt. Det finns naturligtvis tusentals anledningar till att man började odla, inte en, och det skedde självklart inte över en 20års period, utan troligen flera tusen år.
Inlägg #37: Postat: 2006-08-09 20:59:00
Marcus
Att det skulle vara lättare att överleva är nog den sista förklaringen. Människan hade då under många hundra tusen år haft så gott om mat att deras hjärnor växte, och det sexuella urvarlet förändrades.
Inlägg #38: Postat: 2006-08-09 21:02:00
Marcus
Däremot är det mycket troligt snarare helt sannolikt att dom som började odla marken blev krigiskt starkare, hade slavar, och blev så att säga en väldigt makt .. som sedan dödade, utrotade och tog över alla kvarvarande jägar och samlarsamhällen. Människans lust till makt är en enorm drivkraft, Det du kallar för "överleva" kan lika gärna vara den som "dödar alla andra"
Inlägg #39: Postat: 2006-08-09 22:44:00
Janne B
Det är väl detta som vi kan läsa om från olika delar av Afrika nu. Fast bosättare fördriver nomadfolk som kommer med sin hjordar och förstör de bofastas´odlingar. Vår egen strid i norr mellan samer och de nybyggare som kom in på 1700 talet pågår än. Dock strid mest inför Domstol.
Inlägg #40: Postat: 2006-08-09 22:47:00
Janne B
Jag har tittat på flera Fornåkrar mitt i Västergötland. Man har byggt små terasser för att lättast kunna reglera jordfuktigheten. Många små sådana runt en kulle nära vattendrag. Jägarna började nog prova detta först i väldigt litem omfattning. Det var nog en utveckling under flera tusen år.
Showing page 2 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...