|
Inlägg #1: Postat: 2006-02-16 01:07:00
|
|
Knud |
Janne, för att vara helt säker så har jag ställt frågan direkt till Toyota. Jag kommer tillbaka när jag fått svar. Tack för att du läste inlägget.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-02-16 01:40:00
|
|
Janne B |
Mycket intressant inlägg, värt flera kommentarer.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-02-16 03:15:00
|
|
Knud |
Här:Frågan ställdes till Mark som är sakkunnig på ämnet Lean Production. Svaret är inte helt tillfredställande men det var det jag kunde få. Toyota har ju fabriker lite överrallt och det är säkert olika anställningsskydd i de olika nationerna kan jag tänka mig. Vad jag refererade i mitt inlägg var de Japanska fabrikerna.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-02-16 03:16:00
|
|
Knud |
My question to you is: Does Toyota still have lifelong contracts with the employees?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-02-16 03:16:00
|
|
Knud |
About your question, I dont know if "lifetime employment" is an official policy at Toyota...
I believe that lifetime employment is going away, in general, in Japan.
But, Toyota, due to their success and growth, supposedly has not laid off anyone since 1950, when they had a major layoff. The NUMMI plant run by Toyota and GM in the US has never had a layoff in 20 years since Toyota took over.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-02-16 03:17:00
|
|
Knud |
I think the best "lifetime employment" guarantee is to design products that people want to buy, to build them properly, and to respect your employees. Too many companies view employees as a cost to get rid of rather than viewing them as an investment to care for over time. Toyota finds so many ways to add value and to cut costs that they dont have to resort to layoffs.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-02-16 06:52:00
|
|
Knud |
Om man nu skall politisera och omsätta Marks svar till politik så ser jag det så här: Samhällsstrukturen i Japan har varit att företagen tar en större socialt ansvar till sin anställda. I västra delen av världen har det inte varit så utan man har förlitat sig till Statsmaktens förmåga att införskaffa skattepengar. Vad som händer med en större anställningstrygghet är ju att man "tvingar" företaget till att rationalisera på ett smartare sätt. Hitta andra vägar till lönsamhet.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-02-16 06:52:00
|
|
Knud |
Precis som Mark säger så gäller det att bygga och designa produkter som folk vill ha och att RESPEKTERA DOM ANSTÄLLDA. Att ta genvägen med att massavskeda anställda för att man har en dålig produkt måste ju leda till en nedåtgående spiral i organisationen. Vi har ju flera tydliga exempel på detta I GM och Fords fabriker i USA. Vi måste lära oss mer av Toyotas sätt att jobba och mindre av den dåliga produktionskulturen från USA.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-02-16 07:02:00
|
|
Knud |
Vi måste vara mer innovativa. Vi måste lära oss att ge bättre feedback till varandra. Vi måste visa större RESPEKT gentemot varandra och finna ett klimat där IDEÈR belönas på allvar. Utvecklingssamtalen måste fungera och göras regelbundet och inte slentrianmässigt. Det finns så många saker som skulle funka mycket bättre. Det tråkiga är att dem kostar pengar.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-02-16 07:02:00
|
|
Knud |
Toyota har visat att en långsiktig satsning på personalen ingår in LEAN Production. Västvärlden har totalt missförstått vad LEAN är och våra företagsledare har fullständigt slarvat bort de "mjuka" frågorna som gjort Toyota till världens största företag i. Det här är något att bita i för Wallenberg och Handelsbankssfären. Det är dom som visar riktningen. Väljer vi FORD/GM modellen eller väljer vi Toyota stilen? För mig är det som att välja en borgelig eller en vänster regering.
|
| |