Inlägg #1: Postat: 2005-11-25 19:10:00
|
GunnarL |
f/ Deras politik går ut på att prioritera inflationsbekämpning, att öka företagsvinsterna och att staten inte skall idka konjunkturpolitik. Staten skall helst inte lägga sig i ekonomin över huvud taget så löser marknadskrafterna alla problem. Resultatet av denna politik har blivit massarbetslöshet samtidigt som de redan tidigare rika har berikats ytterligare.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-11-25 19:12:00
|
GunnarL |
f/ Den otrygghet, de psykiska våndor och den dåliga privatekonomi som de arbetslösa drabbas av skiter nyliberalerna fullständigt i. Sådana hänsyn ingår inte i programmet.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-11-25 19:15:00
|
GunnarL |
f/ Vad man kan hoppas på är en återgång till klassisk Keynesiansk ekonomisk politik men med länder som USA, Ryssland, Kina och Indien som ekonomiska stormakter är det nog inte att hoppas på. De tre senast nämnda har ju över huvud taget ingen erfarenhet av väl fungerande välfärdsstater. Enda hoppet står till Västeuropa och kanske Japan.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-11-25 19:23:00
|
GunnarL |
f/ Och visst har andligheten i samhället ökat under dessa senaste decennier. Aldrig har Guden tidigare nått sådana framgångar och omfattat så många troende. Den nya människan "homo ecconomicus" är en djupt troende människa som gör allt för att uppnå de heliga målen. Guden heter för övrigt Mammon.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-11-25 21:33:00
|
Lars Nilsson |
Snabbt tillbaka till 70-talet. Det är Gunnar L framtidsvision. Eller kanske tom till 30-talet då Keynes var i ropet? Inget bra har efter 70-talet således. Bara elände. Dvs att miljoner människor fått det bättre imponerar inte på Gunnar L. Hans framtid lever är i det förgångna. Ibland börjar jag tveka om Lord ändå har så fel när han säger att 80 procent av svenskarna är idioter. Det är kanske därför han har sådan support här på Sourze? Fast jag vill i det längsta inte tro det. Men faan vet!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-11-25 21:34:00
|
Solen |
Jag tror andligheten ökat därför att folket lagt märke till hur måttlöst och övergirigt dessa "köpmän" börjat agera nuförtiden...Betydande delar av bibeln avhandlar Guds Jesus och dom andra grabbarnas avsky för den manifesterade ondska
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-11-25 21:35:00
|
Lars Nilsson |
Snabbt tillbaka till 70-talet. Det är Gunnar L framtidsvision. Eller kanske tom till 30-talet då Keynes var i ropet? Inget bra har hänt efter 70-talet således. Bara elände. Dvs att miljoner människor fått det bättre imponerar inte på Gunnar L. Hans framtid lever i det förgångna. Ibland börjar jag tveka om Lord ändå har så fel när han säger att 80 procent av svenskarna är idioter. Det är kanske därför han har sådan support här på Sourze? Fast jag vill i det längsta inte tro det. Men faan vet!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-11-25 21:36:00
|
Solen |
Sååå : Är du en ond en,finns det ett parti för dej.
Å är du en snäll en.så röstar du på nåt i vänsterblocket...fast inte vänsterpartiet.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-11-25 21:38:00
|
Solen |
Kanske är det så att 80 av folket måste inse att det är dom själva som måste agera ,för att få en bättring till stånd.Läge att göra nåt mao.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-11-25 21:46:00
|
Janne B |
Vilka som var utsugare förr var så enkelt att klargöra. Stormakter utsög plundrade kolonier.De rika i Sverige utnyttjade utsög det arbetande proletariatet./ I dag är väl alla som köper billiga varor från Afrika och Asien medagerande i utsugningen, utnyttjandet. Jag köper varor som fotfolket fått orimligt lite betalt för. Trots rader av mellanhänder och transporter så är varan fortfarande billig här.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-11-25 21:49:00
|
Janne B |
Nå, trots att vår asiat har fått så lite betalt så hjälper jag till att höja hans levnadsstandard, för nyss hade han ännu sämre betalt.Kanske jag kan sova med bara lite ont samvete. / Vilka utnyttjar mig och dig och Sverige i dag?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-11-25 21:57:00
|
GunnarL |
6/Solen, Du kanske missförstod mig lite när jag skrev om den ökande andligheten. Jag skrev att Guden heter Mammon - alltså rikedomens Gud. Jag menade att i dag betyder pengar alltför mycket för alltför många människor. Man gör i stort sett vad som helst för pengar. Man glömmer bort sådana enkla och viktiga värden som moral, gemenskap, kärlek osv.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-11-25 21:59:00
|
GunnarL |
5 o 7/ Har Du nu blivit så inbilsk så att Du skriver Dina inlägg två gånger? På tal om idioter för övrigt så vet jag i alla fall en - om än inte idiot - så i alla fall totalt okunnig i nationalekonomiska frågor.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-11-25 22:01:00
|
GunnarL |
f/ Den Kenyesisanska ekonomin fungerade oerhört bra i femtio år med metoden att jämna ut konjunktursvackor och prioritera sysselsättning, vilket ledde till en väl fungerande välfärdsstat där i stort sett alla hade sysselsättning.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-11-25 22:03:00
|
GunnarL |
f/ Du brukar ju själv framhäva arbetslösheten som ett stort problem, men Du är så okunnig att Du begriper inte sambandet mellan låg inflation/budgettak och arbetslöshet. Så att ens försöka diskutera nationalekonomi med Dig är totalt meningslöst.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-11-25 22:04:00
|
GunnarL |
f/ Milton Friedman beskriver arbetslösheten i termer av en skjortaffär: "Om man går in i en skjortaffär så finns det en naturlig arbetslöshet bland skjortorna - många ligger på hyllorna. Det vore oklokt att inte ha skjortor på hyllorna och precis så fungerar arbetsmarknaden."
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-11-25 22:06:00
|
GunnarL |
f/ Det är nyliberalismens syn på människan. Något som ligger på lager tills företagaren efterfrågar det. Därför är det helt motiverat att Lord kallar människorna för "kapitalismens kanonmat". Jag förväntar mig inte att Du skall fatta det här men jag skriver ändå.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-11-25 23:38:00
|
Lars Nilsson |
13/ Nejdå så inbilsk är jag inte. Men jag skall påminna Dig om inbilskheten när samma misstag även händer Dig. För övrigt är det inte jag utan Lord - din hjälte - som anser att 80 är idioter. Jag har hittills varit en av de få här på Sourze som protesterat. Kan inte påminna mig att Du gjort det. För övrigt tror jag mina nationalekonomiska studier matchar de flestas.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-11-25 23:53:00
|
Lars Nilsson |
Gunnar L och Lord nationalekonomiska insikter verkar begränsas till en blind tro på att ett gäng nyliberaler på 80-talet "kom fram till att de sociala framgångar folket haft under 1900-talet måste slås i spillror" samt att det därefter har det bara gått utför och fattigdomen ökar och medeltiden är nära. Det är just rätt personer det att anklaga andra för bristande ekonomikunskaper!
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-11-26 18:32:00
|
GunnarL |
13/ Nej Lars Nilsson, Du har helt fel! Min hjälte här på Sourze är inte Lord. Han är förvisso en duktig skribent, men min idol är självklart Du, Lars Nilsson. En man som utan att vika en tum och utan att någonsin kompromissa försvarar de mest sjuka företeelser och uppenbara galenskaper som äger rum här i världen. I sanning - jag beundrar Dig - denna sidas Sven Duva!
|
|