Medeltiden är tillbaka

Showing page 3 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #41: Postat: 2005-11-30 08:58:00
El Guatusi
Men keynesianismen har sedan 30 ar upphort att ge efterstravade resultat: i den globaliserade ekonomin uppstar en rad bieffekter utan att de uppvags av de positiva. Det bor f o papekas att inte ens New Deal tog USA ur krisen; forst 2VKs effekt pa den tunga industrin lyckades med det.
Inlägg #42: Postat: 2005-11-30 09:02:00
El Guatusi
Den ekonomiska politiken gar i cykler: pa 70-talet radde ekonomiskt kaos i t ex UK, efter oljekris och fackforeningarnas oansvariga krav. Reaktionen blev Maggie Thatchers brittiska version av reaganomics. Men den ligger 20-25 ar tillbaka i tiden och kanns idag primitiv o semplicistiskt.
Inlägg #43: Postat: 2005-11-30 09:07:00
bloggeri
Och El Guatusi lyckas föra i bevis att Keynes och amerikanarna egentligen var fascister. Visserligen kom Kenes med sina teorier om New Deal under depressionen efter 1929 och Mussolinis fascister till makten 1919 men vad gör detta?
Inlägg #44: Postat: 2005-11-30 09:40:00
El Guatusi
Blog: Musse kom till makten 1922 och forde en liberal expansionspolitik med finansminister De Stefani fram till 1929. Det aret forklarade Musse att Wall Street-kraschen var en kris FOR kapitalismen o inte I kapitalismen o slog in pa den interventistiska linjen.
Inlägg #45: Postat: 2005-11-30 09:42:00
El Guatusi
Nar jatteprojekten dragits igang och korporativismen genomforts var Italien varldens nast CCCP mest interventistiska ekonomi. Nar Roosevelt lanserade sin New Deal kallade Musse denna en "amerikansk kuysin till fascismen" o havdade darmed sin primogenitur.
Inlägg #46: Postat: 2005-11-30 09:44:00
El Guatusi
De italienska ambassadorerna i Sverige kritiserade framst den liberala hogern for att den "vill lamna arbetarklassen at sitt ode", dvs en klassisk laissez-faire laissez-aller-politik. Jag kan ge dig exakta koordinater var du kan hitta dessa citat.
Inlägg #47: Postat: 2005-11-30 09:47:00
bloggeri
El G. I så fall var hela västvärlden under åren 1933-1974 alltså fascistiskt? Har för mig att det var just detta vänstern hävdade så du kan ju ha rätt.
Inlägg #48: Postat: 2005-11-30 11:10:00
Janne B
El G/ Du skriver så lärt med så mycket facktermer så man måste vara högt utbildad ekonom för att hänga med. Vill du ha det så eller vill du skriva även för oss andra? Ibaldn så tror jag att du jättelätt kan hitta ett hyfsat svenskt ord. "Man väljer publik genom sitt ordval".
Inlägg #49: Postat: 2005-11-30 11:25:00
El Guatusi
Janne: ursakta ordvalet, men ibland ar det tyranniskt minimala utrymmet anledningen till ord som "primogenitur", da det tar nagra rader att forklara begreppet. Alltsa, nar Musse havdade att New deal var en "slakting" till hans fascism/korporativism sa gjorde han det for att havda att det var han som var upphovsman till det program av stora projekt i offentlig regi som praglade USA pa 30-talet.
Inlägg #50: Postat: 2005-11-30 11:28:00
El Guatusi
/47 Las noggrannare: det var Mussolini som havdade att USA - och en stor del av vastvarlden - inspirerades av hans keynesianska ekonomi. Pa 1930-talet var sokandet efter en "tredje vag" mellan den dittills radande kapitalismen med fa korrektioner och den "asiatiska" kommunismen febril. Manga trodde sig ha funnit den i just korporativismen.
Inlägg #51: Postat: 2005-11-30 11:33:00
El Guatusi
Misstron mot kapitalismen ar ju inte enbart en hoger-vansterfraga: i katolska lander ar pengar over huvud taget ett narmast tabubelagt amne och kombinerat med en djupt rotad misstro mot allt anglosaxiskt har det hammat marknadsekonomins utveckling.
Inlägg #52: Postat: 2005-11-30 11:36:00
El Guatusi
I efterkrigstidens Italien talade man om "cattocomunismo", dvs en kombination av katolicism och kommunism. Pius XII havdade t ex att "kommunismen ar en kristen teori som lopt amok, men inget hindrar att den aterfar sitt fornuft". "Katokommunismen" lever fortfarande kvar i folkopinionen, trots att bade kommunistpartiet o kristdemokraterna numera upphort att existera.
Inlägg #53: Postat: 2005-11-30 11:51:00
Janne B
El G/ Jag har verkligt goda skäl att varmt tacka dig för denna lektion.Jag har läst enormt mycket politik, samhälle men på tok för lite ekonomi.Så tack för lektionen./Visst förstår jag ditt problem med utrymmet mm.
Inlägg #54: Postat: 2005-11-30 13:27:00
El Guatusi
Tack sjalv Janne! Du gor ratt i att papeka nar jag kommer med alltfor specifika termer - jag gor garna det felet har jag markt. Jag ar langt ifran ngn ekonomisk expert, men ekonomidoktorander jag kanner havdar envetet att Keynes ar forlegad. Och da det inte ar nagra nyliberaler ger jag deras ord en viss vikt.
Inlägg #55: Postat: 2005-11-30 13:33:00
Janne B
El G/ Jag kämpar ju själv med att försöka få fram ett språk som alla ska begripa. Det fanns ju förr ett slags internt språk i frikyrkan som vi skämtsamt kallade för "Kanans Tungomål". Lite för mycket bibelcitat eller otydliga anknytningar till någon profet. Vem vet vad "Jobspost" är i dag? Jo Sunny och några till. Men jag får inte här köra med sådana begrepp.Jag sitter ofta och rensar bort "Sion" och liknade. Ha det så gott.
Inlägg #56: Postat: 2005-11-30 14:17:00
CMO
Intressanta perspektiv El G. Jag tror allmänbildningen om vad den italienska fascismen egentligen var, är tämligen dålig. Fascism har nu bara blivit ett generiskt skällsord för nästan all politik man inte själv stöder. Vad jag undrar är hur de italienska fascisterna skulle sett på Sverige med, folkhemstanken, och det nära samarbetet mellan det statsbärande partiet, fackföreningarna och storfinansen Wallenberg.
Inlägg #57: Postat: 2005-11-30 16:36:00
El Guatusi
/56 Jag har agnat tva ar at att studera just detta: den bild de italienska ambassadorerna o emissarierna gav av Sverige i sina depescher till Mussolini samt - i mindre utstrackning - hur fascismen betraktades i Sverige, hur propagandan fungerade o vilka den vande sig till osv osv. Dessvarre ar arbetet pa italienska, men jag hoppas oversatta det till svenska i sinom tid.
Inlägg #58: Postat: 2005-11-30 16:43:00
El Guatusi
I korthet kan jag saga att det var hyfsat god stamning - aven pa regeringsniva - mellan Sve och Ita anda fram till Abessinienkriget 1935-36, dar det brast totalt. Daremot fungerade inte den fasc propagandan i Sverige och enl ita ambassaden berodde detta pa avsaknaden av ett starkt svenskt kommunistparti
Inlägg #59: Postat: 2005-11-30 16:46:00
El Guatusi
som kunde "skramma" svenskarna till att bli nationalister/fascister. I Finland fanns daremot en stark kommunistisk rorelse och starka sociala motsattningar, o fascismen gjorde enorma framsteg dar: de finska svartskjortorna "mustapaita" hade uppat 100.000 medlemmar och hade langt gaende planer att "marschera mot Helsingfors" pa samma satt som Musse marscherat mot Rom i okt 1922.
Inlägg #60: Postat: 2005-11-30 16:48:00
CMO
Mycket intressant, men jag funderar även på hur de skulle betraktat efterkrigstidens Sverige. Hur betraktar dagens Italienska fascister den "svenska modellen"? Jag kan tänka mig att den största ideologiska skillnaden ligger i hur man betraktar "utsatta grupper".
Showing page 3 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...