Inlägg #21: Postat: 2005-11-26 22:19:00
|
Solen |
Får säkert upprepa frågan några gånger innan jag får ett svar...Men om Lars skulle berätta lite allmänt vad han drar in klöver från och om familjeförhållanden gveve eller så
Så kanske jag kan bli klok på dej ?
|
|
Inlägg #22: Postat: 2005-11-27 18:53:00
|
Lars Nilsson |
Svar 20. Vore intressant att läsa vilka "sjuka företeelser och uppenbara galenskaper" jag företräder. Hittills har DU bara öst ovett och varit totalt utblottad när det gäller fakta och statistik. Vare sig det gäller lärarutbildning eller nationalekonomi. Det förvånar eftersom Du göra anspråk på att kunna dessa ämnen. Åtminstone bättre än mig.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2005-11-28 15:11:00
|
CMO |
16-17/ GunnarL det är väl inte nyliberalismens syn på "människan" vem är det som reducerar människan egentligen? möjligen nyliberalismens syn på arbetsmarknaden.Om du har en mer insiktsfull syn på hur arbetsmarknaden fungerar är vi idel öra.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2005-11-29 14:20:00
|
GunnarL |
22/ Lars Nilsson, Jag gjorde en kort deskriptiv jämförelse mellan keynesiansk och nyliberal ekonomisk politik, men som jag förutspådde redan i svar 17 förstod Du ingenting. Beträffande att vara ovettig så bör Du nog rannsaka Dig själv lite innan Du kastar skit på mig.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2005-11-29 14:22:00
|
GunnarL |
23/ Det kanske har undgått CMO men arbetsmarknaden består just av MÄNNISKOR. En del säljer sin arbetskraft och andra köper den. Att som nyliberalismens chefsideolog reducera de arbetslösa MÄNNISKORNA till att liknas vid "skjortor på en hylla" som skall ligga där tills arbetsköparen efterfrågar dem är uttryck för en vidrig människosyn.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2005-11-29 14:39:00
|
CMO |
25/ När argumenten tryter, skriv med stora bokstäver och beskyll motståndaren för en "vidrig människosyn". På vilket vis reduceras människorna av att man konstaterar hur en marknad fungerar? Om man slänger ner en människa från ett tiovåningshus faller han till marken samma sak händer med en sten eller ett kylskåp eftersom tyngdlagen gäller stenar såväl som människor och kylskåp. På samma sätt gäller marknadslagarna varor såväl som tjänster och arbetskraft.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2005-11-29 14:43:00
|
GunnarL |
26/ Argumenten tryter inte alls. Vad Du uppenbarligen inte förstår är att man kan påverka marknadens förutsättningar genom politiska beslut. Marknadslagarna är alltså inte några naturlagar i stil med tyngdkraften. Det är ju precis dessa två olika synsätt som skiljer keynesianismen med dess aktiva stat från nyliberalernas politk där marknaden skall reglera sig själv. Och där vissa tror att marknadens lagar är att jämställa med en naturlag.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2005-11-29 14:44:00
|
CMO |
Att människan har en massa som liksom massan hos en sten påverkas av gravitationen betyder inte att människan reduceras till en "sten". Att människan frivilligt säljer en del av sin tid till en "arbetsköpare" på en marknad som fungerar på ett visst sätt reducerar på intet vis människan. Inte heller reduceras människan av att man beskriver hur dessa lagar fungerar.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2005-11-29 14:53:00
|
GunnarL |
28/ Vitsen är att man med politiska beslut kan påverka marknadens sätt att fungera. Det är det som Du vägrar att förstå.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2005-11-29 14:58:00
|
CMO |
27/ Nej det är fel, man kan lika lite ha en välfungerande marknad utan rörlighet dvs viss arbetslöshetsom man kan upphäva tyngdlagen. Däremot kan man med på en välfungerande arbetsmarknad se till att arbetslösheten är både relativt låg och kortvarig. Man kan motverka marknadslagar och naturlagar genom politiska beslut och åtgårder men man kan inte upphäva dem. Att beskriva hur de fungerar rätt eller fel är i vilket fall som helst inte att reducera ngt människovärde.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2005-11-29 15:16:00
|
CMO |
29/Nej man kan störa marknaden och man kan försöka upphäva den, men människors grundläggande tendenser att agera på ett visst sätt i en handelsrelation påverkas inte. De "svarta marknader" som alltid uppstår i planekonomier bevisar detta. Endast med hård politisk repression och till ett högt ekonomiskt pris kan man våldföra sig på marknadslagarna.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2005-11-29 15:18:00
|
bloggeri |
Är arbetslöshet en naturlag? Arbetslöshet skapas när bolagen använder vinsterna till att köpa andra bolag för att på så sätt hålla tillväxten uppe. När köpet är klart sparkas folk, man slimmar organisationen. Inga investeringar sker, som förr när bolagen växte av egen kraft, därför inga nya jobb. Den som är emot hög arbetslöshet, måste av nödvändighet vara emot detta systemfel som råder. Men det är ju enklare skylla på politikerna som lagt av att ta ansvar nu när bolagen inte gör detta.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2005-11-29 15:22:00
|
bloggeri |
Hohohoho, nu garvar jag ihjäl mig. CMO skriver att svarta marknader bara uppstår i planekonomier. Hur står det till i huvudet? Råder planeonomi i USA? Råder planekonomi i Sydamerika? I Indonesien? Men snacka om att där finns "svarta marknader"! Var kommer CMO ifrån? Jupiter?
|
|
Inlägg #34: Postat: 2005-11-29 15:39:00
|
CMO |
Inte för att jag vill stoppa dig om du verkligen tänker garva ihjäl dig men när har jag påstått att "svarta marknader bara uppstår i planekonomier"? Jag föreslår att du lär dig läsa innantill innan du garvar ihjäl dig åt andra.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2005-11-30 01:59:00
|
Piripiri |
Ända sen Newton kom på det där med tyngdlagen har människor varit som besatta av att hitta lagar också för sociala och ekonomiska skeenden. Glöm det, det finns inga sådana lagar. Det som finns är ansvariga människor och vad som händer och sker i världen är summan av dessa människors agerande.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2005-11-30 02:00:00
|
Piripiri |
För lite drygt tvåhundra år sedan lanserade Malthus sin lag om befolkningsutveckling. När befolkningen växer snabbare än basen för dess försörjning, måste en korrektion, i form av krig eller naturkatastrof, inträffa. Ett halvsekel senare inträffade den stora hungerkatastrofen i Irland. Bortåt en miljon irländare svalt ihjäl.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2005-11-30 02:01:00
|
Piripiri |
Men denna katastrof inträffade ingalunda på grund av Malthus lag, eller i enlighet med denna eftersom denna lag lika lite som nån annan finns till i sinnevärlden. Den inträffade på grund av att alla andra grödor än potatis gick på export, och ingen bemödade sig om att efter det första tämligen lindriga nödåret, ändra på detta
|
|
Inlägg #38: Postat: 2005-11-30 02:02:00
|
Piripiri |
och på grund av att britterna, som trodde på Malthus och sina laissez-faire-idéer, tyckte att det som hände bara var i enlighet med lagarna för marknad och samhällsutveckling. Glöm alla såna lagar. De finns inte. Det är bluff och båg och chimärer, som de starka vill lura på oss för att vi ska förstå att allt är som det ska. Vilket det naturligtvis inte är.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2005-11-30 02:03:00
|
Piripiri |
Och om man nu nödvändigtvis måste ha dessa lagar för att förklara varför allt är som det är, så hitta då den lag som förklarar varför en president som Roosevelt dyker upp under den amerikanska depressionen och agerar som han gör. Var han ett brott mot lagen eller förutskickar lagen också en sån som agerar som han och enligt de idéer han stödde sig på?
|
|
Inlägg #40: Postat: 2005-11-30 08:55:00
|
El Guatusi |
Jag vill papeka att den som forst drog igang en kampanj av keynesianska atgarder aven om han inte visste det sjalv var Mussolini, som aren direkt efter Wall Street-kraschen skapade vastvarldens mest interventistiska ekonomi. Faktum ar att Mussolini kallade Roosevelts New Deal for en "amerikansk fascism".
|
|