Inlägg #1: Postat: 2005-03-30 16:28:00
|
Jan Schmidt |
Till skillnad från högern har vänstern nämligen en pågående ideoligisk debatt där såväl gamla som nya "sanningar" diskuteras ur alla tänkbara synvinklar. Lars Nilsson artikel är i sig ett lysande exempel på hur det står till med den ideologiska debatten inom högern: Den är obefintlig. Högern har inte ens några argument för det av dem så omhuldade kapitalistiska systemet, allt man kan komma med är att skälla på vänsterns för försyndelser begånga för mellan 50 och 25 år sedan.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-03-30 16:34:00
|
Jan Schmidt |
Det enda argumentet Lars Nilsson kan krysta ur sig till kapitalismens försvar är att den "brukar "förr eller senare" få "bieffekten" demokrati. Detta är för det första inte sant och för det andra piss till argument för ett ekonomiskt system som bara för tio år sedan, enligt samma höger, skulle leda till gränslös lycka åt alla.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-03-30 16:44:00
|
perlindgr |
Vänstern har inget annat än sina romantiska ideologier, men inga pratiska lösningar. Det är inget annat än något som appelerar till människor utan verklighetsförankring och realism. För övrigt finns det väldigt många på vänsterkanten som stödjer nuvarande läget i Nordkorea samt på Kuba.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-03-30 17:01:00
|
Jan Schmidt |
Jag sover alldeles utmärkt, tackar som frågar, och ännu bättre blir min sömn av artiklar som Lars Nilssons, för sådana bevisar att högern blivit intellektuellt förslöade av att ha "vunnit" kampen mot kapitalismen. I stället för att vässa argumenten inför nästa ideologiska strid, ägnar man sig åt försoffat kollektivrunkande till självförhärligande texter av Johan Norberg och Johnny Munkhammar fniss.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-03-30 17:04:00
|
Jan Schmidt |
Att tro att vad gamla kommunistkoryféer hävde ur sig i rödvinsfyllan och villan på 70- och 80-talen skulle ha någon som heslt signifikans för vänstern i dessa dagar, att tro att en socialdemokratisk statsminisers grodor 1987 skulle göra någon som helst inverkan på vänsterns ideologiska debatt år 2005, det är så dumt att det bara är högern som skulle kunna komma på det...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-03-30 17:06:00
|
Jan Schmidt |
Nej, det gör det inte! Det finns några stycken. Och f ö, även om man uttalar sitt stöd för Kuba, i förhållande till USA t ex, så behöver det inte innebära att stödet är okritiskt. Och ett stöd till Kuba behöver inte innebära att man inte kan delta i en ideologisk debatt inom vänstern.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-03-30 17:07:00
|
Lars Nilsson |
Och var pågår vänsterns ideologiska debatt någonstans? Där man prövar nya och gamla sanningar? Eller JS kanske menar att tokfeminism och krav på lägre tillväxt, friår och liknande är exempel på vänsterns levande och nyskapande debatt.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-03-30 17:08:00
|
Jan Schmidt |
Jag förstår ju att du och Lars Nilsson inte har en aning om vad ni pratar om, för jag antar att ni inte läser vänstertidningar, eller tar del av vänsterdebatten i någon annan form än i TV 3s nyheter. Men varför uttal er om något som ni inte vet något om? Och varför inte öda era intelluktella krafter på att föra en ideologisk debatt inom högern i stället? Tro mig, ni kommer att behöva den...
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-03-30 17:10:00
|
Jan Schmidt |
Det blev lite förvirrat där. Svar 6 och 8 är på perlindgr svar 3.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-03-30 17:11:00
|
Jan Schmidt |
Svar /. Som sagt, Lars Nilsson, jag förstår att du inte har en aning om vad du pratar om, men varför då öppna käften?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-03-30 17:13:00
|
Lars Nilsson |
Senast vänsterpartiet skulle pröva någon gammal sanning behandlingen av de sk Kirunasvenskarna slutade det i ingenting. Inte ens ett anständigt brev till de efterlevande kunde man formulera. Och den "vetenskapliga" utvärderingen slutade i att flera hoppade av. Nytänkandet med kommunist Ohly vid rodret ger jag inte mycket för. Men det gör väl JS
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-03-30 17:17:00
|
Lars Nilsson |
Svar 10. Så skall det låta JS. Be meningsmotståndare hålla käften. Det är rätta vänstertakter. Nackskott nästa?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-03-30 17:23:00
|
Jan Schmidt |
Svar 7, forts: Du skulle förmodligen inte känna igen en ideoligisk debatt om den så satte sig på näsan på dig. Men eftersom högerns egna ideologiska frontgarde tycks utgöras av sådana intellektuella giganter som Bo Södersten, Ulf Nilsson och fniss Johnny Munkhammar, har jag full förståelse för att det är så...
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-03-30 17:27:00
|
Jan Schmidt |
Svar 10: Tänk, jag visste att det där skulle komma! Men jag bjöd på det. Om inte annat så visar det än tydligare din brist på relevanta argument och din intellektuella nivå. F ö bad jag dig inte hålla käften, jag frågade varför du brydde dig om att öppna den när du ändå inte hade något att säga.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-03-30 17:33:00
|
Jan Schmidt |
Dessutom, Lars Nilsson, vill du diskutera vänsterpartiet, då ska du använda dig av bgreppet "vänsterpartiet". Inte "vänstern" i största allmänhet, för "vänstern" är så mycket mer än vänsterpartiet. Och tänk om någon från höger någon gång kunde komma med något argument mot vänstern som inte är minst tio år gammalt...
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-03-30 17:34:00
|
Jan Schmidt |
Jag måste säga att de svar som Lars Nilsson och perlindgr hittills har presterat på mina kommentarer bevisar mina teser bättre än vad jag kunde göra själv!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-03-30 18:08:00
|
AmerikaMike |
Give me a f-ing break den intelligenta vänsterdebatt som förekommer om man läser "etc" lyssnar på v eller läser Naomi Kleins artiklar i AB t.ex. Består till största delen av slagord klyschor och barnsligt förenklade resonemang typ: "De elaka multinationella företagen kapitalisterna/i-länderna etc har för mycket pengar och det har de för att de stulit frånde fattiga"
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-03-30 18:14:00
|
AmerikaMike |
F.ö ägnar de sig åt att tävla om vem som kan hitta flest fel på USA och dyrkar följdaktligen helt okritiskt ljushuvuden och patologiska lögnare som Michael Moore och Noam Chomsky. Chomsky hyllas för sin "skarpa analys" som går ut på att USA är värre än nazityskland samtidigt som vänsternissarna hyllar islamistiska fascister enbart för att de delar deras patologiska USA hat.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-03-31 08:29:00
|
Thomas L. Aabo |
Lustigt att JS använder ordet "intellektuell" så ofta, det är ju just sådana som saknas inom vänstern.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-03-31 14:48:00
|
perlindgr |
Svar till 6:
Några eller många gör det samma. Jag har träffat fler än en och det är för många redan där. Jag förstår inte att vänsterpartister som inte gillar Kuba inte tar öppet avstånd från dessa individer. Sällan om någonsin har man hört ett tydligt avståndstagande från de orättvisorna som präglar det kubanska samhället.
|
|