Inlägg #1: Postat: 2005-03-03 16:49:00
|
Jan E |
Det verkar lite som att övningen bara RÅKADE bli en lyckträff, dvs din granne tog för sig och var klok nog att skydda sig och du råkade vara sugen. Skillnaden mellan succé och fiasko tycks för mig vara hårfin. Jag tycker att frågorna är viktiga för att förstå din inställning till tillfälligt sex.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-03-03 16:49:00
|
Jan E |
Även om du accepterade och t o m gillade det oväntade sexet mitt i natten så tycker åtminstone jag att din granne gjorde sig skyldig till ett övergrepp, åtminstone med ledning av de knapphändiga uppgifter om händelsen som du har återgivit. Jag hade aldrig behandlat en kvinna så vårdslöst. För mig är närhet och ögonkontakt en självklarhet.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-03-03 17:05:00
|
Fafner |
Antingen så accepterar man samtycke vilket kan ske även om man inte har full kolla på läget eller så kräver man informerat samtycke och då krävs det att man vet vad man sysslar med. Ej fyllesex med andra ord. Är du Jan E, redo att förbjuda samtyckande sex mellan vuxna?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-03-03 17:18:00
|
AmerikaMike |
Nej då, vår lille fullblodsbyråkrat vill bara ha skriftliga samlagskontrakt iförväg ifyllda på blankett 69b, bevittnade, notariserade och inlämnade i till länstyrelsen. Usch nu raljerar jag visst igen...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-03-03 17:53:00
|
Jan E |
Svar 3: Läs i min förra tråd så får du svar. Svar 4: Hm, har visst hört det förut. Kan du inte variera dig lite?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-03-03 17:56:00
|
Jan E |
Men herrarna får ursäkta, just i denna fråga vill jag helst ha svar från Anna.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-03-03 19:38:00
|
Fafner |
5: Finner inga svar fullständiga nog i den tråden. Anna har nog plats att svara om hon nu vill det. Så förklara dig nu på hur du ser på vanlig samt informerat samtycke och vad du anser bör krävas för att det skall vara lagligt att ha sex med någon.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-03-03 20:30:00
|
Jan E |
Fafner, jag får visst ta det här grundligt med dig. Anna beskriver en situation som inte många kvinnor, föreställer jag mig, skulle beskriva så sorglöst, för att inte säga lättsinnigt, som Anna. Att vara helt borta och vakna mitt i natten i grannens säng med grannen i sig kanske inte är så där väldigt vanligt.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-03-03 20:32:00
|
Jan E |
forts. Det kan ju vara så att det fanns en outtalad ök mellan Anna o grannen om att detta gick för sig – och då är det ju helt ok – men det framgår inte av hennes berättelse. Och det är därför jag vill veta mer. Det normala är ju att vuxna människor idkar sex TILLSAMMANS, nyktra eller berusade, inte när den ena parten befinner sig i en annan värld. I detta fall som slutade lyckligt kan man ju tala om samtycke i efterhand, men man får nog säga att beteendet är lite riskabelt.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-03-03 21:01:00
|
Fafner |
Du anser m.a,o att vanligt samtycke är det som krävs, inte informerat samtycke. Om man är så redig att man under t.ex. grov fylla själv väljer med egna ord att ha sex med någon så är det ok även om man inte riktigt har pelj på eventuella konsekvenser denna sexualakt kan få?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-03-03 21:42:00
|
Jan E |
Självklart, vuxna människor måste ta ansvar för sina handlingar, men som alltid när det är fylla med i bilden så ökar risken att den ena parten, dvs oftast kvinnan, blir utnyttjad. Hon kan först ha grovflörtat och och mer eller mindre inviterat till sex, något som den andra parten, dvs oftast mannen, helt tagit fasta på och släppt alla fördämningar utan att reflektera närmare.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-03-03 21:43:00
|
Jan E |
Det jag menar är att man måste som man vara varsam och lyhörd. Inte lätt alltid, det medges, men det gäller att reflektera, att besinna sig. Jag har själv befunnit mig i såna situationer; banan ligger öppen, det är bara att slå in bollen, men så har jag i sista stund känt att något är fel och i stället låtit förnuftet ta över. Och jag har mötts med en enorm respekt efteråt. Ja, det låter präktigt, jag vet, men så funkar jag.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-03-03 22:05:00
|
Fafner |
Var och en får ha sin egen moral och så långt är allt väl. Det är när folk vill använda denna moral för att tala om för mig om jag får ha sex på fyllan eller inte som jag börjar bli lite kritisk. Så vad exakt är det du vill åstakomma? Du skriver att speciellt kvinnor är i riskzonen, resonemang som dessa skapar offer roller, det är attityder som gör folk till offer i fall som dessa. Anna har en sund attityd som inte är offerbaserad och det är bra, de andra har sig själva att skylla.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-03-03 22:09:00
|
Fafner |
Du kan inte ha det på flera sätt samtidigt. Antingen så köper du konceptet med att kräva informerat samtycke och skriver in det i lagen eller så lägger man helt enkelt ner den iden. Hur vill du ha det?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-03-03 23:06:00
|
Lena Katharina |
Fafner, vad är du ute efter? Problemet med män som våldtar kvinnor är betydligt större än problemet med kvinnor som våldtar män, alltså är speciellt kvinnor i riskzonen. Det är inte resonemangen som skapar offren, det är våldsmänniskorna som skapar offer. Sen, vadå antingen eller? Som med allt annat i livet är även samlaget en fråga om kommunikation och samförstånd. Det blir rentav löjligt när den frågan ställs på sin spets på det sätt som du gör.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-03-03 23:29:00
|
Fafner |
Om vi pratar om våldtäkt i dess sanna bemärkelse och inte dagens urvattnade mening så pratar du om något helt annat än fyllesex. Orelevant m.a.o. Att vi gör barn och kvinnor till offer är dock ett faktum. Om en person mår riktigt dåligt över fyllesex medan en person som Anna inte mår dåligt alls så beror det på att de har olika uppfattningar om sex .
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-03-03 23:30:00
|
Fafner |
Den sexfientliga inställningen leder till att folk mår dåligt över saker de inte borde och blir offer. De anmäler och mår dåligt över något som egentligen inte var så märkvärdigt. Om man vill MORALISERA över fyllesex så är ju det roande och allt men vad vill ni konkret göra med lagarna? Du verkar ogilla konkreta saker och problemet med detta är när man får lagar som man kan tolka lite hur som helst.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-03-03 23:32:00
|
Fafner |
Man inser sällan hur allvarligt detta är och man saknar sällan rättsäkerhet förrän man behöver den själv. Man bör inte resonera som så att "om man är kvinna behöver jag inte rättsäkerthet för jag blir inte åtalad för våldtäkt" eller som man helt enkelt hålla sig undan kvinnor. Lär er av historien, alla misstag ni gör har redan gjorts innan och resultaten har varit skrämmande.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-03-03 23:49:00
|
Anna Ekelund |
Nej.Om han inte haft skydd hade inte inneburit våldtäkt, eller ens sexuellt utnyttjande. Det är inte enbart mannens ansvar att se till att skydda sig. Vänd på saken. Tänk om han inte använt skydd, varit frisk, men JAG hade haft hiv. Då hade det varit min skyldighet att informera honom. Hade jag kunnat skylla på fylla?
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-03-03 23:55:00
|
Anna Ekelund |
Kvinnor bär samma ansvar som män. När är det dags att inse det? När tar vi äntligen steget mot jämställdhet? På riktigt.
Jag hann inte svara dig tidigare, har varit i Vetlanda hela dagen. Vetlanda. Kom just hem. Att avkräva svar som du gör tyder på dålig inlevelseförmåga, eller fantasi, Jan E. Trodde att du var psykiskt vigare än så.
|
|