Inlägg #61: Postat: 2005-03-04 12:48:00
|
Lena Katharina |
crypto: Ja vad tror du? Såg du inte smilysen?
|
|
Inlägg #62: Postat: 2005-03-04 12:51:00
|
Fafner |
Alright, dags att dra vidare. Summering : Kan man vid tillfället ge samtycke på är det som krävs, om man sen glömmer det eller inte spelar ingen större roll. Att detta sedan lämnar dörren öppen för pedofilipositiva åsikter är en annan fråga men skall vi kräva informerat samtycke så får man helt enkelt förbjuda fyllesex och hur många är redo att göra det?
|
|
Inlägg #63: Postat: 2005-03-04 13:51:00
|
Jan E |
Svar 58: OK Anna, men så uttryckte du dig ta mig fan inte i artikeln, därav min begäran om förtydligande. Den tysta ök som tydligen fanns mellan er nämns inte. För mig är ”helt borta” antingen död eller medvetslöshet. För en del av dina mindre nogräknade ryggdunkare tycks din artikel ha blivit en bekräftelse på deras machoinställning ”dunka först – fråga sen”.
|
|
Inlägg #64: Postat: 2005-03-04 14:13:00
|
AmerikaMike |
Jan E "För en del av dina mindre nogräknade ryggdunkare tycks din artikel ha blivit en bekräftelse på deras machoinställning ”dunka först – fråga sen”. Tala ur skägget, vem är det du syftar på med dina insinuationer om att de skulle vara beredda att begå övergrepp?
|
|
Inlägg #65: Postat: 2005-03-04 14:34:00
|
Biff |
Själv tycker jag det framgick ganska solklart att Anna inte var medvetslös. Det var ju liksom hela poängen med artikeln, att man faktiskt kan vara rätt kalasfull utan att omgivningen märker det. Enligt min erfarenhet är det nästan omöjligt att avgöra hur full en kvinna är. Till skillnad från män så försöker de ofta hålla sig i skinnet trots att de är aspackade. Ett teckan är dock att tjejer som inte ojar sig över att behöva kissa utomhus är rätt runda om fötterna.
|
|
Inlägg #66: Postat: 2005-03-04 15:01:00
|
Anna Ekelund |
Tack Biff. Vissa kan läsa innantill bättre än andra. Mitt minne var "helt borta" men inte jag.
|
|
Inlägg #67: Postat: 2005-03-04 15:21:00
|
tomster |
The point of the story är ju helt enkelt att bara för att man inte minns de senaste tio minuterna betyder inte det att man var medvetslös. Man kan mycket väl gå runt och inleda relationer och samlag som man sen inte minns. Detta gäller ju båda parter på fyllan. Om två vuxna på fyllan har sex och ingen av dem minns dagen efter hur det gick till eller varför... har ett övergrepp begåtts då?
|
|
Inlägg #68: Postat: 2005-03-04 15:25:00
|
tomster |
Egentligen borde vi antingen införa ett hårdare samtyckeskrav ALTERNATIVT göra fyllan till en total frizon där vi inte kan avkräva ansvar för handlingar etc. För alkohol sänker ju ens omdöme... hur ska man då kunna bedöma om en kvinna är med eller inte på det? Med nedsatt omdöme? Alla våra lagar kräver rationella människor, fyllon är det inte, varken kvinnliga eller manliga sådana.
|
|
Inlägg #69: Postat: 2005-03-04 15:27:00
|
tomster |
Sen måste jag säga att Lena Katerina ballade ur helt när hon i en diskussion om frivilligt sex på fyllan och en diskussion om kvinnors offerroll de kan vara offer, men de ÄR inte offer börjar ta upp rena våldtäktssituationer. Kukar i halsen, sydda analer, ätande av spyor. Obehagligt, men har det med omdömeslös fyllesex eller riktiga våldtäkter att göra? Vi pratar om, upplever jag, situationen där en av parterna ärligt inte anser att nåt övergrepp skett.
|
|
Inlägg #70: Postat: 2005-03-04 15:30:00
|
tomster |
Tvingar man någon att äta en spya, då är det fel och ett övergrepp. För att återkoppla till hockeyskandalen: när hon vaknade till, varför kan hon inte i det läget, utan strings attached, säga "Geez, var är jag? Hur hamnade jag här?" och så säger killarna "Oj, hej, du är på vårt hotellrum och knullar med oss, minns du det?" och så säger hon "Nej, det gör jag verkligen inte... oj, det här känns lite jobbigt."
|
|
Inlägg #71: Postat: 2005-03-04 15:35:00
|
tomster |
"Oj, det var inte bra. Vi tar en paus, hämtar nåt att dricka vatten t.ex. och så lugnar vi ner oss allihop och pratar om det här." Kan detta bero på att tjejer antar att de blir våldtagna och att männen som de är med är brutes som kommer göra värre saker? Varför kan vi inte prata med varandra? Varför kan tjejer få gehör för att de mår dåligt om de gör det av ett tillfälligt sex utan att ett övergrepp behöver ha skett? Är detta "tjejers" fel? Nej. Vårt fel, allihop.
|
|
Inlägg #72: Postat: 2005-03-04 15:56:00
|
Lena Katharina |
Ja, jag svävade ut eftersom jag blev en smula upprörd under diskussionens gång. Men, till mitt försvar: jag hade varit på födelsedagsfest och var rätt yr i hatten:
|
|
Inlägg #73: Postat: 2005-03-04 16:48:00
|
Fafner |
Man borde slopa kravet på informerat samtycke helt och hållet. Inte nog med att det sätts ur spel under fyllesex, det uppfylls sällan i verkliga livet heller. Samtycker man till handlingen så är det lagligt, har man sex med en person som inte samtycker eller som är medvetslös så är det inte lagligt. Svårare än så behöver det inte vara. Sex är knappast mer skadligt på fyllan är det är normalt sett ur psykologisk synpunkt så därför finns det ingen anledning att förbjuda det.
|
|