|
Inlägg #141: Postat: 2003-04-16 16:05:00
|
|
Michael Bärlin |
Du menade att anledningen till att barnen tyr sig till mamman i första hand är socialt betingad, och att spädisar skulle försöka amma från sina pappor eller andra släktingar om de fick tillfälle. Jag menar att det är en biologisk reflex, som inte beror på könsroller - könsrollerna beror på reflexer av denna typ. Som bas för mitt påstående är det faktum att jag inte kunde lura min dotter att försöka amma från mig även om jag försökte.
|
| |
|
Inlägg #142: Postat: 2003-04-16 16:05:00
|
|
Josefine |
Självklart varierar det, det finns fam med bara en far mor död, el stuckit två fäder, två mödrar osv osv. Teorier är inte lag, men vi måste ju kunna tala generellt. Jag hävdar att barn generellt är moderns ansvar, fysiskt, emotionellt. finns bra mkt mer ensamstående mödrar än fäder, så vi får nog lägga till ekonomiskt. Men självklart finns undantag!
|
| |
|
Inlägg #143: Postat: 2003-04-16 16:06:00
|
|
Michael B |
Och då talar jag om de allra första dagarna.
|
| |
|
Inlägg #144: Postat: 2003-04-16 16:07:00
|
|
Josefine |
vad man än hävdar finns det alltid nån som kommer ropa "nähä så är det faktiskt inte för mig." Nä kanske inte. Jag kan inte göra självupplevda erf. till teori. jag kan bara se generella drag, annars kan du o ja ha en privat disk om våra liv, men det kallar inte jag debatt. Det kallar jag snarare vänskap.
|
| |
|
Inlägg #145: Postat: 2003-04-16 16:07:00
|
|
Michael B |
Jag menar att jag inte känner mig oviktig pga detta, utan ser fördelar i att vi har olika roller att fylla.
|
| |
|
Inlägg #146: Postat: 2003-04-16 16:08:00
|
|
Michael Bärlin |
Well, om det finns fall som inte stämmer överens med teorin, är det verkligheten eller teorin som brister?
|
| |
|
Inlägg #147: Postat: 2003-04-16 16:10:00
|
|
Josefine Alvunger |
barn som ligger på en varm kropp o är hungriga él lessna kommer automatiskt knö sig mot den plats där bröst finns/skulle funnits. ett barn "känner" inte om det är en man el kvinna den ligger på.
|
| |
|
Inlägg #148: Postat: 2003-04-16 16:10:00
|
|
Josefine |
Däremot kan ett moderspräglat barn självklart känna igen sin moders doft, likväl som det märker att det inte är moderns kropp den ligger på. På så vis håller jag med dig i att din dotter inte "lurades". Men min ursprungspoäng var ju att om kvinnor inte bröstammar kan barnet präglas på antingen mor el far den första tiden. När barnet växer lär det sig att känna igen fler, som jag är säker på att din dotter med tiden gjorde med dig. ?
|
| |
|
Inlägg #149: Postat: 2003-04-16 16:11:00
|
|
Michael Bärlin |
Det är ibland tröttsamt att lyssna på verklighetsfrämmande påståenden som framläggs med stor självsäkerhet. Åsikter om hur det BORDE vara är en sak, fakta om hur det faktiskt är, är en annan.
|
| |
|
Inlägg #150: Postat: 2003-04-16 16:13:00
|
|
Michael Bärlin |
Vi pratar visst lite i munnen på varandra :- Jag tror att barnen blir moderspräglade redan under havandeskapet, och därför får vi acceptera en rollfördelning eller övergå till konstgjort havandeskap.
|
| |
|
Inlägg #151: Postat: 2003-04-16 16:14:00
|
|
Josefine |
det är inget fel i att upprätta sina relationer/föräldraskap efter olika roller att fylla, det avgör man själv. Men man skall inte göra det bara för att "det borde vara så". Alltså: för mig känns det naturligt att inte bröstamma av många olika skäl. Det har inget att göra med dig, el modern till dina barn.
|
| |
|
Inlägg #152: Postat: 2003-04-16 16:14:00
|
|
Michael Bärlin |
Det självklart att pappor kan få en lika bra kontakt med barnen som mammorna, men inte på samma sätt, inte på samma gång.
|
| |
|
Inlägg #153: Postat: 2003-04-16 16:15:00
|
|
Josefine |
Det har att göra med att jag inte vill vara ett 24hs mjölkkolli där barnet är beroende av mig o att jag är hemma för att mata det. Nappmatning ger frihet, plus en chans för fadern att få den närheten, möjlighet att vara hemma. Många män skyller på "det går inte att vara hemma första tiden, då måste mamman vara det för hon ammar"
|
| |
|
Inlägg #154: Postat: 2003-04-16 16:15:00
|
|
Josefine |
Sen är de aldrig hemma, el tar en månad på sommaren. Om man nappmatar, tar man död på det skälet. sen kan man ha andra skäl t ex ekonomiska. Men om moderskap slutar vara en karriärskiller för kvinnor det är det inte för män så kan vi förhoppningsvis komma ikapp på det ekonomiska planet oxå..Ser du inte min jämställda utopi klarna? : Jag talar inte av illvilja.
|
| |
|
Inlägg #155: Postat: 2003-04-16 16:16:00
|
|
Michael Bärlin |
Visst, rollfödelning avgör man själv - men om man väljer den rollfördelning som rent biologiskt är lättast, är det då ett förtryck under socialt skapade könsroller?
|
| |
|
Inlägg #156: Postat: 2003-04-16 16:18:00
|
|
Michael Bärlin |
Jag är, precis som du, för det fria valet. Jag menar bara att det inte nödvändigtvis är fel eller tecken på ett förtryck om man väljer "traditionella" roller.
|
| |
|
Inlägg #157: Postat: 2003-04-16 16:18:00
|
|
Joseifine |
Ok, det tror du, det tror inte jag. Ett bevis på det är adopterade barn, som inte verkar lida men av att inte deras biologiska moder är där.Rent fysiskt. Däremot kan de lida senare i livet, men det av helt andra skäl, en rotlöshet etc. jag tycker det är farligt att bara konstatera "barn blir moderspräglade" inte i sin renaste form.
|
| |
|
Inlägg #158: Postat: 2003-04-16 16:19:00
|
|
Josefine |
men i dess förlängning ser vi konsekvenserna i samhället. Fäder som inte tar/vill/får ansvar över sina barn. jag har hört många män tala om ett utanförskap under graviditet o amningsperiod, att de inte känner sig som fäder förrän barnen kan tala i princip. Mkt trist.. o inte alls "naturligt".
|
| |
|
Inlägg #159: Postat: 2003-04-16 16:19:00
|
|
Biff |
Blir inte barnet moderspräglat när det ligger i mammas mage då?
|
| |
|
Inlägg #160: Postat: 2003-04-16 16:21:00
|
|
Josefine |
Nej sant Michael. Man behöver inte hojta förtryck varje gång en kvinna vill vara hemma med sitt barn. Men det farliga är som sagt när ett beteende anses så "naturligt" så det blir "fel" att inte välja det alt. Har du märkt hur mkt jag fått försvara ett beslut om nappmatning för dig o andra, hur mkt tankar o känslor det river upp? Där är ett bevis på hur mkt det upprör när någon inte väljer det traditionella.
|
| |