|
Inlägg #81: Postat: 2003-04-15 17:51:00
|
|
JoeHill |
Human bröstmjölk innehåller en hel del mänskliga tillväxthormon samt neurostimulitia. Om den ersättningsmjölk som är industriframtagen skulle innehålla samma sak skulle ingen ha råd med den.
|
| |
|
Inlägg #82: Postat: 2003-04-15 18:01:00
|
|
Biff |
Och om något ska vara naturligt så är det väl att matas vid bröstet! Där kan inte ens Queerteoretikerna komma och säga något.
|
| |
|
Inlägg #83: Postat: 2003-04-15 18:10:00
|
|
Josefine Alvunger |
naturligt? det används som vore det lag. känns nåt obekvämt, åberopa stora naturen, med den stora planen. är nåt "naturligt" så är det väl för i helsicke att ett barn kan bli omhändertaget av mor o far. jag tänker inte begränsa mig, mitt barn, el blivande far genom att göra mig o mina bröst oumbärliga. bröstammar jag inte, är jag dessutom fri att komma ut i karriären snabbt, o på så vis slipper ni en feminist som skyller karriärbortfall på mammaledighet o det vore väl göttigt?
|
| |
|
Inlägg #84: Postat: 2003-04-15 18:17:00
|
|
Michael Bärlin |
Josefin, läs gärna svar 7176 igen: Hur stämmer det överens med din verklighetsbild? Jag undrar lite över var din info kommer ifrån.
|
| |
|
Inlägg #85: Postat: 2003-04-15 18:30:00
|
|
Biff |
Naturen är lag. Att ge småbarn konstgjort bröstmjölk känns lika nyttigt som att göra bröst med silicon. Men vi kan ju alltid genmanipulera fram en extramamma som är fylld med mjölk. Obs! Kan även fås i jordgubbssmak.
|
| |
|
Inlägg #86: Postat: 2003-04-15 18:47:00
|
|
Josefine alvunger |
ingen har pratat om konstgjord mjölk. förutom biff o joehill då. man kan nappmata med bröstmjölk, finns bröstpumpar. nu måste jag dra. hej på ett tag-
|
| |
|
Inlägg #87: Postat: 2003-04-15 18:53:00
|
|
Michael Bärlin |
Det var ju synd - när fakta inte passar teorin tog diskussionen slut... varför är jag inte förvånad över att jag inte fick något svar?
|
| |
|
Inlägg #88: Postat: 2003-04-15 20:16:00
|
|
Jones |
Och varför ingen kommentar från josefin ang. JoeHills undran om källa för två-könade födslar, eller ang. hans faktiska egna källa som motsäger hennes egna?
|
| |
|
Inlägg #89: Postat: 2003-04-15 20:17:00
|
|
Jones |
Jag vet inte riktigt vad jag skall tro om henne, ena stunden svarar hon väldigt vetenskapligt och välgrundat och lugnt, medan hon andra gånger slänger ur sig saker som tycks vara tagna ur "101 fördomar och ogrundade teorier". Jaja, bäst är väl att inte bedömma någon efter att ha läst lite vad hon skrivit online utan helt enkelt tro att hon är en trevlig människa.
|
| |
|
Inlägg #90: Postat: 2003-04-15 20:58:00
|
|
Biff |
Kvinnor du vet... hihi!
|
| |
|
Inlägg #91: Postat: 2003-04-16 07:47:00
|
|
Katta |
Fy fan rent ut sagt, vilka svin ni är. Vilka tror ni att ni är? Ni har inte ett skit med att göra om JA ammar eller inte ammar sina barn. Jag har läst igenom alla inlägg och jag kan inte finna ett av det ni skrivit som är konstruktivt, ni bara öser en djävla massa dynga över skribenten. Fy fan...
|
| |
|
Inlägg #92: Postat: 2003-04-16 08:58:00
|
|
Michael Bärlin |
Jag kan faktiskt inte se att jag har öst ett enda gram dynga. Du däremot Katta, verkar ha ett uselt morgonhumör.
|
| |
|
Inlägg #93: Postat: 2003-04-16 09:14:00
|
|
Josefine alvunger |
Hej Michael.. ja det var ju synd att jag gick. Märkte någon att jag satt närmare tre timmar o svarade? Jag är lessen, men jag har faktiskt inte tid att svara alla, allt till 100. Därför blir det som Jones påpekar, att jag växlar i mina svar rätt hårt.
|
| |
|
Inlägg #94: Postat: 2003-04-16 09:35:00
|
|
Per H Svar på 86 |
Napåpar och Bröstpumpar är moderna påfund som kommit till i vår civilisation. De har inte alltid funnits, Bara för att man idag KAN ge mjölk på annat sätt än genom bröstet, så behghöver inte detta vara en social konstruktion.
|
| |
|
Inlägg #95: Postat: 2003-04-16 09:41:00
|
|
Per H Svar på Katta 91 |
Newsflash: Vi DISKUTERAR. Män får diskutera med kvinnor. Det är inte mer synd om den ena eller andra sidan. Du, däremot, tillför inte diskussionen ett dyft. Tack och godnatt.
|
| |
|
Inlägg #96: Postat: 2003-04-16 10:20:00
|
|
Josefine Alvunger |
Sant Per. Min poäng är, att eftersom det idag finns alternativ som är fullvärdiga nu menar jag inte konstgjord mjölk så finns det ingen anledning att förneka kvinnor rätten att inte vilja bröstamma. Mina skäl har jag förklarat innan. Andra kvinnor kan ha andra skäl, t ex smärta, el att de inte kan helt enkelt. Det viktiga är att detta skall beslutas mellan föräldrarna, o inte läggas skuldkänslor på.
|
| |
|
Inlägg #97: Postat: 2003-04-16 10:21:00
|
|
Josefine |
Kvinnor som vill bröstamma ska såklart göra det, men de ska ha i åtanke anser jag att det innebär att fysiskt bindande 24/7 i ca 6 mån-1 år där modern är oumbärlig bara i egenskap av bröst. Bröstammar hon inte, är det fritt fram för fadern att vara hemma när som helst.
|
| |
|
Inlägg #98: Postat: 2003-04-16 10:27:00
|
|
Per H |
Vår civilisation kan rämna. Plötsligt kan vi stå där med djurhudar och helt utan moderna hjälpmedel igen. och då måste vi acceptera den sociala konstruktionen att mamman bröstföder sitt barn. civilisationen är inte naturen.
|
| |
|
Inlägg #99: Postat: 2003-04-16 10:28:00
|
|
Kalle G |
Hej igen, drog mig ur igår, hängde inte med i svängarna. Tänkte bara komma med en slut?replik till Svar 49. När jag frågar "Vad ska vi göra?" 45 så är det inte vårt förhållande jag tänker på, utan situationen som du beskriver i allmänhet. Sedan funkar ju inte dina "älskade feministiska glasögon" så bra som du tror, eftersom problem med missförstånd uppstår ju alltid, vare sig vi agerar enligt våra könsroller, eller tvärtom.
|
| |
|
Inlägg #100: Postat: 2003-04-16 10:32:00
|
|
Josefijne Alvunger |
Ja per.. det är möjligt. men fram till den dagen finns det väl ingen anledning att tvinga kvinnor in i något de inte vill göra? Dessutom öppnar det upp för den viktiga fadersrollen, om inte modern är primär de första åren.
|
| |