Män och mjukhet

Showing page 1 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Inlägg #1: Postat: 2003-04-15 14:37:00
Kalle G
Men du, pröva att leva ditt eget liv någon gång, gör det som DU tycker är kul istället för att lägga ansvaret för ditt välbefinnande i någon annans händer, samtidigt som du försöker göra om honom till något som passar dina syften.
Inlägg #2: Postat: 2003-04-15 14:37:00
Kalle
Du läser en bok, och trots att du själv inser att det finns korn av sanning i påståendena såskrattar åt det "pseudovetenskapliga skräpet". Varför då? För att det skär sig mot din "genusvetenskap" som du lagt så mycket energi på?
Inlägg #3: Postat: 2003-04-15 14:43:00
Biff
Josefine tycker det är konstigt att hon tycker hennes kille är konstig. "En hustru ägnar hela sitt liv åt att plocka bort mannens brister. när hon efter många år lyckas, säger hon: Du är inte mannen jag gifte mig med!"
Inlägg #4: Postat: 2003-04-15 15:46:00
Josefine alvunger
Absurt. Jag vill inte alls förändra honom, inte ett smack. Inte mig själv heller. Däremot önskar jag att vi kunde förstå varandra bättre ibland, liksom jag önskar att alla människor kunde. Att det skall vara så svårt att läsa innantill? Jag förstår det verkligen inte. Min artikel handlar om könsroller. Igen: könsroller.
Inlägg #5: Postat: 2003-04-15 15:57:00
Kalle G
Så du vill inte förändra honom utan bara förstå honom? Då har jag ett tips: Om du pressar honom så att han blir förbannad, om han vill vara ifred en stund, låt honom då vara ifred en stund! Bli inte ännu mer närgången, och försök krypa ännu mer under skinnet på honom för att ta reda på vad som är fel. Om han säger att han vill vara ifred en stund så är det förmodligen just precis vad han vill!
Inlägg #6: Postat: 2003-04-15 16:04:00
Kalle G
Men om du inte vill förändra honom, varför pressar du honom då? Vad vill du uppnå när du säger att han inte är tillräckligt engagerad, när du ställer krav på hur mycket han ska känna för dig?
Inlägg #7: Postat: 2003-04-15 16:08:00
Josefine alvunger
haha, tack för tipset. Märker att du åxå läst "Män är från Mars..." o jag står för att det är pseudovetenskapligt skräp, värsta skit jag läst. Det enda som gör det "sant" är att han tar upp hur vi uppfostrats att bete oss. Det är dock inget att eftersträva. Skulle hellre dö än att vara ihop med en sådan grottman.
Inlägg #8: Postat: 2003-04-15 16:08:00
Josefine alvunger
Behöver inga förhållandetips. Jag valde att använda mig av mitt privatliv för att illustrera könsrollernas svårigheter på nära håll, alltså vilka missförstånd de medför i vardagen. Ta dig en titt under andra trådar, där Magnus och Per H tävlar i vem som kan driva mest med mjukhomos. De kämpar med näbbar o klor för att försvara sin "manlighet", den jag precis ansatt när jag synliggör dess konstruktion. Klart som korvspad.Jag älskar att ha rätt.
Inlägg #9: Postat: 2003-04-15 16:13:00
Michael Bärlin
Det är lätt att ha rätt när man definierar "fel" som "säger emot mig"...
Inlägg #10: Postat: 2003-04-15 16:14:00
Michael Bärlin
Med den definitionen har jag också alltid rätt! I LOVE it!
Inlägg #11: Postat: 2003-04-15 16:19:00
Kalle G
Jag är ledsen men du har fel, Josefine. Jag har inte läst boken ;-
Inlägg #12: Postat: 2003-04-15 16:20:00
Per H svar på 8
HA, mjukhomos? Vem satte det epitietet? inte jag. Du, Josefine! Jag vet inte var du läser in att jag kämpar med näbbar och klor för att försvara min manlighet. Jag är den jag vill vara. Och så kommer Marie H och säger att din artikel definierar en ny manlighet. Det är ju ganska roligt. Du beskriver ju bara din snubbe.
Inlägg #13: Postat: 2003-04-15 16:21:00
Josefine Alvunger
Nu har jag inte sagt att Magnus o per H har "fel" helt enkelt eftersom de inte framlagt några direkta åsikter o teorier. Men jag ser ju att jag "har rätt" i könsrollsmönster o heteronormativitet när de tävlar i vem som kan driva mest med homos, o därav framstå som mest hetero. "höhö"*ryggdunk*"höhö".
Inlägg #14: Postat: 2003-04-15 16:22:00
Josefine Alvunger
Har du kollat under andra artiklar jag skrivit? Jag har lagt mer tid än de flesta skribenter här på att diskutera o bemöta, o det om något borde vara bevis på att jag är villig att inse att jag har fel o andra rätt. Skall vara ärlig o erkänna att jag börjar tröttna. Folk verkar tro att man kan vräka ur sig vad som helst, bara för att de gömmer sig bakom anonymitet. Har fått pers. mail fr vissa. Det respekterar jag.
Inlägg #15: Postat: 2003-04-15 16:24:00
Per H
Män kan vara förtjusta i varandra utan att vara homos. Det är sant. Du tolkar in för mycket i vad vi skriver. två män som håller med varandra behöver inte heller nödvändigtvis vara ryggdunkande machomytoffer.
Inlägg #16: Postat: 2003-04-15 16:25:00
Per H
och min eventuella teori får väl vara den där jag själv inleder kommentarstråden. att jag är nöjde med den jag är, trots att krukväxterna dör runtomkring mig.
Inlägg #17: Postat: 2003-04-15 16:26:00
Biff
Josefine, finns det några män anser sig vara speciellt manliga? De enda riktigt manliga männen jag har träffat på, är de i Selma Lagerlöfs romaner. Manligheten är en myt, det finns inget att försvara.
Inlägg #18: Postat: 2003-04-15 16:26:00
Josefine Alvunger
Hej Per H. Trevligt att du dök upp. Nä, då kanske du kan förklara varför du o Magnus kände behovet av att driva med tårar, mjukhet o sedermera en liten flirt sinsemellan? Men du har helt rätt gällande Marie H. Jag gör inte anspråk på att beskriva en "ny manlighet". Mkt riktigt, beskriver bara "min snubbe".
Inlägg #19: Postat: 2003-04-15 16:27:00
Josefine Alvun´ger
Men många, både killar o tjejer känner igen sig i det jag beskriver, de konflikter som uppkommer. Fan så skönt att kunna kasta av sig rollerna o slippa det där! Jag hoppas du är den du vill vara. Det kanske är bekvämt, jag vet inte. jag vet bara att jag inte varit bekväm i de krav o roller som jag förväntats leva upp till. Jag är fan inte en gullinuttsussilullig kvinna. Det märks.
Inlägg #20: Postat: 2003-04-15 16:28:00
Michael Bärlin
Tja, det enda som bevisar att man kan inse att man har fel, är att erkänna att man faktiskt har fel i något konkret fall. Men det är svårt, för tänk om man inte har fel?
Showing page 1 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Laddar...