Män och mjukhet

Showing page 7 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Inlägg #121: Postat: 2003-04-16 11:03:00
JoeHill
Om 300 år kanske arteficiell intelligens tagit över jorden och förpassat den underlägsna människan ned i kloakerna. Motbevisa mig gärna.
Inlägg #122: Postat: 2003-04-16 11:04:00
Josefine
vidare önskar jag mina kommande barn lika fin relation till sin far som till mig, jag råkar nämligen tycka att barn inte bara är moderns ansvar o lycka. på så vis blir också barnet i fokus,.
Inlägg #123: Postat: 2003-04-16 11:07:00
Josefine
och Per. En kvinna är inte heller en liten maskin, som bara skall kunna spotta ur sig barn för att det anses vara "det naturliga". Det naturliga idag är smärtlindring, vi opererar väl inte bort blindtarmen utan bedövning? nej, det vore ju sjukt. Jag tycker det är lika sjukt att kvinnor tydligen skall underkasta sig denna smärta för att det är "naturligt". Det viktiga är väl att man får sitt älskade barn?
Inlägg #124: Postat: 2003-04-16 11:08:00
Per H svar på 122
Det KAN ju också tänkas att du tar av dig dina glasögon när du föder ditt barn. plötsligt kan det finnas ett band mellan dig och ditt barn som du inte hade en aning om, för det fanns ingen toeri som kunde bevisa detta. Det är bara du, ditt barn och dina känslor. Kan det bli så? jaja, din kille kommer hysa samma känslor, men vi pratar om dig nu
Inlägg #125: Postat: 2003-04-16 11:13:00
Josefine alvunger
självklart kan det bli så. självklart kan jag känna att jag vill amma mitt barn, det känns kanske rätt och bra. i såfall gör jag det. Men fortf. om jag väljer det, så skulle jag aldrig förneka andra kvinnor rätten att ta andra val. det här handlar inte om en "teori", men du kan väl åtminstone ge mig rätt i att amningen gör modern oumbärlig på gott o ont. Gott-hon får en fin relation till sitt barn. Ont.fadern blir sekundär. modern binds till hemmet under amningsperiodavbrott i karriär.
Inlägg #126: Postat: 2003-04-16 11:18:00
Per H
vi kanske inte kommer längre. Jag tror på något vis att det finns en mening att just kvinnan har brösten och livmodern. För dig är detta en orättvisa, för mig är det ett faktum som är svårt att bortse ifrån, hur många bröstpumpar man än producerar. Tack för att du tagit dig tid att diskutera. vi ses nästa gång.
Inlägg #127: Postat: 2003-04-16 11:23:00
Josefine Alvunger
jag tror som du. jag tror att meningen med livmoder är att där skall produceras ett barn, meningen med bröst är att där skall produceras mjölk. det o enbart det är biologi. allt annat som vi vävt samman med det är kultur, mode, trender, social konstruktion. Det var min slutpoäng. Tack själv!
Inlägg #128: Postat: 2003-04-16 11:34:00
Kalle g
Jaha, så att mata barnet direkt ur producentförpackningen är mode, trend och social konstruktion. Men att med hjälp av moderna tekniska hjälpmedel tappa ur och mellanlagra maten ett antal steg på vägen skulle inte vara det?
Inlägg #129: Postat: 2003-04-16 11:44:00
klas
Men ankungar då? har ni inte glömt ankungarna? om jag är det första en ankunge ser så kommer den att se mig som sin mamma. Det betyder väl inte att jag är bättre lämpad än en ankmamma att ta hand om det lilla kräket, bara att jag tillhör jordens mest dynamiska djurart och kan pervertera ankungens naturliga instinkt. Jamenar visst KAN jag ta mammans roll men varför? vad är fördelen?
Inlägg #130: Postat: 2003-04-16 11:53:00
Per H svar på 129
Jag ville inte ta upp den aspekten, eftersom vi inte är ankor.
Inlägg #131: Postat: 2003-04-16 12:16:00
klas
Tja, kanske inte var så begåvat, särskilt som JA uttryckligen undanbett sig djurparalleler. Men jag bara började fundera när jag läste alla komentarer bra tråd den här, varför? varför är det så viktigt att göra av med könsrollerna? Jamenar, oavsett om JA har rätt och de är till största delen konstruerade, varför är det så viktigt?
Inlägg #132: Postat: 2003-04-16 12:20:00
Per H svar på 131
Jag vet inte faktiskt. och jag förstår inte riktigt svar 127. JA säger att biologin gett kvinnor livmödrar och bröst, och att allt annat är sociala konstruktioner. Ändå förespråkar JA att förändra även denna biologins sista utpost, med diverse maskiner och kirurgiska ingrepp.
Inlägg #133: Postat: 2003-04-16 12:23:00
Biff
Det är nog inte så enkelt som hon beskriver i svar 127
Inlägg #134: Postat: 2003-04-16 13:34:00
Katta svar till 95
Aha, är det vad det är... tycker att folk borde gå en argumentationskurs så det blir lite still på den sk diskussionen... det här liknar dyngspridning. Ang mitt humör så inte fan blir man direkt lycklig av att läsa skiten i den här spalten. Kattas inlägg i denna otroligt seriösa diskussio
Inlägg #135: Postat: 2003-04-16 13:53:00
Per H svar på 134
Jag argumenterar med åsikter, inte med argumentationsteknik. Josefine tycker uppenbarligen att vi har varit värdiga debattmoståndare eftersom hon valt att fortsätta att diskutera med oss under nästan ett helt dygn, så varför tror du att DU måste hoppa in och styra upp situationen?
Inlägg #136: Postat: 2003-04-16 14:13:00
Jörgen
Fy f-n vilken subba du är, Katta! Vem i h-e tror du att du är? Komma här med dina moralkakor och pekpinnar, och tro att du kan säga åt oss vad vi får och inte får göra! Ju fortare du sticker härifrån desto fortare kan det bli stil på den här diskussionen, för just nu luktar det bara unket!
Inlägg #137: Postat: 2003-04-16 14:15:00
Jörgen
Ursäkta språket, men jag gick på samma kurs i argumentationsteknik som Katta gjort när hon skrev nr 91 och 134 :-
Inlägg #138: Postat: 2003-04-16 14:28:00
Michael Bärlin
Josefine: Jag vet att du jobbar hårt med att besvara kommentarerna, men jag saknar fortfarande ett svar: Hur ser du på att min självupplevda erfarenhet av barnuppfostran inte stämmer överens med din teoretiska? Se gärna svar 7176 igen.
Inlägg #139: Postat: 2003-04-16 16:01:00
Josefine Alvunger
Sorry Michael. Självklart skiljer barnuppfostran enormt fr familj till familj. Vet inte riktigt vad det var du var ute efter, men det handlade om att ditt barn tydde sig till sin mor och inte till dig? Som jag sa innan så tyr sig barn till en förste person och en andre. Förste personen är i princip alltid modern, bla beroende på att hon har extremt mkt mer fysisk kontakt med barnet ammar, men oxå för att hon oftast är hemma första året.
Inlägg #140: Postat: 2003-04-16 16:05:00
Josefine
o pappan kanske umgås med sitt barn säg nåra timmar om dan. då vänjer sig barnet oxå vid en viss doft, närhet, kropp moderns o det blir den primära tryggheten. Men det är min fasta övertygelse att barn inte ser kön, och att det viktigaste är värme o kärlek.
Showing page 7 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Laddar...