Män och mjukhet

Showing page 6 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Inlägg #101: Postat: 2003-04-16 10:32:00
Per H
Det är bara under de senaste hundra åren någon ens skulle kunna komma på tanken att befruktning medelst samlag, eller bröstfödning mdelest amning skulle vara en social konstruktion. Du verkar ha en övertro på modern teknik.
Inlägg #102: Postat: 2003-04-16 10:34:00
Josefine Alvunger
Nej Kalle. Feministiska glasögon är ingen samtalsterapi. Det är ett sätt att se på världen, där genus och konstruktionen av genus sätts i fokus. vet man vad man har att kämpa mot, är det lättare att övervinna det. Att bara säga "jaja men så är det ju" vinner man inget på. Även om det är både lättare och skönare.
Inlägg #103: Postat: 2003-04-16 10:36:00
Per H
Nej, låt den nedärvda kunskapen om hur man tar hand om ett barn gå förlorad.
"Hur ammar man?" -"Jo man köper en bröstpump, allt annat är en social konstruktion." . "Hur gör man barn?" - "Man går till FertilLAB och blandar ägg o sperma". Sen står mänsklligheten där efter världskriget och undrar hur man gör EGENTLIGEN.
Inlägg #104: Postat: 2003-04-16 10:36:00
Josefine alvunger
men snälla per. Övertro på modern teknik? det jag pratar om är bröstpump, o nappflaska. Inte konstgjorda livmödrar. Skall vi prata historia o vad folk har tänkt o trott genom åren, kan jag upplysa om att det var allmänt vedertaget på 1800-t att människosläktet bara hade ETT kön. Det var samma kön, men kvinnans var inte lika utvecklad o hade inte "ploppat ut än" sant. På så vis ser vi, hur vad som anses "naturligt" skiftar över tid.
Inlägg #105: Postat: 2003-04-16 10:41:00
Josefine
Intressant vilken rädsla vet att du inte gillar det uttrycket sorry du uppvisar mot något som kan underlätta för både mor, far o barn. Jag tror inte mänskligheten glömmer att ge ungen mat, bara för att man pumpar ut det på morron o kväll o ger när det passar. Förr ansågs det enda vettiga att ge ungen mat var 3.e timme. för så gjorde man med barn o det var rätt.
Inlägg #106: Postat: 2003-04-16 10:41:00
JoeHill
Problemet kvarstår: Någon kvinna måste sitta och tömma sitt bröst med en bröstpump för att JA skall kunna jobba och hennes barn träffa sin pappa.
Inlägg #107: Postat: 2003-04-16 10:41:00
Josefine
vad som anses rätt skiftar som sagt, o jag är övertygad om att både bröstamning o vaginalförlossning kommer anses otroligt omodernt, vulgärt, bisarrt, barockt om 300 år.
Inlägg #108: Postat: 2003-04-16 10:45:00
Josefine
Joehill: det är inget problem. kanske kan man ordna mjölkgivning på samma sätt som blodgivning? o skall vi förenkla det än mer, så är det itne ens nödvändigt att jag använder min mjölk.
Inlägg #109: Postat: 2003-04-16 10:46:00
Josefine
ersättning funkar, även om det uppkommer vissa rön om att det kan ge försämrat immunförsvar. läggs det forskning o pengar på det, så har vi inom snar framtid fullvärdig ersättning. då kan man köpa mjölken på ica, varken mor el far är viktigare rent fysiskt, o det är verkligt jämställt föräldraskap. förstår inte vad det är som känns hotande i det. hade jag varit man hade det verkligen legat i mitt intresse att se till att jag fick lika mkt tid o var lika viktig för mitt barn,som moder
Inlägg #110: Postat: 2003-04-16 10:47:00
Kalle G
Du missförstår mig, Josefine. Tyvärr.
Inlägg #111: Postat: 2003-04-16 10:48:00
Per H svar på 105
Jag är inte rädd för bröstpumpar. Men det du pratar om känns inte som medicinskt underlättande utan snarare som medel att slå hål på politiska/könsrollsmyter. Du tillåter dig att generalisera, jag tillåter mig att driva saker till sin yttersta spets.
Inlägg #112: Postat: 2003-04-16 10:50:00
Kalle G
Sedan, visst är det fruktansvärt omodernt och bisarrt att låta ungen ploppa ut genom hålet som redan finns där, när man så snabbt och enkelt kan skära upp ett nytt.
Inlägg #113: Postat: 2003-04-16 10:51:00
Per H svar på 105
Jättelätt att vara övertygad om nåt som vi inte kommer att kunna motbevisa. Jag är övertygad om att alla bebisar kan flyga om 300 år. och att vi bara kommer att äta jordnötssmör på mackan om 150 år. motbevisa mig gärna.
Inlägg #114: Postat: 2003-04-16 10:55:00
Josefine Alvunger
ja.. detta utploppande barn kan spräcka upp rätt rejält åt båda håll, så modern får gå med smärta o stygn i veckor. istället för en lång ofta utdragen o smärtsam förlossning ser jag ett samhälle där man helt enkelt bokar tid då barnet beräknas, säkert kan vi finna på en bra lasermetod som är säker o smärtfri o barnet kan leveraras utan komplikationer.
Inlägg #115: Postat: 2003-04-16 10:55:00
Per H
Hur är det förresten med tryggheten när man suger från en bröstpump. går inte den förlorad en smula?
Inlägg #116: Postat: 2003-04-16 10:56:00
Josefine
idag har vi förlossningskris, bbn är överfulla, kvinnor skickas hem efter 3 h, ibland kommer de in "för sent" o får ingen smärtlindring,. jag tycker det är rent sjukt att itne göra allt i sin makt för att hjälpa de kvinnor som inte vill genomgå vaginalförlossning att slippa det. vill man det, så visst, jag bryr mig inte om andra trycker ut sina ungar o spricker o får ont.
Inlägg #117: Postat: 2003-04-16 10:59:00
Josefine
men de som inte vill... skall ha rätt att slippa, utan att det sitter en massa gubbar ursäkta mitt utbrott o gaggar om det, det är fan inte era anus som spricker. Och per, jag kan inte bevisa detta. jag ser på det, kallt o logiskt, o finner bara att precis som vi ser på metoder förr i tiden att uföra medicinska ingrepp, kommer folk att se på detta att kvinnor långt in på 2000talet led så, av något som kirurgin kan underlätta.
Inlägg #118: Postat: 2003-04-16 10:59:00
Per H svar på 97
Du uttalar dig väldigt tvärsäkert om vad som är bäst för jämställdheten, men ett barn är inte nån liten maskin. Jag tror att känslor uppstår mellan förälder och barn, som vi inte kan styra över eller politisera. Barnets bästa verkar inte vara ditt fokus.
Inlägg #119: Postat: 2003-04-16 11:00:00
Josefine
finns massor med barn som föds upp på nappflaska bröstpumpen pumpar ut mjölk, sen får barnet äta fr flaskan Det finns andra saker som skänker barnet trygghet, jag tror inte att en bröstvårta är det enda rimliga. Ett barn som är älskat o omhuldat är ett tryggt barn.
Inlägg #120: Postat: 2003-04-16 11:02:00
Josefine alvunger
jodå, barns bästa är mitt fokus. nåt som nog alla är medvetna om, är att om modern o fadern inte är lyckliga, blir det ingen lycklig unge av. förlossningen förknippas ofta med otrolig ångest o smärta, ibland m förlossningsdepression som följd. visst uppstår känslor mellan förälder o barn!! o jag tror att den är starkare o mer grundläggande än att det beror på huruvida morsan hade förbannat riktiga jävla ont när ungen föddes o huruvida hennes bröstvårtor är såriga o nariga efter 1 års ammande.
Showing page 6 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Laddar...