|
Inlägg #41: Postat: 2003-04-15 16:50:00
|
|
Michael Bärlin forts |
Ergo, skillnader mellan män och kvinnor i människobyn kanske också har mer grundläggande orsaker än sociala normer? Erkänner du åtminstone möjligheten?
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2003-04-15 16:52:00
|
|
Josefine Alvunger |
Per H. Haha, ja tack för tipset. Saken är, att när man väl insett o fått på sig glasögonen, går det inte att ta av dem. Det är så tydligt. Visst skulle jag må bättre av att ta av dem, men vet du vad? Jag har bestämt mig för att ta den här kampen, jag tänker inte fega ur. Det sticker folk i ögonen, jag vet, för det är en lärdom man inte vill dra. Men nog är väl det mitt problem? Mitt liv, mitt ansvar, mina texter, mina åsikter.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2003-04-15 16:52:00
|
|
Biff |
Könsroller: Kvinnor får lära sig att de är odugliga utan män, och män får lära sig att kvinnor bara är till för att knulla med... Men är det någon över sexton som tror på det verkligen?
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2003-04-15 16:53:00
|
|
pUs |
Jaså, det "skall" man.. ? :D
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2003-04-15 16:56:00
|
|
Kalle G |
Josefine, OK då är jag med. Hon "Älskar du mig fortfarande?" Han "Tjata inte, blir det nån ändring så säger jag till!" :- Men vad ska vi göra åt det? Och f ö är de flesta killar inte alls så kassa på att visa känslor som du målar upp. Jag brukar försöka ta upp såna saker på kvällen när vi lagt oss, problemet är att jag har en tjej som somnar så fort hon lägger huvudet på kudden. Och så klagar hon på att JAG lyssnar dåligt...
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2003-04-15 16:56:00
|
|
Per H hej igen Josefine |
Men du säger självsäkert att du INSETT sanningen? och du pratar om LÄRDOMAR. luktar lite dogmatik här. Kan det handla om TEORIER och SYNSÄTT snarare än INSIKTER och LÄRDOMAR. Jag är öppen för den möjligheten. är du?
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2003-04-15 16:58:00
|
|
Josefine Alvunger |
Michael: naturligtvis erkänner jag möjligheten. Folk verkar tro att jag i min konstruktivism förnekar existensen av biologism. Så är icke fallet. Jag är kvinna. Det märker jag fysiskt på vagina, bröst och mens. Naturligvis finns det skillnader mellan m o k baserat på annat än sociala normer. Men, min poäng är att de skillnaderna är enbart fysiska. Och jag anser inte att vagina skall medföra t ex intresse för sömnad el krukväxter för den delen.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2003-04-15 16:58:00
|
|
Josefine Alvunger |
Alltså: det finns människor i alla möjliga varianter, olika längd, storlek, färg, hårfärg, skostorlek, kön. Men olikheterna vi ser socialt mellan de två kön vi kan urskilja även om mellan 5-10 föds som tvekönade el "obestämt kön" är konstruerade. Amen.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2003-04-15 17:01:00
|
|
Josefine Alvunger |
Kalle G: ja vad ni skall göra åt det i ert förhållande? det vet jag inte, kan jag inte lägga mig i. Men, med mina älskade feministiska glasögon kan ni åtminstone förstå varandras beteende. Du som man har livet igenom blivit instruerad att bete dig på ett visst sätt, hon på ett annat. inte konstigt att det krockar!
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2003-04-15 17:03:00
|
|
Michael Bärlin |
Det räcker med att studera våra riktigt unga för att se att det är mer än bröststorlek som skiljer män från kvinnor. När min dotter var 1-7 dagar gammal ville hon tydligt hellre vara hos sin mamma än hos mig - det är inte "konstruerat". Alla skillnader mellan könen grundar sig på de fysiska skillnaderna, men de sträcker sig längre än till snopp/no-snopp.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2003-04-15 17:08:00
|
|
Josefine Alvunger |
Per H: jag är öppen för alla möjligheter. hade jag inte varit det hade jag inte skrivit artiklar o framförallt inte kommentarer. Dessa diskussioner gör mig ofta nedstämd o trött, för det är bara hugg hugg. Läs artiklarna o tänk vidare: har jag rätt el fel i att "manligt" o "kvinnligt" krockar o orsakar problem? observera att jag konsekvent utelämnat skuldfrågan. Om jag har rätt i det, är det inte då vettigt att kämpa mot det?
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2003-04-15 17:12:00
|
|
Per H Svar på 51 |
Din definition av orsaken till att vi inte förstår varandra lyder "könsroller". Min definition lyder "individer". Vill vi verkligen förstå varandra till hundra procent hela tiden? Försvinner inte spänningen mellan man och kvinna som är grundbulten för vår arts fortlevnad.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2003-04-15 17:13:00
|
|
Josefine Alvunger |
Michael: man vet att barn har förmåga att knyta an till ca 2 pers den första tiden, o en blir "förste person". Första 1-7 dagarna kommer barnet med stor säkerhet spendera mer tid hos mor, bla pga mjölk, bla pga den sociala normen att "kvinnor tar hand om barnen".Mannen känner ofta fr början ett utanförskap, baserat på mina älskade sociala normer där MODERN är det viktiga. Fadern skall helst jobba o få hem cash denna period, kanske massera mamman o lite tafatt klappa barn på huvet.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2003-04-15 17:14:00
|
|
JoeHill svar till 48 |
5-10 föds som tvekönade? Låter mycket. Källa tack!!
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2003-04-15 17:14:00
|
|
Josefine Alvunger |
Förlåt min travesterande ton, men fr min synvinkel är det solklart! Mannen hålls o håller sig utanför ser vi bla på siffrorna 15 pappaledighet, bla på att mödrar oftast får vårdnad etc etc. Jag vill inte att den blivande fadern till mina barn skall vara utanför, därför skall jag nappmata. På så vis blir inte barnet fysiskt bunden till mig. Det går att åtgärda detta, som du kallar biologi, o jag kallar konstruktion.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2003-04-15 17:15:00
|
|
Per H forts |
Och vaddå "bara hugg hugg"? Vi diskuterar ju. Och du väljer att stanna kvar, så nog måste det finnas någonting kittlande bland kommentarerna ändå. Om du är nedstämd och trött, ta dig en kopp te.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2003-04-15 17:17:00
|
|
Per H ang svar 55 |
oj, nu får du hoppas att just Michael B bara tog ut 15 av sin pappaledighet, annars faller ju din teori lite.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2003-04-15 17:19:00
|
|
Josefine Alvunger |
Per H: ja naturligtvis spelar individualiteten in. Men hade den "härskat" hade vi inte konsekvent sett: flicka-docka, pojke:bil. Vi ser tydligt hur individualiteten begränsas av könsrollerna. Äkta individualism ser vi, när valen inte görs baserat på kön, rättare sagt, andra gör valen baserat på ens kön.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2003-04-15 17:20:00
|
|
Josefine Alvunger |
Fatta vilken spänning det då blir, när alla är fria att utveckla sina personligheter utan könens boja! Jag pläderar inte att alla skall vara likadana. Jag pläderar för att alla skall tillåtas vara olika. o sorry to break it to you, men artens fortlevnad är inte beroende av att män o kvinnor lever tillsammans i hetero, monogama förhållanden. Den är beroende av äggspermie i första biologiska skede.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2003-04-15 17:21:00
|
|
Michael Bärlin |
Josefin, nu blundar du för vad jag säger: Det är inte en social norm att mamman är viktigare den första tiden, det är en fysisk realitet. Faktiskt.
|
| |