Inlägg #1: Postat: 2002-12-12 12:16:00
|
Jan-Olov |
Ett hett tips är ju att bjuda in Hassela eller RNS i denna diskssion. Eller är dessa bara ute efter att prida "skräckpropaganda" ?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-12-12 13:07:00
|
bläh |
Jan-Olov: För det första så bedriver Hassela knappast någon förskning inom ämnet. För det andra så har de, sedan begynnelsens tid, kritiserats för sina cyniska och rent utav destruktiva metoder. I boken "Bakom vår blindhet" ges en del konkreta exempel. Och det är faktiskt inte enskilda fall utan en systematisk metod som används för att "bryta ner för att sedan bygga upp". Så om man vill ta del av dessa personers tämligen udda människosyn så bör man även ta sig en funderare.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-12-12 13:10:00
|
Jan-Olov |
Nä, men dom har 35 års erfarenhet av rehablilitering. Att dom sedan lyckas med att få 70-80 drogfria så dom kan fortsätta med sin liv verkar inte vara relevant uppenbarligen.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-12-12 13:16:00
|
bläh |
Jan-Olov: Jag vet inte var den statistiken kommer ifrån eller vad den bygger på. 70-80 av vad, fysiskt beroende, psykiskt beroende, sporadiskt brukande eller yrkesnarkomaner? Finns det någon statistik över återfall? Det hjälper om du redovisar din statistik eller hänvisar till en oberoende källa.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-12-12 13:19:00
|
Jan-Olov |
70-80 av de människor dom rehabliliterar återgår till ett normalt liv utan drogproblem. Att dom sedan får leva med rädlsan att åka dit kommer man ju inte från.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-12-12 13:21:00
|
bläh |
Jan-Olov: Jag ifrågasätter inte att du säger det, jag ifrågasätter vad du säger. Var kommer statistiken ifrån och hur ser de individuella förutsättningarna ut?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-12-12 13:38:00
|
Jan-Olov |
Från Hassela själva och jag betvivlar starkt att dom ljuger angående en sådan sak.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-12-12 13:45:00
|
bläh |
Ljuger är ett starkt ord, men att deras redovisning anpassas till ändamålet kommer alltid vara en faktor. Som jag skrev ovan är det viktigt att statistiken mäts i förhållandet till förutsättningarna. Dit kommer vanligtvis ungdomar som inte har ett utbrett drogbruk och som absolut inte är yrkesnarkomaner, då är det lite luddigt vad man egentligen rehabiliterar. Rehabiliterar man individernas syn på droger eller individernas syn på tillvaron. Kan du hänvisa till en redovisning av siffrorna?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-12-12 13:47:00
|
Thomas L. Aabo |
Sådana siffror är lätta att få om man endast tar in människor som verkligen redan är motiverade att sluta.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-12-12 13:49:00
|
Martin |
70-80 kommer från Hassela. Vid statlig genomgång av dessa resultat har de visat sig vara en lögn, faktiskt. Hassela ljuger för att nå sin utopi, det narkotikafira samhället. Om narkomanvården i Sverige grundade sig på vetenskaplighet skulle jag var väldigt glad. Varför tror du nästan alla svenska alkoholforskare stöder den restriktiva alkoholpolitiken men nästan ingen av missbruksforskarna stöder narkotikapolitiken?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-12-12 13:50:00
|
Jan-Olov |
Och "era" siffror från egna led skulle va mer sanna då alltså ? Vad vinner Hassela på att ljuga. Om dom gjort det så skulle dom knappast få bedriva verksamhet i 35 år. För övrigt så är det bara att ta kontakt med Hassela själv om man vill veta mer. Jag är inte deras språkrör. Spelar det någon roll, utfallet är ändå att 70-80 kan leva ett fullgott liv efter behandlingen.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-12-12 13:54:00
|
Jan-Olov |
Elever som är placerade hos Hassela kommer från ursprungligen från Soc. Om det vore så att dom ljuger eller bedriver annan tvivelaktig verksammhet så skulle dom inte få fortsätta.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-12-12 13:56:00
|
Jan-Olov |
Det som är anmärkningsvärt är hur ni själva motarbetare de organisationer som finns till för att ta hand om drogers mörka sidor. Rimligtvis borde ni stödja dessa organisationer istället. Det ger bilden att ni fullständigt skiter i de som misslyckas i sitt drogbruk.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-12-12 13:56:00
|
bläh |
Jan-Olov: Om du hänvisar till statistik måste du även kunna ge grund för den. Sedan när har Hassela uppföljande undersökningar på de behandlade, hur vet man att individen lever ett fullgott liv 1 år efter behandlingen. Hassela har alltid haft problem med redovisning av sin verksamhet, sina metoder och sitt syfte. De som kommer till dit har som sagt ofta inget utbrett drogbruk, så vad statistiken pekar på är väldigt oklart.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-12-12 13:59:00
|
bläh |
Jan-Olov: Jag tror inte du har någon aning om vilka "vi" är, dels för att vi är alla helt olika personer. Jag är emot dessa organisationer därför att de ofta ljuger och sprider falsk information i syfte att begränsa bruket, men tyvärr ger det ofta motsatt effekt. Det är ingen åsikt som är tagen i luften, Ted Goldberg har ofta pekat på den tillgängliga informationen som verklös och bristfällig.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-12-12 14:00:00
|
Jan-Olov |
Hassela samarbetar med Soc som i sin tur gör uppföljningar. Jag tror inte Hassela har ega resurser att göra uppföljningar själva. Det är alltså Soc som gör uppföjlningar så hur Hassela har problem med sin statistik förstår jag inte.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-12-12 14:01:00
|
Jan-Olov |
Ni borde rimligtvis tjäna på att stötta dessa organisationer och visa att ni bryr er om drogbruikare som hamnat snett. Istället väljer ni att vända dessa människor ryggen och hävda att legalisering eller avkriminalisering skulle lösa allt.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2002-12-12 14:02:00
|
bläh |
Jan-Olov: Därför att definitionerna är inte klara, ungdomar kommer dit med ett odefinierat drogbruk och kommer där ifrån med ett obefintligt drogbruk. Allt bruk ses som missbruk vilket leder till att det blir otroligt fel i statistisken.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2002-12-12 14:04:00
|
Martin |
Jag skiter inte i missbrukarna men jag tycker KRIS och RFHL är mycket bättre organistaioner när det gäller missbrukshantering än stalinist-hassela.
Hmm, "De skulle inte få fortsätta".. ha hah ha den var bra.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2002-12-12 14:06:00
|
Tommie Nygren |
Det dör en heroinist om dagen i Sverige... vem är det som vänt dem ryggen? Inte jag. Vår restriktiva narkotikapolitik? Japp.
|
|