Inlägg #21: Postat: 2002-12-12 14:10:00
|
bläh |
Tommie Nygren pekade just på ett av det mest problematiska dilemman i dagens narkotikapolitik, signaler och tvetydig statistik blir viktigare än individernas problem. Man arbetar mot ett ologiska mål och använder metoder som inte är anpassade efter problemet utan anpassade efter målet. Vi har långt över 25 000 tunga missbrukare, och talet ökar ständigt, men ändå pekar statistiken på att metoderna fungerar.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2002-12-12 14:23:00
|
Jan-Olov |
Det dör folk i cancer idag också till söljd av dålig vård och det är ingen som skyller ifrån sig i det fallet. Ena vfallet säger du att tunga missbrukare är irrelevant och i nästa använder du det dom ett argument. Men visst... vi kan sätta in massiva vårdresurser så vi inte har så många tunga missbrukare och frågan är vilket argument ni skulle använda då.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2002-12-12 14:24:00
|
Jan-Olov |
bläh : Är det bättre som dom har det i Holland då. Tänkt efter noga innan du svarar på detta eftersom du anser att Hassela gör ett dåligt jobb.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2002-12-12 14:28:00
|
bläh |
Jan-Olov: Du har tydligen inte förstått problemet, massiva resurser används i dagsläget för att förhindra att folk blir tunga missbrukare men antalet stiger ändå. Ingen skyller ifrån sig, det handlar inte ens om att skylla ifrån sig, det handlar inte om att krig i sandlådan. Jag får känslan av att du tycker dina åsikter är mer slagkraftiga i frågan, även fast undersökningar och utvärderingar ofta strider mot din upfattning.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2002-12-12 14:29:00
|
bläh |
Jan-Olov: Angående Holland, i vilket aspekt syftar du på?
|
|
Inlägg #26: Postat: 2002-12-12 14:32:00
|
Jan-Olov |
Eftersom det är legalt i Holland och Holland pekas ut som ett land vi bör följa efter så kanske du kan svara på varför missbrukaspolitiken funkar bättre där gällande antalet tunga missbrukare.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2002-12-12 14:33:00
|
Jan-Olov |
Nä... massiva resurser används för att VÅRDA tunga missbrukare. Det är vården som kostar pengar.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2002-12-12 14:34:00
|
Tommie Nygren |
Lustigt J-O, att du inte svarar på mina frågor i rot-tråden adresserad till dig. Det stämmer väl in på mitt antagande att du bara är ett troll en som debatterar för att reta upp folk och att du faktiskt inte bryr dig. Vågar du inte svara på direkta frågor, eller är du bara ett troll?
|
|
Inlägg #29: Postat: 2002-12-12 14:35:00
|
bläh |
Jan-Olov: Det är lite svårt att snabbt och generellt jämföra två länders narkotikapolitik, men Holland har ett högre antal marijuanabrukare men ett konstant antal tunga missbrukare till skillnad från Sverige som har ett lägre antal marijuanabrukare men ett ökande antal tunga missbrukare. Sen så har båda länder runt 25 000 tunga missbrukare även fast länderna skiljer sig avsevärt i storlek.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2002-12-12 14:37:00
|
bläh |
Jan-Olov: Förebyggande verksamhet är den nuvarande narkotikapolitikens främsta syfte. Kriget mot droger kostar miljoner i löner, rättegångar och passiv information.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2002-12-12 14:38:00
|
Jan-Olov |
Tommie : Eftersom svaren duger inte så väljer jag att avstå från att svara så slipper du irritera dig på mig, för det är ju helt onödigt.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2002-12-12 14:39:00
|
Jan-Olov |
bläh : Precis ! Och vet du orsaken till varför antalet tunga missbrukare hålls konstant i Holland ?
|
|
Inlägg #33: Postat: 2002-12-12 14:40:00
|
Jan-Olov |
bläh : Det som kostar är vård och rehablilitering. Kostander för preventiva aktiviterer är förhållandevis små jämfört med det förstnämnda.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2002-12-12 14:40:00
|
bläh |
Jan-Olov: Det vore naivt att tro sig veta de specifika orsakerna. Men detta ger en inblick:
Länk: cedro-uva.org
|
|
Inlägg #35: Postat: 2002-12-12 14:41:00
|
Tommie Nygren |
JO: Vilka svar? Kära Jan-Olov, kan du inte sammanställa de poster som jag skrivit som du svarat direkt på. Du följer ett tydligt mönster och slingrar dig och när jag påpekar det så säger du bara att jag är otrevlig och svarar ÄNDÅ inte på en enda fråga. När det kommer till kritan så har du svarat på kanske EN fråga.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2002-12-12 14:43:00
|
Tommie Nygren |
Du kommer inte svara på detta för du är inte seriös, något du heller aldrig bemöter. Du svarar ju helt enkelt inte på kritik, frågor eller argumentation. Dina svar duger, det är bristen på dem som är väldigt störande. Kom inte och påstå att du är rak i din argumentation.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2002-12-12 14:44:00
|
Jan-Olov |
bläh : Men ni måste ju veta eftersom ni ofta jämför med Holland gällande tunga missbrukare och använder det som ett argument till varför Svensk narkotikapolitik är misslyckad.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2002-12-12 14:46:00
|
Jan-Olov |
Varför tilltalar du mig överhuvudtaget då du finner det helt meningslöst. Du kan väl debattera med någonnannan istället då.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2002-12-12 14:46:00
|
bläh |
Jan-Olov: Som jag sa ovan så finns det inget "vi". Alla är individer, även missbrukarna. Däremot så arbetar Holland mot ett mer logiskt mål, som omfattar skademinskning, vilket innebär sprututbyte och en väldig massa andra faktorer. Om du läser informationen på länken jag skrev så ger det dig en bra översikt.
|
|
Inlägg #40: Postat: 2002-12-12 14:49:00
|
Tommie Nygren |
J-O: Du ser. Jag säger "du svara inte på frågor, du snackar bara teknikaliteter" och du svarar med vaddå? En teknikalitet. Du förstår inte att jag gärna pratar om detta med dig, men då måste du PRATA om det och inte larva dig. Förstår du inte att jag ser igenom dig? Du kommer inte svara seriöst på detta heller utan endast larva dig.
|
|