Cannabis måste legaliseras

Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2002-12-12 14:50:00
Tommie Nygren
Jag utmanar dig och du viker undan, hela tiden. Om och om igen har jag bevisat att du bara trollar. Tröttsamt. Dina handlingar är 100 förutsägbara, vad sägs om att vara lite oförutsägbar?
Inlägg #42: Postat: 2002-12-12 14:50:00
Jan-Olov
bläh : Holland använder sig av tvångsvårdsprogram inte helt olikt från idén med Hassela. Med stor varkningsgrad så har antalet tunga missbrukare sjunkit rejält i Holland. Sen är det ju så att en missbrukare fortfarande är en missbrukare fast han/hon får gratis sprutor.
Inlägg #43: Postat: 2002-12-12 14:52:00
Jan-Olov
Slutligen Tommie, jag vill inte debattera med dig för det ger mig inget pga att det är mitt aggerande di angriper och inget annat. Är det Ok med det ?
Inlägg #44: Postat: 2002-12-12 14:54:00
bläh
Jan-Olov: Nu har du fått det om bakfoten, runt 1998 så började Holland överväga att tvångsvårda, men då hade de redan fört en liberal politik och mycket av statistiken från Holland kommer under den liberala perioden. Hurvida de genomfört tvångsvård vet jag inte, något som jag snarast möjligt ska fördjupa mig i.
Inlägg #45: Postat: 2002-12-12 14:57:00
bläh
Jan-Olov: För övrigt så har vi, här i Sverige, LVM. Vilket omfattar tvångsvård.
Inlägg #46: Postat: 2002-12-12 14:58:00
Tommie Nygren
J-O: Ge mig nåt annat att angripa då? Du har ju tjatat i flera timmar nu om att jag bara angriper din debatteknik. Vilket beror på att du bara tjatar om att jag angriper din debatteknik. Svara på frågorna som jag ställt i rot-tråden så ska du se att jag angriper nåt annat. Peace.
Inlägg #47: Postat: 2002-12-13 02:09:00
rh
Vilka källor har du förresten om att missbrukare kostar samhället en massa pengar? Kommer jag till soc och säger att jag är heroinist och vill sluta får jag tyvärr inget annat än nya kanyler! Det existerar knappt någon vård för de 25000 tunga narkomaner som finns i Sverige, hur kan den då vara så dyr?
Inlägg #48: Postat: 2002-12-13 02:10:00
rh
Metadon får bara några få lyckliga som råkar bo i rätt stad etc.
Inlägg #49: Postat: 2002-12-13 06:31:00
Jan-Olov
rh : Det kanske är så att samhället inte har mer resurser. Har du ställt dig i en helt vanlig vårdkö på senaste tiden. Du kan ju få vänta i år på en operation.
Inlägg #50: Postat: 2002-12-13 06:32:00
Jan-Olov
Det är en distinkt skillnad på att inte ha resurser och att totalt skita i saker som ni tror att dom gör. Det är mycket inom vården som är kraftigt eftersatt.
Inlägg #51: Postat: 2002-12-13 08:20:00
Tommie Nygren
Då föreslår jag att vi skiftar resurser till narkomanvården från kriget mot narkotikan. Och du, Janne, du har helt enkelt fel. Metadon t.ex. är ju rätt billigt, i jämförelse med de kostnader för samhället som en heroinist är. Du är, som jag brukar säga det, full av skit och du bevisar det om och om igen. Du svarar fortfarande inte på mina frågor, eftersom dina svar är obefintliga.
Inlägg #52: Postat: 2002-12-13 08:23:00
Jan-Olov
Enbart Metadon löser inga drogproblem utan är bara en ersättning för själva knarket, en temporär lösning som är mindre skadlig. För övrigt så vill jag att du slutar upp med personangrepp. Dom hör liksom inte hemma i den här debatten. Som sagt var så finns det mycket inom vården som är kraftigt eftersatt.
Inlägg #53: Postat: 2002-12-13 10:08:00
bläh
Jan-Olov: Jag antar att du inte vill diskutera eftersom du inte möter mina argument eller besvarar mina hänvisningar till bristerna i ditt argument , det fungerar inte att du går in på ett nytt ämne hela tiden. Metadon och Subutex löser abstinensbesvär, de används för nedtrappning, och låter användaren slippa det smutsiga och farliga heroin som finns på marknaden. Du kan aldrig tvinga någon till att sluta, det måste komma självmant.
Inlägg #54: Postat: 2002-12-13 10:08:00
bläh
Jag förstår att Tommie Nygren blir upprörd, för man blir verkligen less när svaren från en viss part inte relaterar till argumenten man erbjuder.
Inlägg #55: Postat: 2002-12-13 10:29:00
Jan-Olov
bläh : Skulle det va på nått sätt bättre då att låta måänniskor gå på ett Metadonmissbruk istället för Heroin och detta skulle kallas att ha ett bättre människovärde än vad vi har nu ? Människor mår inte bra av nått missbruk, den illusionen att dom gör det tror jag att få tror på.
Inlägg #56: Postat: 2002-12-13 10:36:00
bläh
Jan-Olov: Du missar poängen, om en person har ett utbrett heroinmissbruk med fysiskt beroende så är det inte så lätt att bli kvitt missbruket. Det är även i många fall farligt att sluta utan nedtrappning för abstinensen belastar kroppen. Då ger dessa preparat lindring och möjlighet för personerna att under behandlingen söka andra lösningar.
Inlägg #57: Postat: 2002-12-13 10:58:00
Jan-Olov
Jo, men varför antyder du om att det skulle va bättre att låte en person gå kvar i ett Metadonbruk istället för att få personen drogfri ? Målet är ändå att få människor att sluta med missbruket, inte att hålla kvar dom i ett missbruk med så lite skada som möjligt.
Inlägg #58: Postat: 2002-12-13 11:36:00
Tommie Nygren
Du kommer aldrig slippa mig i denna debatten J-O, bara så du vet... även om du går vidare. Okej, varför är det bättre att låta en person vara kvar i ett metadonmissbruk? På grund av att de måste stjäla och prostituera sig för att ha råd med heroin. Därför. Harm-reduction du vet. Problemet är att du ser drogfriheten som det yttersta och bästa. Det tycker jag med, problemet är att du inte vill att man ska få metadon om man inte är 100 ren, precis som vården.
Inlägg #59: Postat: 2002-12-13 12:00:00
bläh
Jan-Olov: Precis som Tommie Nygren säger, harm reduction eller skademinskning. Metadonbruk kan inte jämföras med heroinbruk för det ger inte samma effekt, avtrappning är ofta ett måste för att man överhuvudtaget ska kunna sluta med heroin. Därför förstår jag inte varför du motsätter dig substitutpreparat, det finns ingen logik i argumentet.
Inlägg #60: Postat: 2002-12-13 14:44:00
rh
Man måste vara grymt stark för att kunna sluta med heroin. Kanske mycket starkare än någon av oss här. Heroin är det bäste/värsta du nån sin kommer uppleva.
Det finns en anledning att heroinister som tvångsintagits går och köper nytt heroin samma dag de blir utsläppta, trots de vet att det är döden de lurar gång på gång.
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...