|
Inlägg #1: Postat: 2002-07-28 23:36:00
|
|
Ernst |
Räcker det inte med tusentals våldsamma idioter?
Varför skall vi ha cannabisrökande idiotiska zombier?
Det räcker gott med de idioter vi redan har.
För övrigt varför använder du droger överhuvudtaget?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-07-28 23:59:00
|
|
Frederik |
Ernst: I think the issue is more complex than that. Who are you for instance to decide on what people can and cant do for their entertainment, as long as they dont hurt anyone else? read S.Whildes article on smoking, for that matter. He has a good point, according to me
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-07-29 00:14:00
|
|
David B |
Tja, visst finns det en aspekt till i frågan - ansvar gentemot samhället? Du förväntar dig vissa saker av samhället, i.e. sjukvård, skola, etc. Värdet vi skapar tillsammans måste räcka för att bekosta hela grejjen; men faktum är att inte ens skatten på tobak täcker dom kostnader den skapar...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-07-29 00:18:00
|
|
David B |
Man får nog helt enkelt inse att man inte är fri i någon positiv bemärkelse av ordet. Vi är bara fria att göra det samhället bestämmer att vi är fria att göra, en "ram" helt enkelt.
Sen är det naturligtvis ok att i demokratisk anda försöka ändra på ramen, vilket väl är ungefär vad ni försöker göra här?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-07-29 00:21:00
|
|
David B |
Att däremot ifrågasätta ramens existens är bara löjligt - jämför med frågan "Varför får nån bestämma att jag inte får slå ner vem jag vill på stan?".
Med all respekt.. ..och sov gott!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-07-29 00:34:00
|
|
Frederik |
I havent questioned the existence of such a framework; note that I explicitly said as long as they dont hurt anyone else. And thats I guess the questions the whole debate comes down to: what is the damage to society if cannabis is legalised, and what damage is caused by criminalising it? ang. sov gott: Thanks! Guess I should do that too now...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-07-29 00:41:00
|
|
Ernst |
Frederik!
Vem är du att bestämma att svaga människor skall få supa och knarka ner sig?
Kan du förklara det positiva i att bli drogberoende?
På vilket vis är en drogberoende människa fri?
Så länge de inte skadar någon annan, men att de skadar sig själva bryr du dig inte om.
Jag är mer intresserad av att vi har ett samhälle där människor får hjälp till att leva ett liv utan droger.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-07-29 01:00:00
|
|
David B |
Frederik:
Fasikens, det var svårt att sova.. ;
Poängen som jag kanske hade lite svårt att komma till var att alla droger ink alkohol tillför samhället kostnader. För varje legal drog, mer kostnader. Vårt samhäller har knappast råd med ytterligare vård- och kriminalitetsrelaterade kostnader.
Kanske skulle det vara billigare att förbuda alkohol och legalisera cannabis - men det låter sig knappast göras. Det billigaste alternativet är alltså att inte legalisera.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-07-29 01:03:00
|
|
David B |
..man skulle kunna argumentera att legaliseringen inte innebär ökade kostnader - men det tror jag helt enkelt inte på. Ett argument jag hört är att cannabis inte skulle vara en inkörsport till tyngre saker om den var laglig, för då vore den ju ingen drog och därför skulle den inte "mjuka upp" folks fördommar kring droger, vilket ju måste hända för att en individ ska börja knarka.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-07-29 01:08:00
|
|
David B |
Problemet med det argumentet är en enkel iaktagelse - bland mina vänner är den ingen som inte röker tobak som tar droger.
Sambandet är tydligt - om man ser tobak som en "lätt" drog blir droganvändande en trappa. Alla travar vi väl en bit upp, dom flesta till alkohol, några till cigaretter, och några vidare. Jag skulle gissa att utfallet är hyggligt normalfördelat, enligt statistikens lagar....
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-07-29 01:14:00
|
|
David B |
..har jag rätt är alltså argumentet jag tidigare nämnde värdelöst.
Tyvärr kom jag nog lite bort från ämnet där vi började - individens rätt vs. samhället.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-07-29 01:14:00
|
|
David B |
Frederik, vad jag försöker säga är att individens användning av droger skadar samhället, även om inte en studerad individ gör en fluga förnär. Detta på grund av att all användning av droger förflyttar vår population uppåt på trappan, och dels för att vissa individer inte fixar att handskas med drogen, och därför ställer till med knasigheter.
Sådär, igen, sov så gott!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-07-29 01:20:00
|
|
Ernst |
David B
Det är väl inte bara en ekonomisk fråga med drogberoende människor,
Det finns väl en medmänsklig aspekt också.
Ingen skall ha "friheten" att knarka eller supa ner sig.
En drogberoende människa är inte fri.
Vi har en skyldighet som medmänniskor att förhindra att en annan människa tar livet av sig genom drogmissbruk
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-07-29 01:35:00
|
|
Frederik |
...heres another one who cant sleep... : David: First perhaps the issue of cannabis as starting drug. Id say its the societal context, not the drug, that makes people move on to hard drugs. Here in the NL, where soft drugs are officially tolerated, there are as far as I know less junkies to be found than in, say, the UK or France.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-07-29 01:37:00
|
|
Frederik |
David contd: ...and do bear in mind the societal costs of outlawing soft-drug users, when for example an 18 year old caught smoking pot suddenly gets a criminal record blocking off his professional future.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-07-29 01:40:00
|
|
Frederik |
David/Ernst: the Dutch approach is very pragmatic: whether you want it or not, people will use drugs. If not legally, then through illegal means. And then its best to legalise it, sos there is some form of control and things dont get out of hand. As far as I can judge this model works perfectly, to the extent that the UK, Belgium, Germany and Switzerland have started copying it.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-07-29 01:41:00
|
|
Frederik |
...anyway, good night again as well!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-07-29 15:46:00
|
|
David B |
Ernst; hejhej! jag håller i princip med dig, men jag tycker att det fortfarande är enklare att argumentera mot droger på ekonomiska grunder, eftersom det finns tydligare fakta där. Så därför har jag helt enkelt valt att ignorera den emaptiska aspekten när jag argumenterar mot droger....
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-07-29 15:49:00
|
|
David B |
Frederik: jag håller nog inte med dig här, trots att jag i vanliga fall är helt för pragmatiska aproacher till problem.
Det jag inte håller med om i ditt resonemang är i princip att det utgår ifrån att ingen bryr sig om vad lagen säger. Visst kommer vissa att fortsätta ta droger när dom blir olagliga, men många kommer att sluta. Ett förbud fungerar alltså, men inte till hundra procent.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-07-29 15:52:00
|
|
David B |
Titta på tobaksrökning t.ex. Inte hade vi sett sån användning över hela världen dom senaste 50 åren om den varit olaglig?
|
| |