|
Inlägg #21: Postat: 2002-07-29 16:19:00
|
|
Frederik |
Ok, Ill also stick to economical arguments, then. Enforcing laws also has social costs. The best example is the USs war on drugs, which cost billions, wrecked the lives of countless occasional cannabis-users and achieved virtually nothing in decreasing drug abuse.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2002-07-29 16:22:00
|
|
Frederik |
My question is - from a pure cost/benefit perspective - whether thats really worth it. As I already mentioned, my life in a society where soft drugs are tolerated convinced me that the problem of cannabis is greatly overstated by its opponents.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2002-07-29 23:30:00
|
|
Bertram |
Personligen tycker jag att folk skall få knarka närhelst de vill. Och Ernst, ja, jag ger gärna folk rätten att göra det! När det gäller kostnaden för eventuell missbruksvård borde man kunna försöka skjuta över den på upplysning och utbildning i stället för att långsiktigt minska antalet människor som behöver vård för missbruk. Jag kan dessutom tänka mig ett system där man själv bär en större del av sina vårdkostnader vilken form av vård det än gäller. Well, just my humble opinions...
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2002-07-30 19:35:00
|
|
Ernst |
Personligen tycker jag, inte av ekonomiska skäl. utan av human, medmänsklig omtanke att svaga människor inte skall tillåtas att knarka eller supa ner sig.
Jag anser att "vi" istället skall ge ett alternativ till ett drogberoende.
Att alkohol har skadat så många människor, behöver väl inte betyda att vi skall legalisera ytterliga en drog?
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2002-07-30 19:50:00
|
|
Ernst |
Svar16 till Frederik
Om min granne mördar sin fru.
får jag då mörda min fru?
Eftersom andra mördar sina fruar,så fär väl jag göra likadant.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2002-07-30 22:38:00
|
|
Frederik |
I hope you realise yourself that what youre saying is pure nonsense. Go live in Holland for a while and check for yourself: cannabis consumers arent hurting anyone. Not even themselves contrarily to smokers, for that matter.... Your comparison doesnt work.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2002-07-31 15:13:00
|
|
teller |
Drogen Är Redan Här Med Tusentals, ja hundratusentals användare. Finns det anledning att tro att de skulle bli dyrare för sammhället om de kunde komma ut ur "De Hemliga Rökfyllda Rummen" För Övrigt Bör Cannas Brukas Med Förstånd Som All Stimulantia,Inte Varje Dag, aldrig före 1500 på Eftermiddagen Och Aldrig Istället För Något Annat!
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2002-07-31 18:40:00
|
|
Jonas |
"bland mina vänner är den ingen som inte röker tobak som tar droger" ... tja, min erfarenhet är den rakt motsatta. Framför allt bland mina amerikanska vänner. Nästan ingen av dem röker - tobak. "No, I dont smoke... well, except for a little weed every now and then..." Det är den förhärskande inställningen enligt min erfarenhet. Så: vems erfarenhet ska vi lita på? Min eller Davids?
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2002-07-31 23:45:00
|
|
Tobias |
Ernst: En legalisering innebär ju inte en romantisering eller att man ska släppa allt fritt helt okontrollerat. Min övertygelse är att det blir lättare att få kontroll och hjälpa människor med en vit marknad än en svart. Märker man, mot min förmodan, att folk inte skulle kunna hantera drogen och att det skulle gå helt snett för en del så är det ju inte omöjligt att skriva ut cannabis på recept och begränsa mängden man får köpa per månad eller liknande.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2002-08-01 18:19:00
|
|
Ernst |
Tobias läs svar 24
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2002-08-01 23:14:00
|
|
Tobias |
Droger existerar ju i allra högsta grad i vårt samhälle och det gör knappast saken bättre att de är förbjudna, vilket enbart gynnar de som tjänar pengar på det och drabbar de som använder dem. Läs min artikel på sourze som heter "handbok för knarkare".
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2002-08-01 23:21:00
|
|
Tobias |
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2002-08-02 00:02:00
|
|
åååh |
men asså. legalisera cannabis, mer styrka åt polisen att ta fast langarna, å få bort FARLIGA droger. cannabis är inte beroendeframkallande, det är medicinskt bevisat! läs WHO rapporten, inte någon rapport som är gjord av sossarna eller liknande, OPARTISK forskning. LEGALISERA/AVKRIMINALISERA
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2002-08-02 01:29:00
|
|
Ernst |
Tobias.
Vad är det som är bra med droger?
Jag kan inte förstå meningen med att droga ner sig
Om du är missnöjd mot det svenska samhälletyt
De som tjänar pengar på svaga människor skall sättas i fängelse.
Jag vill införa dödsstraff för narkotialangare.
Tro mig,det kommer att bli så
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2002-08-02 09:30:00
|
|
Frederik |
Ernst: Drugs have been around since the first human being ate fermented fruit. If you dont like them, then that doesnt mean everyone else shouldnt. Go tell the wine-experts of France for instance that they are weak people. And please note that in some cultures alcohol is forbidden, whereas cannabis isnt.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2002-08-02 09:33:00
|
|
Frederik |
...in other words: dont try to enforce your view on life on everyone else. The world is more varied than that. And note that in those regimes where one view was enforced on everyone the death penalty was/is indeed very popular. But none of them are/were real democracies.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2002-08-02 12:44:00
|
|
K |
Såna som Ernst måste till varje pris förhindras att nå varje form av politiskt inflytande! Ernst attityd är mycket farligare än allt knark i världen!
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2002-08-02 13:59:00
|
|
Stekare |
Ernst:
Kan du få det igenom din tjocka skalle att man kan BRUKA cannabis.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2002-08-29 02:52:00
|
|
JSK |
Det finns inget humant med att kriminalisera en hel generation för att de experimenterar med andra droger än sina föräldrar. En legal, reglerad och beskattad marknad är bättre än en oreglerad och svart marknad som bara gynnar brottslingar. Se bara på alkoholens vita resp. svarta marknader.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2002-08-29 02:57:00
|
|
JSK |
Alkoholförbudet i USA gynnade framförallt Capone m fl. "Hur kunde vi vara så korkade?" säger man nu. Det kommer vi att säga om svensk narkotikapolitik och USAs "War on Drugs" också.
|
| |