Inlägg #61: Postat: 2002-07-18 16:02:00
|
Frederik, answer to 60 |
German/Belgian with French roots, to be precise, and living in the Netherlands. But with experience in various developing countries, including a couple of oppressive regimes Togo and Brazil. I dont know you personally, but I daresay that Ive been exposed more directly to limitations of freedom than you have.
|
|
Inlägg #62: Postat: 2002-07-18 16:03:00
|
Frederik |
The previous was an answer to 59, obviously. Be happy, Samuel, you got me upset... :
|
|
Inlägg #63: Postat: 2002-07-18 16:38:00
|
Inger |
Om det är något som är skrämmande idag så är det just den svenska offermentaliteten, vilken jag menar flumhumanisterna ligger bakom. Din Fredriks om s k inre frihet begriper jag då heller inte! Däremot vet jag redan som barn mycket om fattigdom och hur jag var som mest kreativ då! Fredrik, har du någon som översätter tll dig då du inte kan skriva på svenska ;-
|
|
Inlägg #64: Postat: 2002-07-18 17:01:00
|
Frederik |
Tyvarr inte. Fast jag skall forsoka det sjalv nu... Med inre frihet menar jag den friheten att kunna valja sjalv hur jag reagerar i en situation t.ex. fattigdom. Utre frihet daremot ar den handlingsfriheten jag har inom begransningarna som finns.
|
|
Inlägg #65: Postat: 2002-07-18 17:02:00
|
Inger |
En undran:
Skulle personidentifierade religioner överhuvudtaget ha uppstått om det inte fanns ett behov av att styra människans, menar jag, medfödda ständiga frihetslängtan av att söka kunskap och pröva sina egna vingar?
|
|
Inlägg #66: Postat: 2002-07-18 17:04:00
|
Frederik |
Jag vet inte precis vad du menar med offermentaliteten kanske har jag inte varit i Sverige tillrackligt lange for att kunna uppleva den sjalv?. Fast jag ar sjalv mycket skeptisk mot de som sager att de fattiga ar sjalv ansvarliga for deras tillstand. Saken ar litet mera komplicerad an det...
|
|
Inlägg #67: Postat: 2002-07-18 17:07:00
|
Frederik, svar till 65 |
Begreppet is that word correct? inre frihet stammer faktiskt bl.a. fran religionen ...som ar pa satt och vis ett system for att utveckla manniskans formagan att valja den ratta vagen inom den inre friheten hon har.
|
|
Inlägg #68: Postat: 2002-07-18 17:08:00
|
Frederik |
...inte bara personidentifierade religioner, faktiskt. Buddhismen har samma princip.
|
|
Inlägg #69: Postat: 2002-07-18 17:17:00
|
Inger |
Jag har aldrig sagt att de fattiga bär ansvar för sina tillstånd. Jag försöker i bild påvisa, det kanske inte många förstår idag, att ett s k rent helvete av omständigheter tar inte bort människans frihetslängtan, dess sökande m m. OBS! generellt sätt! Det finns dem som själsligen dör vid 20-årsåldern, övermättade och ompysslade men det är en annan femma.
|
|
Inlägg #70: Postat: 2002-07-18 17:22:00
|
Inger |
I svar 64 tycker jag mig finna att du eg, menar samma sak som S S? Alltså: visst finns yttre begränsningar av olika skäl men människans förmågor försvinner ju inte för det! Pers.religioner anser jag inte vara byggd på samma princip som buddismen. Men det är en annan debatt!
Våra 3 personidentif. rel är desamma som Buddismen.
|
|
Inlägg #71: Postat: 2002-07-18 17:24:00
|
Andreas |
"Inre" och "yttre" frihet liknar mycket begreppen "negativ" och "positiv" dito, de begrepp som libertarianer brukar använda för att förklara just det SS försöker förklara.
|
|
Inlägg #72: Postat: 2002-07-18 17:41:00
|
Frederik, svar till 69, 70, 71 |
Jag haller med. Men som sagt var hela formaga/frihet-debatten kanske t.o.m. debatten overhuvudtaget en diskussion om hur ordet frihet skulle anvandas. Andreas: jag har inte hort talas om libertarianer liberals?, positiv och negativ, men kanske ar det sa...
|
|
Inlägg #73: Postat: 2002-07-18 17:43:00
|
Frederik, svar till 70 |
Ang. religioner: inom religioner ar jag sjalv mest interesserad av mystik, och dar finns inga stora skillnader langre mellan Kristendomen, Buddhismen, Islam etc. Fast du har ratt, det ar en annan debatt.
|
|
Inlägg #74: Postat: 2002-07-18 18:12:00
|
Bertram |
Man skulle kunna säga att "Libertarianer" är en slags ultraliberal falang av liberalismen. Tonvikt på individens fri- och rättigheter. Finns en hel del på internet att läs om detta bland annat att Clint Eastwood är libertarian :-
|
|
Inlägg #75: Postat: 2002-07-18 18:13:00
|
Bertram |
Kul disskussion här för övrigt. Måste vara en av de längsta kommentarstrådarna i Sourzehistorien.
|
|
Inlägg #76: Postat: 2002-07-18 18:37:00
|
Samuel Sirén, svar på svar 75 |
Ja, men vi vet beklagligtvis fortarande inte huruvida Frederik avser att visa oss någon bok av de tusentals han åberopar i vilken det står "pingviner saknar inre, yttre? frihet att flyga" istället för "pingviner saknar förmåga att flyga".
|
|
Inlägg #77: Postat: 2002-07-18 18:46:00
|
Frederik, answer to 76 |
Outer freedom, Samuel, outer freedom. Ill have to disappoint you, though. I havent studied anything about the biology of the Antarctic fauna. Cant give you any references Im afraid. silly question, silly answer...
|
|
Inlägg #78: Postat: 2002-07-18 19:10:00
|
Samuel Sirén, svar på svar 77 |
Det gills förstås även om du substituerar "pingviner" och "flyga" mot någonting jämförbart, t.ex. "elefanter" och "klättra" eller "olmar" och "se". Och apropå dumhet, var det ju du som åberopade de tusentals böckerna.
|
|
Inlägg #79: Postat: 2002-07-18 19:28:00
|
Inger |
Frederik 72 håller inte med dig att S S inte har definierat sin djupa syn på ordet "frihet" - och det inte utan personligt ansvar för sina handlingar! Jag upplever att han vill få fram detta till motsatsen till all "ytlighet" på bl a Sourze.
|
|
Inlägg #80: Postat: 2002-07-18 19:37:00
|
Inger |
Svar 73 Bara en reflexion:
Historiskt var det mot buddister som muslimer -som annars var toleranta till andra religioner - var totalt oförstående till... Vidare, kan jag i o f sig hålla med dig ang. kristendomen och buddismen. Men det avser den tidiga kristendomen - gnosticismen. Och det var då man fick "leka Gud själv", stå för sina handlingar och kunde inte skylla på annat och andra...;-
|
|