"Frihet"

Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #21: Postat: 2002-07-16 16:29:00
Frederik
Both Kalle and Stina are limited by external circumstances. Kalles are physical, Stinas are legal. If you ask about the freedom to jump to your full capacity, then Kalle is freer. But when you ask about the freedom to jump high, then Stina is. In both cases however its outer freedom were talking about.
Inlägg #22: Postat: 2002-07-16 16:33:00
Frederik
As for you not understanding what I write: I have by now gotten the impression that your freedom to think pun intended is limited by what feels to me like an unwillingness to set your own thoughts aside and really put some effort in understanding what others mean. What Ive written so far seems pretty clear to me.
Inlägg #23: Postat: 2002-07-16 16:39:00
Samuel Sirén, svar på svar 21 se 19
Om du på fullt allvar påstår att Stina som f.n. endast tillåts hoppa 75 av sin kapacitet är "friare" att hoppa högt än Kalle som får hoppa precis hur högt han kan och vill har du uppenbarligen en synnerligen säregen uppfattning om vad frihet faktiskt är för någonting.
Inlägg #24: Postat: 2002-07-16 16:41:00
Samuel Sirén, svar på svar 22
Nejdå, efter ditt svar 21 förstår jag precis vad du menar. Jag hade bara lite svårt att tänka mig att någon på allvar skulle hävda någonting sådant, och någon debatt om påhitten "inre" och "yttre" frihet ville jag inte ge mig in i.
Inlägg #25: Postat: 2002-07-16 16:43:00
Frederik, answer to 23
No. Just a better ability to see how relative freedom is than you seem to have. Apropos Big Brothers Newspeak: its purpose was to simplify language to such an extent that thinking was limited by a lack of concepts. In your efforts to stick only one understanding to freedom youre more Orwellian than you think...
Inlägg #26: Postat: 2002-07-16 16:45:00
Frederik, answer to 24
Well, thats it for now, then, isnt it? You think Im insane, and I think youre narrow-minded. Lets leave it at that for the time being. Theres no point in discussing any further.
Inlägg #27: Postat: 2002-07-16 17:17:00
Samuel Sirén. svar på svar 25 19
Såväl Kalles som Stinas möjlighet att hoppa begränsas av deras egen förmåga. Dessutom begränsas Stina av en inskränkning i hennes och alla andra kvinnors frihet att hoppa. Du tycks dock förväxla "förmåga" med "frihet" på ett ganska anmärkningsvärt sätt.
Inlägg #28: Postat: 2002-07-16 17:21:00
Samuel Sirén, forts
Låt oss nu anta ett land där kvinnor inte får bli företagsledare. Det finns dessutom förmodligen sådana länder på riktigt. Detta är, påstår jag, en oerhört flagrant kränkning av kvinnors frihet. Att sedan en oherrans massa folk förstås inte har förmåga och/eller förutsättningar att bli företagsledare är ingen kränkning av någons frihet alls.
Inlägg #29: Postat: 2002-07-16 17:28:00
Samuel Sirén, angående "nyspråk"
Låt oss nu anta att ditt speciella frihetsbegrepp skull bli allmänt! Hur skulle du då kommunicera informationen i utsagorna "i Sverige är vi fria att själva välja vår partner?" och "i Kallestinaland är endast kvinnors frihet att hoppa högt begränsad"?
Inlägg #30: Postat: 2002-07-16 17:45:00
Frederik, answer to 29
My understanding of freedom would never become general, because one point Im making is that freedom is relative, depends on the context, the people etc. There is no such thing as one, unchangeable, absolute understanding of freedom. Youre being Orwellian again.
Inlägg #31: Postat: 2002-07-16 17:47:00
Samuel Sirén, svar på svar 30
Hur skulle du välja att uttrycka "i Sverige är vi fria att själva välja vår partner" och "i Kallestinaland är endast kvinnors frihet att hoppa högt begränsad"?
Inlägg #32: Postat: 2002-07-16 17:50:00
Frederik, answer to 27&28
I both agree and disagree, depending on which understanding of freedom you choose. Ability is not always an unchangeable given. Social norms can change, and people can for instance get an education. But due to various constraints this possibility of change might be limited. That dimension gets lost in the Stina/Kalle metaphor, of course.
Inlägg #33: Postat: 2002-07-16 17:53:00
Frederik
Depends on the person Id be talking to, the point I want to make, the flow of the discussion... If necessary Id have to specify. I agree that in many cases people will understand what I mean. If we get down to details things arent that easy, though. Lawyers make their business out of that, by the way.
Inlägg #34: Postat: 2002-07-16 17:54:00
Frederik
33 is an answer to 31, by the way.
Inlägg #35: Postat: 2002-07-16 18:17:00
Samuel Sirén, svar på svar 33
Antag att du pratar med en polare om dina erfarenheter av Sverige och Kallestinaland. Hur skulle du då uttrycka "i Sverige är folk fria att själva välja vår partner" och "i Kallestinaland är endast kvinnors frihet att hoppa högt begränsad"? Vad en advokat skulle intresserar mig däremot inte.
Inlägg #36: Postat: 2002-07-16 18:33:00
Frederik
Depends on the background the friend has and the topic weve been talking about. Could be as simple as saying that theyre free, and as complicated as a whole discussion on what we mean about freedom. You should show more interest in what lawyers do, though. Theyre more important than you think...
Inlägg #37: Postat: 2002-07-16 18:36:00
Frederik
...with most of my friends things tend to be complex, though. And fun precisely because of that. Fun also because we want to learn from each other, and not force our opinions into other peoples minds at all costs. Not like here, in fact.
Inlägg #38: Postat: 2002-07-16 18:45:00
Samuel Sirén, svar på svar 36-37
Din tillvaro är uppenbarligen mer komplex än min. Jag skulle helt enkelt säga att "i Sverige är folk fria att själva välja sin partner" och "i Kallestinaland är endast kvinnors frihet att hoppa högt begränsad", och jag skulle bli väldigt förvånad om någon inte begrep.
Inlägg #39: Postat: 2002-07-16 18:47:00
Samuel Sirén
Har du förresten någon kommentar till svar 28? Och observera att detta system förmodligen förekommer någonstans på riktigt.
Inlägg #40: Postat: 2002-07-16 18:52:00
Frederik
If were talking freedom to choose a job, then Id of course say that they arent free at all. Im not arguing whether freedom does or does not exist. Im only saying that theres more than one understanding to it.
Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...