30 års jubilerande Göteborgsoperan satsar på stort under sitt jubileumsår med bland annat två galauppsättningar med musikal, dans och opera i oktober, Madame Butterfly i januari och musikalen Charlie och chokladfabriken, baserad på Roald Dahls bok som hade sin premiär 21 september och spelas fram till 12 april 2025.
Den tre timmar långa med paus musikalen håller sig väl trogen handlingen i filmatiseringen med Johnny Depp i huvudrollen, och handlar om den fattiga pojken Charlie Buckets vurm för choklad, något han allt för sällan får njuta av. När den mytiska chokladmakaren Willy Wonka lanserar en tävling där fem barn bjuds in till hans fabrik genom guldbiljetter som finns gömda i fabrikörens chokladkakor tänds en gnista hos Charlie och en längtan att bli en av de fem. Efter många om och men så får han till slut den sista biljetten och så börjar äventyret för unga Charlie till ett bättre liv än det liv han lever idag.
Det är ingen lätt uppgift att sätta upp en musikal som speglar bokens rika och färgsprakande beskrivningar men Göteborgsoperan gör det med den äran. Scenografin är oemotståndlig detaljrik och rolig, tillsammans med en ensemble som levererar kan det inte bli annat än succé. Mitt enda förbehåll var att inledningen med de fyra gamlingarna liggandes på en säng var dels lite för lång och att det var lite buskis/slapstick varning över det hela, men till slut så återställs balansen och man dras snabbt in i handlingen. Publiken är med hela tiden vilket skapar fin stämning och där aktörerna på scen överträffar sig själva. Ett genidrag tycker jag har varit den lyckade översättningen av de finurliga och rimmande texterna till svenska, men översättaren har briljant lyckats med uppgiften något som ger musikalen ytterligare ett lyft. Om man har läst boken eller sett filmen så känner man väl till handlingen och även om man vet hur det kommer att sluta så hoppas man att det ska sluta väl för Charlie.
Musikalens största utropstecken är så klart dess ensemble som lyckats med bedriften att få till ett vältajmat och tight team som funkar bra ihop och som har roligt på scen. En av de artister som jag tycker gör en mycket bra insats och som sjunger fantastiskt är Karin Mårtenson Ghods, som spelar Charlies mamma, som inte missar en ton och fullkomligt lyser på scen, henne hade jag velat hört mer av. Leo Stadelmann Andréas som spelade Charlie den kväll jag såg musikalen, gör även mycket bra ifrån sig och man förundras hur väl artisten och resterande kollegor lyckas hålla dialogen i huvudet så väl då vissa partier kan vara rätt så tungvrickande. Robert Sillberg som spelar den glupska tyska pojken Augustus Gloop och hans mamma Fru Glopp spelad av Carina Söderman är mycket roliga i sina roller likaså Amanda Lindgren i sin roll som elaka Violet Beauregards. Men den artist som verkligen är som klippt och skuren för rollen som Willy Wonka är självfallet den formidabla Ola Salo. Han fullkomligen ÄR Willy Wonka och hans tidigare glam rock persona kommer mycket väl till sin rätt när det kommer till rörelser på scen, utstrålning och självklart hans ljuva sång.
Finns det en musikal som man ska se 2024/2025, kanske mer än en gång, är det Willy Wonka på Göteborgsoperans scen. Musikaler som denna behövs verkligen som en ventil för att under några timmar få koppla bort sig från vad som händer i världen och istället få avnjuta något vackert som denna musikal. Missa förresten inte tillfället att köpa det tjusiga programmet som man även kan få digital tillgång till i förväg om man vid biljettköp även köper det fysiska programmet.
Av Mikael Björnfot 27 sep 2024 18:04 |
Författare:
Mikael Björnfot
Publicerad: 27 sep 18:04
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå