Coca Cola, ett av världens största multinationella företag, pryder just nu sina flaskor med de "vanligaste" namnen. Namn som Sara, Emma och Johan står på flaskorna. Däremot kommer namn som Mohammed inte att få finnas med.
Den egentliga anledningen är otydlig ifrån deras sida. Men Coca Cola anser att namnet Mohammed är stötande och menar på att deras starka varumärkeskoppling till USA kan skapa problem, då namnet Mohammed per automatik kopplas till en profet. Hur kommer det sig att Coca Cola drar den slutsatsen? I så fall bör ju även namn som Sara anses lika stötande; hon står med i Koranen, Bibeln och Torah.
Coca Colas sätt att agera bidrar till en marginalisering av namn som förknippas med islam och blir ännu ett led i den strukturella rasismen. Samma rasism som sorterar bort ansökningar med namn som klingar icke-svenska vid jobbansökningar.
Coca Cola säger att den här kampanjen handlar om gemenskap och glädje. Men har du ett namn som råkar ha sitt ursprung i islam, då verkar inte den gemenskapen gälla för dig. Det spelar inte heller någon roll om du är icke-religiös, heter du Mohammed verkar Coca Cola se ditt namn som märkligt och exotiskt.
Coca Cola borde ta ansvar när det gäller Social Corporate Responsibility -företagets samhällsansvar - därför att de som stort företag faktiskt har en inverkan på samhället. Det gäller inte bara ekonomiskt och miljömässigt men även ur ett socialt perspektiv. De borde även ta ett aktivt ansvar mot rasismen.
Räcker det inte att människor med namn som klingar icke-svenska och "konstiga" inte får samma möjligheter till jobb, gemenskap och dessutom särskiljs som "ovanliga", fast de inte är det?
Det är märkligt att Coca Cola tror att de med detta resonemang fortfarande kan driva en kampanj som ska upplevas som "gemenskap".
Av Sara Abdollahi 18 maj 2013 06:00 |
Författare:
Sara Abdollahi
Publicerad: 18 maj 2013 06:00
Ingen faktatext angiven föreslå
Politik, &, Samhälle, Övrigt, Lördagskrönikan, SARA, Politik & Samhälle, Övrigt, Lördagskrönikan SARA, vem, får, vara, coca, colas, gemenskap, personligen, ser, inget, värde, ha, mitt, namn, flaska, företag, coca, cola, förstår, människor, tycker, coca, colas, bojkott, namnet, mohammed, stötande | föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå