sourze.se
Artikelbild

De förbjudna känslorna i sängen

Präster med elaka ögon och iskalla fingrar verkställer tyranni i Guds namn och mobbingkulturen sprider sig neråt i leden bland de uniformsklädda eleverna.

Simona Vinci
Moderns svek
Översättning Helena Monti
Albert Bonniers förlag
Utgivningsår: 2005


Den italienska prosan har oberoende val av inriktning en passion i botten som skänker läsaren mer än tre timmars flykt undan vardagen. Med kraften av ett enda ord förflyttas man till de medeltida bergsbyarna i Chianti, man njuter konst på San Gimignanos Collegiata, handlar bräserade tjurtestiklar på marknaden i Florens, firar siesta under det toskanska olivträdet, serveras plommontårta med mascarpone av en godmodig kypare och vilar ut till aftongudstjänsten i Sant Antimos klosterkyrka innan man promenerar ut ur Baptisteriets östra port som av Michelangelo förklarades "värdig att tjänstgöra som port till paradiset".

Nåja, du förstår vad jag menar. Och även om pojken Pietros öde i Simona Vincis nya roman är allt annat än lättsmält vilar en exotisk känsla över berättelsen som för tankarna till Vincis landsmaninna Susanna Tamaros något mer positivistiska prosa eller för all del till indiskan Arundhati Roys bästsäljande "De små tingens gud".

Gemensamt med Roy och många andra författare har Vinci kärleken till floden. Människans längtan efter vatten blir allt mer framträdande i modern skönlitteratur. Vi märker av trenden i Sverige hos till exempel Sara Hallström Vi måste ha protein och Clara Diesen Glömskans bok, båda debutanter hösten 2004.

Trettiofemåriga Vinci debuterade med "Om barnen vet man ingenting" svensk översättning 2001 och är fenomenal på ett gripa ett barns själ. I "Moderns svek" kommer unge Pietro till en katolsk internatskola för att få borttuktad sin lathet. Präster med elaka ögon och iskalla fingrar verkställer tyranni i Guds namn och mobbingkulturen sprider sig neråt i leden bland de uniformsklädda eleverna. Pietro använder sig av fantasin för att uthärda, men saknaden efter modern blir svår. Varför övergav hon honom?

När han tillåts komma hem över lovet har hans bästa vän Irina dött. Huset är i vanlig ordning fullt av kvinnor. Husmor Elides dotter Nina har blivit en ung kvinna och Pietros mornande sexualitet sätts på prov. Bandet till modern är också laddat av motstridiga och förbjudna känslor och de erotiska undertonerna kontrasterar internatskolans stränga, syndtunga asketism på ett kittlande sätt.

Ett krig bryter ut, fascisterna ockuperar skolan och eleverna skickas hem. Pietro dras in i Ninas samröre med desertörer som gömmer sig i skogarna. Sedan mördas Nina och Pietro hittar Irinas dagbok i en koja. Detta är startskottet för en rad avslöjanden, det ena grymmare än det andra. Sanningen om modern, om Irinas mystiska död och om Pietros far rullas upp som finurligt portionerade överraskningar och det drömska slutet visar med oönskad intimitet hur ett barn påverkas av vuxnas dårskap.

Vinci håller hela vägen, hennes mogna och smarta språk släpper aldrig greppet. Och i likhet med Roy återvänder hon till ursprunget för att knyta ihop säcken; ner till floden och flodens kalla vatten. Det är där som livet börjar på nytt.

"De förbjudna känslorna" ingår i serien Boken har inget sista datum

Gå till Whildes bokhörna


Om författaren

Författare:
Stefan Whilde

Om artikeln

Publicerad: 18 aug 2011 09:40

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: