Harperregeringen betalade ett medieföretag 75 000 dollar för att övervaka och hantera onlineinlägg om säljakten på östkusten. UBC-professorn i datavetenskap och ordföranden i BC Freedom of Information och sekretess Association, Richard Rosenberg, säger att det är onödigt för regeringen att gå så här långt:"Regeringen har en hel del makt. Att den känner behov av att övervaka de offentliga anslagstavlor eller platser där människor uttrycker åsikter och sedan gå in och svara på dem går utöver de rimliga åtgärder en regering bör ta."
Rosenberg menar att när folk vet att regeringen kartlägger vissa frågor på nätet kan det leda till att människor är mer försiktig med sina identiteter när det kommer till att uttrycka åsikter kring politiska frågor på internet.
Regeringen går för långt, menar en lokal expert, vilket får anses milt uttryckt. Det faktum att ett lands regering betalar företag för att gå in och infiltrera forum på nätet är naturligtvis bedrövligt illa och ytterligare ett bevis på hur korrupta politiker kan vara. Det kommer dock knappast som någon överraskning för dem som satt sig in i hur spelet fungerar.
Övervakning och infiltration av medborgarna är inte något som bara skett/sker i diktaturer, det sker också i så kallade demokratiska länder. IB-affären i Sverige är ingenting unikt utan bara en variant på den övervakning och kontroll som ofta sker på ett mer sofistikerat eller sublimt sätt. Propaganda är och har varit ett vapen som eliten använt sig av sedan lång tid tillbaka.
Som den berömde samhällskritikern och debattören professor Noam Chomsky mycket riktigt påpekade så är propaganda ännu viktigare i demokratier än i totalitära stater. I Sovjet visste folk att det som medierna kablade ut var propaganda. I demokratier tror inte folk att det går till på det sättet, så därför kan man se till att mata dem med den information som anses lämplig.
Han beskrev också hur President Woodrow Wilsons administration under första världskriget inrättade en särskild kommission vars propaganda inom loppet av sex månader lyckades omvandla en pacifistisk befolkning till en hysterisk, krigshetsande massa som ville förstöra allt tyskt, slita dem i stycken och gå i krig.
Walter Lippman, en stor ikon inom amerikansk journalistik förespråkade vad han kallade för en revolution i demokratins konst och att den kunde användas för att "tillverka samtycke", det vill säga skapa en allmänhetens gemensamma behov av saker de inte ansåg sig vilja acceptera när man använde traditionell propaganda.
I slutet av 90-talet skapade ökända Monsanto falska medborgare via deras PR Bivings skalbolag för att skicka meddelanden på Internet där man hånade faran med genetiskt modifierad mat.
President Obama smörjdes ordentligt av diverse storföretag inför sitt presidentval, precis som så många kandidater före honom. I USA anses det absurt nog som självklart att den person som ska representera folket och inneha landets högsta ämbete ska betalas av de företag och intressegrupper som i själva verket ofta arbetar mot folkets intressen.
I Bryssel finns det idag över 15 000 lobbyister som springer omkring och försöker påverka de beslutsfattare som styr Europa. Lobbyorganisationerna beräknas omsätta 800 miljoner kronor.
Glädjande nog börjar allt fler människor så sakteliga få upp ögonen för att de faktiskt blir manipulerade och övergår från att vara alltför godtrogna till allt mer kritiska och självständigt tänkande individer som inte köper den ytliga smörja som så ofta väller över dem via mainstreammedierna.
Vad slumpteoretikerna beträffar så kan man dock vara helt förvissad om att de kommer att reagera på det sätt Winston Churchill en gång beskrev:"Då och då händer det att folk snubblar över sanningen, men de flesta reser sig upp och skyndar vidare som om ingenting hade hänt."
Källor:
Harper government monitoring online chats about politics
Canadian Government Pays Organization To Troll Political Chat Forums
Early History of Propaganda. Spectator Democracy. Engineering Opinion. Public Relations. by Noam Chomsky
Monsantos PR firm admits involvement in e-mail campaign to discredit scientists
Corporations are inventing people to rubbish their opponents on the internet
Av Michael Delavante 25 maj 2010 10:52 |
Författare:
Michael Delavante
Publicerad: 25 maj 2010 10:52
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå